مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان در مورد طرح رسوب‌زدایی و احیاء تالاب بین‌المللی انزلی به روش بایوجمی گفت: تالاب انزلی محل آزمایش و اجرای آزمون و خطای یک فناوری کاملا ناشناخته و مجهول نیست.
کد خبر: ۹۱۵۷۹۲۱
|
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، کیوان میرزایی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدافعان طرح احیاء تالاب انزلی به روش بایوجمی منتظر تبعات سنگین دفاع خود از یک طرح مشکوک و بدون ریشه علمی و اجرایی باشند اظهار داشت: تالاب انزلی محل آزمایش و اجرای آزمون و خطای یک فناوری کاملا ناشناخته و مجهول نیست.

مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان با تأکید بر اینکه تا زمان شفاف‌سازی کامل موضوع به مخالفت خود در برابر اجرای طرح احیاء تالاب انزلی به روش بایوجمی ادامه می‌دهیم افزود: طرح ادعایی و استفاده از نانوبیوتکنولوژی برای احیاء تالاب موضوعی قابل بحث محسوب می‌شود، زیرا محل اجرای آن در یک منطقه بسیار بی‌نظیر جهانی واقع شده است.

میرزایی از وجود یکسری ابهامات در زمینه طرح بایوجمی و ضرورت شفاف‌سازی آن سخن گفت و افزود: بسیج اساتید گیلان تلاش‌های زیادی انجام داد تا موضوع رسوب‌زدایی از تالاب انزلی به روش بایوجمی شفاف شود، اما تاکنون به علت عدم همکاری موافقان این طرح و کارشکنی مدعیان اجرای آن موفق به گرفتن نتیجه مشخصی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از رسالت‌های مهم سازمان بسیج اساتید دفاع از علم و عالم و استفاده کاربردی از فناوری‌های نوین در زندگی روزمره با هدف پیشرفت کشور است تصریح کرد: در حال حاضر اساس انتقاد ما از جامعه علمی و دانشگاهی کشور عدم کاربردی بودن پژوهش‌ها و ابداعات و اکتشافات علمی این مراکز است.

مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان با اشاره به اینکه اگر علم رایج در کشور علمی نباشد تا بتواند گره‌ها و مشکلات کشور را بگشاید علم محسوب نمی‌شود عنوان کرد: در واقع علم باید علم نافع باشد و از روزی که بنده خدمتگذار اساتید در این سازمان شدم همین رویکرد را در همه ارکان سازمان بسیج اساتید دنبال کردم.

میرزایی نظر مثبت بسیج اساتید استان گیلان جهت به کارگیری دانش با هدف حل مسائل کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: یک یافته علمی که ثبت اختراع و ثبت ابداع و مالکیت معنوی آن به نام یک نهاد، یک شخص و یا عده‌ای تثبیت شده برای اجرایی شدن باید بتواند به صورت کاملاً شفاف از خودش دفاع کند سپس به اجرا درآید.

وی درباره شرکتی که قرار است طرح بایوجمی را در تالاب انزلی اجرا کند خاطرنشان کرد: شرکت مدعی صاحب این علم نه تنها گواهینامه علمی ندارد بلکه مطابق اسناد کاملاً متقن و نامه رسمی نهادی مانند ستاد فناوری نانوی ریاست جمهوری که به امضاء ریاست ستاد نانوی کشور است، هیچ گونه ثبت علمی تاکنون انجام نداده است.

مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان ضمن اشاره به اینکه هر پدیده علمی که به عنوان اختراع ثبت می‌شود باید در یک سازمان رسمی داخلی تأییدیه بگیرد گفت: این تأییدیه باید از طریق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و نظایر آن و یا از یک نهاد بین‌المللی انجام شود در حالی‌که شرکت مدعی طرح بایوجمی چنین مراحلی را نگذرانده است.

میرزایی شرکت مجری طرح بایوجمی را مطابق نامه رسمی سازمان برنامه و بودجه فاقد هرگونه شناسنامه صلاحیت‌دار اعلام کرد و ابراز داشت: شرکتی می‌تواند به عنوان پیمانکار حتی برای چند صد هزار تومان قرارداد در پروژه‌های دولتی شرکت کند که یکسری از صلاحیت‌ها را دارا بوده و توسط نهاد‌های رسمی نیز تأیید شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان باور کرد که یک فرآیند شیمیایی جهت زودون رسوبات برای یک منطقه‌ای که ثبت جهانی شده فاقد هرگونه صلاحیت علمی و اجرایی مستدل باشد افزود: این در حالی است که قرار است این شرکت مجری یک پروژه بسیار بزرگی مانند دستکاری در زیست بوم تالاب انزلی و با رقمی بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان باشد.

میرزایی مبلغی که برای اجرای طرح بایوجمی در نظر گرفته شده را هنگفت اعلام کرد و گفت: موضع این سازمان موضعی علمی، کارشناسی و تخصصی و در جهت دفاع از دست‌آورد‌های علمی و فناوری است، زیرا اعتقاد دارد یک آفریده علمی محکم قادر است با تمام قدرت از خودش دفاع کند چیزی که تاکنون در این مجموعه مشاهده نشده است.

مسئول سازمان بسیج اساتید گیلان برگزاری یک مناظره بین یک گروه علمی دانشگاهی، مدافعان محیط زیست و اهالی شرکت مجری طرح بایوجمی در تالاب انزلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: این سازمان با همراهی اعضاء جهاد دانشگاهی و چندین NGO تلاش‌های زیادی برای برگزاری چنین مناظره‌ای انجام داد، اما این موضوع به نتیجه نرسید.

میرزایی با تأکید بر اینکه شرکت مجری طرح بایوجمی یا باید با اهالی دانشگاهی درباره طرح خود مناظره کرده یا گواهینامه‌های علمی و صلاحیت‌های اجرایی خود را اخذ کند ابراز داشت: دقیقاً به دلیل وجود همین نکات است که دستگاه قضا و امام جمعه شهرستان بندر انزلی فعلاً در مقابل اجرای طرح مذکور مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید گیلان تا روشن شدن کامل موضوع و شفاف‌سازی فرآیند‌های اجرایی و علمی در کنار منتقدین طرح اجرای بایوجمی خواهد ایستاد گفت: ما با تمام قوا پشت سر کسانی قرار می‌گیریم که مانع اجرای این طرح شوند و از مدافعان طرح نیز دعوت می‌کنیم دست از حمایت یک عمل بدون پشتوانه علمی و اجرایی بردارند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات