آمد و شد زائرانی که از طریق مرز مهران راهی عتبات عالیات عراق می شوند بیشتر از مدت مشابه سال های قبل است، ادامه این روند که با حذف روادید نیز تقویت شده است نشان از ان دارد که گردهمایی بزرگ اربعین حسینی که از سوی ناظران جهانی بزرگترین تجمع مذهبی جامعه بشری نام گرفته امسال جلوه ای دیگر از شکوه و عظمت خیل ایمانیان را به نمایش می گذارد
کد خبر: ۹۱۵۸۰۹۶
|
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، آمد و شد زائرانی که از طریق مرز مهران راهی عتبات عالیات عراق می شوند بیشتر از مدت مشابه سال های قبل است، ادامه این روند که با حذف روادید نیز تقویت شده است نشان از ان دارد که گردهمایی بزرگ اربعین حسینی که از سوی ناظران جهانی بزرگترین تجمع مذهبی جامعه بشری نام گرفته امسال جلوه ای دیگر از شکوه و عظمت خیل ایمانیان را به نمایش می گذارد .

 اگرچه تا ایام اربعین حسینی (ع) به عنوان زمان اصلی عزیمت زائران ایرانی و غیر ایرانی به کربلا و نجف و کاظمین فاصله زمانی بسیاری باقی مانده اما حضور پر شمار زائران عتبات عالیات عراق در مرز مهران و آمد و شد آنان به دو سوی مرز این پیش بینی را آسان می کند که کنگره اربعین رکورد جمعیتی بی رقیب خویش را امسال بیشتر از هرسال و بالاتر از انتظار ثبت می کند.

مهران این روزها شاهد حضور اقشار مختلف جامعه شیعی و اسلامی از گروه‌های سنی مختلف از جمله کهنسالان و کودکان است که بی اعتنا به گرمای طاقت فرسا هوای این شهرستان، از مناطق مختلف ایران اسلامی و دیگر کشورها آمده‌اند که از این طریق مرزی راهی بارگاه ملکوتی اقا ابا اعبدالله الحسین (ع) شوند.

۷۴۵ هزار زائر از مرز مهران تردد کردند

مدیرکل راهداری و حمل جاده‌ای استان ایلام از تردد بیش از ۷۵۰ هزار زائر از مرز بین المللی مهران در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.

نورالله دلخواه با اشاره به روند افزایشی شمار زائران گفت: در ایام سپری شده از سال جاری میانگین روزانه بیش از ۶ هزار نفر زائر از مرز رسمی مهران بسوی شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق عزیمت کرده‌اند که این تعداد بسیار بیشتر مدت مشابه سال‌های گذشته است.

وی گفت: با توجه به رایگان شدن ویزا برای زائران عتبات پیش بینی می‌شود اربعین امسال با افزایش چشمگیر زائران مواجه باشیم و باید برای تکمیل زیرساخت‌ها و فراهم نمودن امکانات بیشتر نهایت تلاش خود را با یاری مسئولان انجام دهیم.

تردد بیش از ۲۰۱ هزار تبعه خارجی از مرز مهران

مدیرکل راهداری و حمل جاده‌ای استان ایلام با اشاره به افزایش بی سابقه زائران خارجی در این وقت از سال از مرز مهران گفت: هم اکنون تردد زائران راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات انجام می‌شود.

دلخواه از آمادگی امکانات و زیرساخت لازم در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد و یادآور شد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته این مرز ظرفیت تردد روزانه ۱۸۵ هزار زائر را دارد.

استان ۵۸۰ هزار نفری ایلام و به خصوص شهر مرزی مهران در همه سال‌های گذشته برای متناسب سازی امکانات زیربنایی، رفاهی و خدماتی استان با حضور و میزبانی دستکم یک میلیون نفر نیازمند جهدی بی وقفه و تلاشی وصف ناشدنی است، مسئولان وتشکل های مردمی هر یک در حوزه مرتبط خود تلاش برای میزبانی خوب و بی مشکل این تعداد زائر اغازکرده اند.

تردد زائران از مرز مهران با رایگان شدن ویزا افزایش می‌یابد

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در بازدید از پایانه بین المللی مهران گفت: با توجه به رایگان شدن هزینه ویزا در سال ۹۸، پیش بینی می‌شود حجم تردد زائران در مراسم اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران افزایش چشمگیری داشته باشد.

منوچهر سلمان زاده اظهار داشت: با توجه به تجربه سال‌های گذشته، تردد زائران از پایانه مرزی مهران بیش از ۶۰ درصد است به همین دلیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در نظر دارد، امسال زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران را تقویت و محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران از لحاظ ترافیکی، ایمن سازی، و زمینه مناسبی برای تردد زائران و تسهیل حمل و نقل فراهم نماید.

وی هدف از این بازدید را بررسی محورهای مواصلاتی استان و زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران برای خدمات دهی بهتر به زائران اربعین حسینی سال ۹۸ بیان کرد.

برنامه ریزی برای تردد بیش از پنج میلیون زائر در ایام اربعین ارز مرز مهران

استاندار ایلام نیز در نشست ستاد اربعین استان با تاکید بر برنامه ریزی و مهیا سازی زیرساخت‌های ایلام برای تردد پنج میلیون زائر در سال جاری گفت: مدیریت اعزام زائران اربعین باید به صورت کاروانی انجام شود.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: مراسم اربعین ۹۸ از آنجا که با توجه به حذف ویزا پیش بینی می‌شود حجم به مراتب بیشتری زائران نسبت به سال گذشته از مرزهای کشور ترددکنند، می‌طلبد توجه ویژه‌ای به این موضوع مهم انداخته شود.

وی با تاکید بر رفع نواقص زیرساخت‌ها قبل از مراسم اربعین گفت: اول از همه باید مشکلات و نواقص سال گذشته برطرف شود، موضوع ترافیک و قفل شدن پایانه برکت که پارسال اتفاق افتاد امسال باید برطرف گردد.

وی اضافه کرد: موضوع تخصیص ارز در آن سوی مرز مهم است، باید به موقع مورد توجه قرار گیرد، البته برای حل این موضوعات ستاد اربعین در یک ماه آخر در مهران تشکیل می‌شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: یک قسمت امور اربعین مربوط به زیرساخت‌ها و کار عمرانی است، مسئولان این حوزه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
وی افزود: قسمت دوم اربعین شامل موضوعات اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و … است که به طور مثال باید ساماندهی موکب ها به موقع انجام شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به مردمی برگزار کردن آئین بزرگ اربعین تصریح کرد: باید امور را به مردم واگذار کنیم، بحث امنیت اربعین بسیار مهم است و در این حوزه همه جوره پای کار باشیم.

وی افزود: در شهرهای استان به خصوص ایلام و مهران به دلیل عدم ایجاد گره ترافیکی و ایجاد امنیت و کنترل راحت تر موکب نباید زده شود.

مدیریت واحد اربعین در استان ایلام

استاندار ایلام در ادامه خواستار مشارکت بیشتر مرکز و استان‌های معین در امر اسکان و تغذیه در اربعین شد و افزود: برای دوری از موازی کاری خواستار مدیریت تحت فرماندهی واحد اربعین در استان هستیم.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: تجربه موفق که پارسال اجرا شد دایر کردن موکب‌ها بصورت مجتمع بود که این موضوع باعث شد مدیریت بهتری در امر تغذیه و پذیرایی از زوار شود و این ادامه طرح ادامه می‌یابد.

وی در ادامه خواستار مساعدت لازم در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران در راستای اتمام پروژه‌ها در زمان مناسب خود شد و یادآور شد: چراکه هر ساله بیش از ۵۰ درصد تردد زوار از مرزهای استان انجام می‌شود، در اربعین ۹۸ این میزان به بیش از ۶۵ درصد خواهد رسید.

** اولویت برنامه های ستاد اربعین کشور تکمیل زیرساخت‌های منتهی به مرز مهران است

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور در بازید از وضعیت زیرساخت‌های جاده ایلام - مهران افزود: وزارت کشور توجه ویژه ای به زیرساخت‌ها و محورهای مواصلاتی استان ایلام به ویژه شهرستان مهران برای اربعین دارد.

مجید عبدالهی به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به زیرساخت‌های استان ایلام و شهرستان مهران هم از یک طرف به جهت کمک به بهبود زندگی مردم منطقه و هم در راستای تسهیل در تردد زائران اهمیت ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: مسیر راه مهران به ایلام در سه نقطه اصلی مورد بررسی قرار گرفته و با برنامه ریزی هایی که طی این چند سال اتفاق افتاده بخش عمده‌ای از دو گره‌های ترافیکی که از محور حمیل در ورودی میدان ارغوان ایلام وجود داشته رفع شده و یک گره ترافیکی دیگر به طول حدود چهار تا پنج کیلومتر با یک سری هماهنگی‌ها در سطح ملی و یک سری اقدامات جهادی در سطح استان رفع شود.

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور اضافه کرد: در پایانه مرزی مهران نیز زیرساخت‌هایی در حوزه سرویس‌های بهداشتی، حمام، سایه بان ها که مردم در آنجا پناه بگیرند، نیاز داشت.

عبدالهی با اشاره به گرمای هوا و نیاز زائران اربعین در پایانه به سایبان گفت: سایه بان هایی طراحی و بخشی از کار عملیاتی و تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد، علاوه بر سایه بان ها حداقل ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در پایانه مرزی ساخته می‌شود.

وی عدم تفکیک ورودی و خروجی پارکینگ برکت را از مشکلات سال گذشته برای زائران عنوان کرد و گفت: سال گذشته یکی از مشکلات زائران عدم توجه به ورودی و خروجی پارکینگ برکت بود، علیرغم همه برنامه‌ریزی هایی صورت گرفته مشکلاتی برای زوار ایجاد اما امسال ورودی و خروجی پایانه و پارکینگ برکت جدا خواهند شد.

دبیر کمیته زیرساخت اربعین کشور یادآور شد: در این راستا عملیات اجرایی مربوط به یک باند چهار کیلومتری آغاز و حدود یک کیلومتر عملیات خاکی برای تفکیک ورود و خروجی پارکینگ برکت شروع شده و با برنامه ریزی های کارشناشی امیدواریم مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.

وی به اقدامات دیگر در پارکینگ برکت اشاره کرد و گفت: زهکشی، سکوبندی، ساخت حدود ۶۰ سرویس‌های بهداشتی ۱۰ چشمه حمام و چهار سرویس بهداشتی برای معلولین و جانبازان در پارکینگ برکت پیش‌بینی شده مراحل نهایی خودش را طی می‌کند و تا شهریور ماه تکمیل خواهند شد.

عبدالهی تاکید کرد: معتقدم با این برنامه‌ریزی که انجام شده آسیب‌های سال گذشته در امسال نخواهیم داشت اگرچه هر سال که پیش می‌رویم حوزه زیرساخت در اربعین نیازمندی‌های جدیدی به خود خواهد داشت.

راه اندازی مرز چیلات دهلران بعنوان مرز کمکی در ایام اربعین ضرورت دارد

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: به منظور آسان سازی تردد زائران اربعین، گشایش مرز «چیلات» در شهرستان دهلران ضروری و لازم است.

سردار محسن فتحی زاده در بازدید از زیرساخت‌های اربعین شهرستان‌های مرزی مهران افزود: علاوه بر سه مرز فعال مهران، چذابه و شلمچه خواستار بازگشایی مرز چیلات نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در همه مرزها شرایط زیرساخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود خواهد یافت، گفت: طرح‌های انتظامی امنیتی و ترافیکی در اربعین ۹۸ پررنگ‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.

وی تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های ناجا در حوزه‌های مختلف برای اربعین ۹۸ تقویت شده است.

تلاش برای رفع نواقص زیرساختی اربعین سال گذشته

معاون امور عمرانی استانداری ایلام گفت: همه زیرساخت‌های اربعین ۹۸ برای تسهیل تردد زائران به کشور عراق مهیا شده است.

احمد کرمی با عنوان اولویت در تکمیل زیرساخت‌های اربعین ۹۸ با رعایت نکات ایمنی افزود: بعداز اربعین ۹۷ ستاد تسهیل اربعین در استان ایلام تشکیل شده به آسیب‌شناسی اقدامات انجام‌شده پرداخت و با احصاء نواقص و مشکلات توانسته‌ایم بستر زیرساختی ایمن برای تردد زائران بیشتر از سال ۹۷ در سال ۹۸ را مهیا کنیم و در مهیا کردن این زیرساخت‌ها تمام تلاش بر رفاه، ایمنی و ارائه خدمات به زائران می‌باشد.

وی به سیل اخیر در استان ایلام و خسارت‌هایی که به زیرساخت‌های استان وارد آورد اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ رانش و ریزش در بارندگی اخیر داشتیم که به‌صورت موقت اقداماتی انجام شده اما قصد داریم تا قبل از اربعین، این اقدامات به‌صورت اصولی و ایمن، اصلاح و بازسازی شود.

معاون عمرانی استانداری ایلام یادآور شد: با توجه به گرم بدون هوا چند کار اصولی جهت آرامش زائران و خنک‌سازی در گیت‌های خروجی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از اربعین امسال به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: هدف‌گذاری ساخت بیش از یک هزار و ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی انجام شده که قطعاً بیش از ۶۰۰ مورد آن قبل از اربعین حسینی (ع) به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهندس کرمی یادآور شد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم یک لاین اضطراری را ایجاد، و ورود و خروج را از هم جدا کنیم تا بار ترافیکی ایجاد نشود.

معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: امسال با توجه به حجم تردد زائران اربعین حسینی قصد داریم از تمام ظرفیت‌های استان جهت خدمات‌دهی بهتر به زائران استفاده کنیم.

تلاش برای تکمیل آزاد راه ایلام - مهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت چهار بانده کردن مسیره ارتباطی ایلام - مهران گفت: چهاربانده کردن این مسیر ۱۲۰ کیلومتری بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در حال حاضر این پروژه در سه قطعه در حال اجرا است، قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر است که ۲ کیلومتر این قطعه به صورت چهار خطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد،

علی اصغر کاظمی افزود: تونل موازی تونل راه کربلا به طول ۷۶۰ متر نیز حفاری شده و پیمانکار مشغول عملیات کف برداری است و سپس عملیات لاینینگ (پوشش بتونی) و روشنایی اجرا خواهد شد، همچنین عملیات حفاری تونل کیلومتر ۶-۷ نیز در این قطعه به طول ۸۴۰ متر نیز آغاز شده است.

وی در مورد قطعه دوم این مسیر یادآور شد: طول این قطع ۱۹ کیلومتر می‌باشد که ۱۰ کیلومتر آن به صورت چهارخطه اجرا شده و زیر بار ترافیک قرار دارد و در تلاش هستیم تا اربعین سال جاری ۹ کیلومتر باقیمانده این قطعه تکمیل و زیر با ترافیک رود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: قطعه سوم این پروژه که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است به طول ۳۹ کیلومتر که ۲۵ کیلومتر این قطعه در کنار مسیر قبلی اجرا می‌شود که ۲۲ کیلومتر آن بصورت چهارخطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد.

به گفته کاظمی، سه کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر در دست اجرا می‌باشد. ۶ کیلومتر اصلاح مسیر رفت در محدوده کنجانچم نیز به انجام رسیده و ۲ کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است، مسیر برگشت محدوده کنجانچم که ۹ کیلومتر است نیز در حال اجرا می‌باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر از ۱۰ ماه گذشته تا کنون میزان اعتبارات تزریق شده به پروژه بزرگراه ایلام- مهران افزایش چشمگیری داشته است هر چند که هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی در این زمینه دارند اما انتظار می‌رود با همکاری مسئولان بتوانیم اعتبارات بیشتری جذب کرده تا مراحل پایانی و تکمیلی این بزرگراه با شتاب بیشتری به پیش ببریم.

آماده‌سازی تونل قلاجه برای تردد مسافران اربعین

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اهمیت تونل قلاجه در سهولت در تردد زائران در ایام اربعین حسینی گفت: بازگشایی این تونل ضمن ایجاد کریدور جدیدی برای حمل و نقل جاده‌ای در استان، مسیری مطمئن و ایمن برای مسافران به ویژه زائران عتبات عالیات فراهم می‌کند.
کاظمی در خصوص وضعیت در خصوص نصب تجهیزات جت فن و روشنایی این تونل گفت: تمام وسایل مربوط به نصب تهویه (جت فن) و سیستم روشنایی خریداری شده است.

علی اصغر کاظمی یاداور شد: تکمیل سیستم روشنایی تونل به ۸۰۰ چراغ و ۴۲ تهویه نیاز دارد که تاکنون و با تلاش و جدیت پیمانکاران ۴۰۰ چراغ و ۲۰ تهویه جت فن نصب شده است.

وی با اشاره به اتمام عملیات روشنایی و تهویه تونل قلاجه تا پیش از ایام اربعین امسال افزود: هم اکنون عوامل اجرایی این پروژه با جدیت در حال نصب تهویه و سیستم روشنایی تونل هستند.
وی بر نقش تونل قلاجه در ترافیک ایام اربعین بخصوص در زمان برگشت زائران اربعین حسینی تاکید کرد و یادآور شد: با بازگشایی این مسیر ترافیک خودروها در مسیر حمیل ایلام - اسلام آباد کمتر خواهد شد و نیمی از تردد زائران اربعین از این مسیر انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده با مدیران ذیربط، برق این تونل از طرف ایوان در حوزه استحفاظی استان ایلام باید از پست برق شهرستان گیلانغرب تأمین شود.

کاظمی اضافه کرد: با عنایت به اینکه عملیات اجرایی انتقال برق در حال انجام است لذا با توجه به طول ۷۰ کیلومتری این مسیر تا تونل باید مدیران ذیربط نهایت تلاش را برای تکمیل برق تونل انجام دهند.

بنا به گفته مسئولان مرتبط تأمین برق نیمی دیگر تونل از طرف استان کرمانشاه باید تأمین شود با توجه به اینکه نصب چراغ روشنایی و تهویه تونل که تا قبل از ایام اربعین تکمیل خواهد شد می‌طلبد مسئولان ذیربط تدابیر لازم را برای رفع این مشکل اتخاذ کنند.
تونل قلاجه ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول دارد و افتتاح آن ۱۲ نقطه حادثه خیز را حذف و مسیر ایلام به کرمانشاه را حدود ۱۵ کیلومتر کوتاه می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از اجرای مراحل پایانی طرح بهسازی (آسفالت و روکش آسفالت) جاده دسترسی به منطقه عملیاتی قلاویزان شهرستان مرزی مهران نیز خبر داد.

کاظمی اظهار داشت: منطقه عملیاتی قلاویزان شهرستان مهران یکی از مکان‌های به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس است که یادآور عملیات غرورآفرین کربلای یک در سال ۶۵ است.

وی افزود: بعضی از نقاط این مسیر به دلیل قدیمی و فرسوده بودن جاده دسترسی به یادمان ایثار قلاویزان باعث مسدودشدن مسیر تردد کاروان‌ها می‌شد که نیازمند بهسازی و مرمت است.
کاظمی یادآور شد: طی ماه‌های گذشته عملیات بهسازی این جاده با استفاده از دستگاه‌های راهسازی به طول چهار کیلومتر و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال آغاز و طی ۲ روز آینده تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی تصریح کرد: با بهسازی این مسیر به طول چهار کیلومتر تردد کاروان‌های راهیان نور به منطقه قلاویزان تسهیل و دسترسی اضطراری به پایانه مرزی مهران در ایام اربعین و اوج ترافیک خودروها فراهم می‌شود.

نشست مشترک فرمانداران مرزی ۲ شهرستان مرزی مهران و بدره عراق

فرماندار مهران در دیدار با جعفر عبدالجواد محمد فرماندار بدره عراق گفت: باید با تعامل طرفین زمینه سهولت هرچه بهتر تردد زائران اربعین را فراهم کنیم.
اسد قاسمی تاکید کرد: توافق شده هرگونه موضوعات و مسائل زائران و فعالیت‌های تجاری در دو سوی مرز ابتدا توسط فرمانداران دو شهرستان مرزی حل و فصل و مورد بررسی قرار گیرد.

جعفر عبدالجواد محمد فرماندار بدره عراق نیز در این دیدار گفت: مردم و مسئولان شهرستان بدره با تمام امکانات و توان آماده پذیرایی از زوار اربعین ۹۸ هستند.

وی تاکید کرد: مسئولان عراقی در شهرهای مختلف از آمادگی کامل برای ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی برخوردار هستند.

وی افزود: مردم عراق در کنار مسئولان در بحث پذیرایی و جابه‌جایی زائران نیز خدمات رسانی خواهند کرد و تمامی تسهیلات لازم برای تردد آسان زوار انجام خواهد شد.

سرلشکر محمد بدر جانشین معاون وزیر داخلی عراق هم در این نشست گفت: اتاق مشترک ایران و عراق در مرز عراق و با هدف تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی راه اندازی می شود.

ارسال نظرات