خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان تربیت شده باید عناصری خداباور، سازنده و مفید باشند، گفت: نباید آموزش و پرورش به باشگاهی سیاسی تبدیل شود و در همین راستا ترویج روحیه ایثار و شهادت به عنوان یکی از دو رویکرد اصلی ما است.
کد خبر: ۹۱۵۸۵۵۴
|
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳

آموزش و پرورش نباید به باشگاهی سیاسی تبدیل شودبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد پورداوود در دهمین مجمع عمومی انجمن فرهنگی ثارالله همدان پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه در آموزش و پرورش بر این عقیده‌ایم که آموزش مقدمه‌ای بر تربیت و تربیت مقدم بر آموزش است، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش همدان و کل کشور ساری و جاری است.

وی با بیان اینکه در سند مذکور، تعلیم و تربیت دارای تعریف مشخصی است، عنوان کرد: مطابق این سند تعلیم و تربیت عبارت از هر گونه اقدام هدایتگرانه به منظور پرورش ادراکات، اقدامات، تصمیمات و تمایلات در چهار حوزه ارتباط انسان با خدا، ارتباط با خود، طبیعت و دیگران در راستای رسیدن به قرب الهی است که از این تعریف با عنوان حیات طیبه نام برده شده ‌است. 

پورداوود طی گزارشی با اشاره به اینکه در حال حاضر در آموزش و پرورش استان همدان حدود 287 هزار دانش آموز و 40 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد فرهنگی، 22 هزار نفر شاغل و مابقی پیشکسوت و بازنشسته هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان حدود 9 درصد از مدارس غیردولتی است، بار دیگر به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: در این سند سه موضوع بسیار مهم مورد تأکید است که می توان به موضوع هویت ایرانی- اسلامی، حیات طیبه و مدرسه صالح اشاره کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان شهدای تراز اولی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است، گفت: از جمله محتواهای آموزشی بومی شده که از سال آینده در کتب اول متوسطه دانش آموزان استان همدان به آن پرداخته شده، زندگینامه و سیره عملی شهید «حاج حسین همدانی» است همچنین شهید احدی که در حوزه پزشکی اسطوره بود، از مهرماه سال جاری در کتب درسی به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شامل مبانی نظری و عملی است، اضافه کرد: در این سند به سه جوهره اصلی اهتمام شده که از جمله آنها می توان به تربیت تمام ساعتی اشاره کرد که در این نوع از تربیت، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی مقدم بر دیگر تربیت ها است.

وی افزود: چرخش‌های کلان و تحول آفرین از دیگر موارد طرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر همین مبنا، ما نه تنها به دنبال آموزش صرف نیستیم بلکه درصدد هستیم تا نظام آموزشی را به یک نهاد آموزشی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی تبدیل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه پس از ورود به پست مدیریتی در آموزش و پرورش استان، آموزش تعلیم و تربیتی را اولویت کاری خود قرار دادم، گفت: حزب «الف» و حزب «ب» جایگاهی در آموزش و پرورش ندارد و البته به علت این رویکرد مورد هجمه نیز قرار گرفتم اما من به این رویکرد ادامه خواهم داد چراکه بر این باورم که تعلیم و تربیت باید اساس امور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه البته این سخنان به این معنا نیست که سایر دوستان و همکاران ما این موضوع را در اولویت کاری خود نداشتند، خاطرنشان کرد: پایه‌ریزی بنده بر این اساس است و البته در این مسیر هجمه‌ها را با جان و دل می‌پذیرم و بر این عقیده‌ام که همه ما باید دانش‌آموزان را در کلاس جمهوری اسلامی تربیت کنیم.

پورداود همچنین با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان تربیت شده باید عناصری خداباور، سازنده و مفید باشند، تصریح کرد: نباید آموزش و پرورش به باشگاهی سیاسی تبدیل شود و در همین راستا ترویج روحیه ایثار و شهادت به عنوان یکی از دو رویکرد اصلی ما است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به محتواهای آموزشی و پرورشی در نظام آموزشی اظهار کرد: تمامی محتواهای آموزشی ما به صورت متمرکز از حوزه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش نظام‌بندی و ارسال شده ضمن اینکه نقطه نظرات بازوان مشورتی نیز قابل انتقال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر اینکه آموزش سبک زندگی یکی از مهمترین اصول آموزشی است که باید مورد توجه قرار گیرد تأکید و بیان کرد: از آنجا که متأسفانه دانش‌آموزان برای ورود به زندگی آماده نشده‌اند، آموزش مهارت‌های زندگی یکی از اصول مورد تأکید در سند تحول بنیادین و اصول مورد دفاع در نظام آموزشی استان است.

پورداود افزود: مهارت «نه گفتن»، مهارت تاب‌آوری اجتماعی و مهارت‌های حرفه‌ای از جمله مهارت‌آموزی‌های مورد تأکید آموزش و پرورش ست.

وی در ادامه به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این بیانیه یک بیانیه عارفانه، حکیمانه و تربیتی است بر همین اساس در استان همدان ستاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در 9 شهرستان استان و 19 منطقه تشکیل و گام‌های اجرایی آن تدوین شد که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری همایش بزرگی تحت همین عنوان برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان همچنین با اشاره به اینکه بر اساس مفاهیم اصول تربیتی سه ضلع مثلث نظام آموزشی، آموزش، تربیت و مشاوره تخصصی است، عنوان کرد: در ضلع تربیتی یکی ازارکان نیرومند، خانواده‌ها هستند و بر همین اساس به نظر می‌رسد مدرسه، خانواده و اجتماع باید دست در دست هم دهند تا راه برون رفت از مشکلات مطروحه را پیدا کنیم. 

پورداود همچنین ضمن اشاره به نظام مقررات آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: در همین راستا این نظام به صورت پایلوت در سال جاری در مناطق حاشیه‌ای شهرستان بهار اجرایی شد که مطابق آن یکسری مشکلات و نارسایی‌های اجتماعی که به هر حال در بین دانش‌آموزان وجود دارد، احصاء و برای برون رفت از آنها برنامه‌ریزی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه استان همدان جزء استان‌های خوب در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: اگرچه این استان با عناوین دارالمجاهدین و دارالمومنین مطرح است اما در نظام آموزشی و مقابله با آسیب‌ها دست روی دست نگذاشته‌ایم و اقدامات اصلاحی ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه گفت: در استان همدان هم اکنون 2 هزار و 513 مدرسه وجود دارد که مفتخریم در سطح این مدارس یک هزار و 700 نمازخانه را تجهیز و به روز کردیم و امسال نیز اعتباراتی در همین راستا از استانداری و قرارگاه سازندگی تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مدارس 480 ائمه جماعت به احیاء و اقامه نماز مشغول هستند ضمن اینکه بر اساس طرح ابتکاری معرفت نیز تعدادی از دانش‌آموزان به منظور آموزش به قم و جمکران اعزام شدند.

پورداود همچنین به برگزاری یادمان‌ها در سال جاری و سنوات گذشته اشاره و بیان کرد: از جمله آنها می‌توان به یادمان مرتبط با فرزندان شهدا و کنگره 212 شهید فرهنگی و سرداران شهید اشاره کرد.

وی افزود: اگرچه اقداماتی در این رابطه انجام شده اما هجمه دشمنان در این زمینه بسیار است به نحوی که امروزه ماهواره و فضای مجازی از جمله آسیب‌های جدی هستند که در راستای مقابله با این آسیب‌ها از نیروهای انتظامی و مدرسان خبره در فضای مجازی به منظور آموزش بهره گرفتیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات