کار آفرین موفق دهگلانی با پرورش زنبور عسل توانست برای دونفر ایجاد اشتغال نموده وباعث مهاجرت معکوس آنان به روستا شود.
کد خبر: ۹۱۵۸۳۱۸
|
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، با توجه به اینکه اشتغال یکی از دغدغه‌هایی است که مردم و به‌خصوص جوانان با آن درگیر هستند و یکی از راه‌های برطرف کردن این مشکل، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بوده که در سال‌های اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری (ره) قرار گرفته است.

کارآفرینان به عنوان یکی از گردانندگان چرخ‌های اقتصادی کشور، می‌توانند در صورت حمایت از آنان، نقش موثری در پیشبرد اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رونق تولید داشته باشند.

امروزه بحث اشتغال به عنوان یکی ازدغدغه‌های هرجامعه به شمار می‌آید و ایجاد اشتغال و تامین درآمد یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها ومولفه‌های تشکیل و حفظ کیان خانواده و ثبات جامعه است، زیرا کار کردن و فعالیت‌های اقتصادی زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد بلکه تلاش و همت و غیرت و یک ایده خوب می‌خواهد.

پدیده مهاجرت از روستا به شهر در اثر عوامل متعددی منجمله بیکاری، نبود درآمد کافی و مواردی از این دست در جامعه بروز و ظهور پیدا می‌کند که ورود بی رویه و بدون مطالعه روستائیان به مناطق شهری آسیب‌های فراوانی مانند بروز و ظهور دوگانگی فرهنگی، گسترش شغل‌های کاذب و پدیده حاشیه نشینی را در جامعه به همراه دارد.

رشد درآمد و اشتغال عامل کاهش مهاجرت روستایی

توجه به تولید و اشتغال لازمه کاهش روند مهاجرت مردم از روستا به شهرهاست بنابراین می‌طلبد مسئولان به چنین نکات کلیدی توجه ویژه‌ای داشته باشند هر چند کند بودن رشد مهاجرت روستایی ضمن توسعه عمران و آبادانی باید به دنبال ارزش آفرینی و درآمدزایی بیشتر در مناطق روستایی بود.

در صورت توجه به رفع مشکلات اساسی مناطق روستایی و اقتصادی کردن زندگی در روستا‌ها دلگرمی روستائیان به ماندن در روستا‌ها و حتی مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.

جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر

برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها باید به افزایش درآمد روستائیان توجه ویژه‌ای شود وقتی زمینه فعالیت و فرصت شغلی در روستا‌ها وجود نداشته باشد جوانان روستایی برای یافتن کار به نقاط دیگری مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت به شهر تبعات زیادی مانند کاهش تولید و گرانی محصولات کشاورزی، بیکاری، نابسمانی‌های فرهنگی و اجتماعی در جوامع شهری را به دنبال دارد برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها باید روند توسعه روستا‌ها تسریع شود بدون شک با ایجاد صنایع و خدمات مرتبط با کشاورزی در روستا‌ها ضمن جابه جایی نیروی کار در زیربخش‌های کشاورزی موجبات افزایش درآمد و توزیع عادلانه‌تر ثروت را فراهم خواهد کرد.

بسیاری از افراد با اندک سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارند در قالب طرح‌های کارآفرینی، کار‌های بزرگی انجام می‌دهند و برای این افراد امکانات شهری و بسیاری بهانه‌های دیگر معنایی ندارند و در دورترین نقاط و کم‌ترین امکانات دست به کار‌های مهمی می‌زنند.

کم نسیتند جوانانی که با اراده، تلاش و پشتکار خود در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداشتند تا از این طریق علاوه بر حل مشکلات مالی خود و ارتقا سطح کیفی خانواده‌های خود با ایجاد اشتغال برای دیگران زمینه‌های رشد را در جامعه نیز فراهم آورده تا دست نیاز به سمت دیگران دراز نکنند.


اشرف علیخانی کار آفرین موفق دهگلانی در روستای دور افتاده و محروم رامول بخش بلبان آباد یکی از جوانان موفق شهرستان دهگلان و استان کردستان است هنگامی که می‌بیند بیکار است و هیچگونه سرمایه‌ای هم برای کسب در آمد ندارد، اما همت وپشتکار این جوان دهگلانی با اندک سرمایه ۱۴۰ هزار تومانی او را وادار به کار بزرگ برای خود واطرافیان می‌نماید.

اشرف علیخانی در گفتگو با خبر نگار ما می‌گوید درست است که سرمایه می‌تواند باعث اشتغال وکسب درآمد باشد، اما افراد زیادی هستند که با وجود سرمایه کلان نمی‌توانند ایجاد کسب درآمد نمایند، زیرا علاوه بر سرمایه، کار آفرین نیاز‌مند همت و پشتکار می‌باشد.

این کار آفرین دهگلانی در سال ۷۹ با ۱۴ کلنی زنبورعسل و با سرمایه اندک خود شروع به پرورش زنبور و تولیدعسل می‌نماید که در حال حاضر دارای ۶۰۰ کلنی مدرن رنبور عسل می‌باشد.

زنبور دار دهگلانی به صورت کوچرو و با توجه به شرایط آب وهوایی اکنون در شهرستان بهبهان استان خوزستان مشغول فعالیت بوده که سالیانه قادر به تولید بیش از ۴ تن عسل می‌باشد.

اشرف علیخانی که حدود ۲۰ ساله به صورت حرفه‌ای در کارش مهارت خاصی دارد با کلاس‌های آموزشی وتشویق افراد بیکار دراین حرفه تاکنون توانسته برای چندین نفر ایجاد اشتغال نموده و حتی باعث مهاجرت معکوس ۲ نفر از شهر به روستا شده است.

اشرف علاوه بر تولید عسل مجری پرورش ملکه در شهرستان می‌باشد که چندین سال تواستنه به صورت مداوم زنبور دار نمونه استان باشد ودرسال ۹۳ هم به عنوان زنبوردار نمونه استان حائز لوح تقدیر ازاستاندار وقت شود.

خبرنگار ما به محض اطلاع از مهاجرت معکوس ۲ نفر که نزد اشرف کار می‌کنند به مصاحبه می‌پردازد.

امید شیری جوان ۲۷ ساله ومجرد است که میگوید در روستا بیکار بودم وهیچگونه درآمدی نداشتم برای ایجاد اشتغال به شهرسنندج مهاجرت کردم و در آنجا به کار گری پرداختم و حدو ۳ سال به کار گری ادامه دادم که کارگری برایم بسیار مشکل بود که با راهنمایی وتشویق آقای عیلخانی به روستا برگشتم واکنون در کار زنبور داری مشغلو فعالیت می‌باشم.
وی گفت:از مسئولان می‌خواهیم برای جوانان بیکر روستا چاره‌ای بیندیشند و با اعطای تسهیلات کم بهره در اخیتار جوانان زمینه اشتغال را فراهم کنند که اینکار مانع مهاجرت و آوراگی جوانان به شهر‌ها می‌شود.

یاسین احمدی یکی دیگر از جوانان این روستا روستا که به شهر سنندج به امید کسب و کار و درآمد مهاجرت می‌کند.

وی  هم چندین سال به کار گری در شهر سنندج مشغول می‌شود که در نهایت به روستای رامول زادگاهش بر میگردد ونزد علیخانی کار آفرین موفق به کار مشغول می‌شود.

اقای احمدی هم توانسته در کار پرورش زنبور عسل مهارت کسب نماید که در صورت اعطای تسهیلات خود اشتغالی روستایی می‌تواند برای خود با پرورش زنبور عسل کسب در آمد نماید.

در پایان این ۲ جوان که از شهر به زادگاهشان مهاجرت معکوس داشتند خواستار حمایت مسئولان از جوانان بیکارروستایی با پرداخت تسهیلات کم بهره برای کسب در آمد و، ایجاد اشتغال و مانع مهاجرت مردم روستا‌ها به شهر شدند.

اگراعطای تسهیلات اشتغال زایی روستایی به درستی مدیریت شود جذب تسهیلات اشتغال‌زایی در روستا‌ها نقش تأثیرگذاری در همه حوزه‌ها ایفا می‌کند و با جذب این تسهیلات علاوه بر توسعه روستاها، مهاجرت معکوس نیز از شهر به روستا محقق خواهد شد.

هرچند علت عمده پدیده مهاجرت جوانان روستایی به شهرها، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تحقق اهداف توسعه روستایی محسوب می‌گردد که حمایت از روستائیان و ایجاد درآمد پایدار از عوامل مؤثر جلوگیری از مهاجرت اهالی روستا‌ها به شهر‌ها است.

امروز پیشرفت کشورایران اسلامی در گرو آبادانی روستا‌ها و ایجاد اشتغال خرد در روستاست و باید در روستا‌ها با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آن‌ها شرایطی فراهم شود تا افراد برای تأمین معاش و اشتغال به شهر‌ها مهاجرت نکنند و این نیازمند، فراهم آوردن زیرساخت‌های مهم در روستاهاست که همت مسئولان را می‌طلبد وباید به طور جد در کشور دنبال شود.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات