مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی وحرفه‌ای در یادداشتی با عنوان بازخوانی سیاست قرآنی پیرامون مذاکره،گفت: قرآن منشور سیاست الهی و سند قانون اساسی مسلمان هست و سیاست خارجی آن "ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا" راه تسلط کفار بر مومنین را اجازه به مومنین نمی‌دهند.
کد خبر: ۹۱۵۷۸۴۶
|
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

 یادداشت محمدرضا جلیلی با عنوان

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در متن یادداشت دکتر محمدرضا جلیلی مسئول بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای آمده است:

 درباره بدعهدی اروپائیان در برجام و سایر تعهدات بین‌المللی آنان در برابر ملت شریف ایران اسلامی باید گفت که خداوند در قرآن کریم در آیات متعدد مخصوصا در سوره مبارکه بقره خطاب به اهل کتاب چنین می‌فرماید: "ولن ترضی عنک الیهود والنصاری حتی تتبع ملتهم" (۱۲۱ بقره). یعنی: هیچگاه  یهودیان ومسیحیان از تو پیامبر راضی نمی‌شوند مگر تو از آنها تبعیت کنی.

 تفسیر آیه بیانگر این حقیقت است که آنها فقط امتیاز می‌خواهند وامتیازی نمی‌دهند ارتباط و مذاکره  آنها یک‌طرفه است و این درس قرآنی بسیار راهگشا برای خروج از بن بست سیاسی است و تاکید قرآن بر اینکه فقط مسلمانان اهل تعهد هستند نه آنان زیرا شما تمام تعهدات را انجام بدهید آنان منافقانه کارشکنی وخدعه می‌کنند. پس ای دولت‌مردان سیاسی این پیام وپیام‌های قرآنی را بشنوید و مبانی قرآنی و روایی را به‌عنوان قطب نما در  راهبرد سیاست خارجی قرار دهید. در روایات ارزشمند ما نیز مکرر آمده است که:"مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود و یا "المومن کیس "مومن زیرک و سیاستمدار است.

آیا سابقه تاریخی حکمیت ابوموسی اشعری با ان عمروعاص خبیث را در تاریخ اسلام فراموش کرده‌اید که ابتدا ابوموسی به دام افتاد و خود عمروعاص دم لای تله نداد و تفاهم و مذاکره پشت پرده را با ابوموسی انکار وکتمان کرد و سیاست فریب و نیرنگ را که به تعبیر امام علی (ع) سیاست معاویه سیاست شیطانی بود. امروز اذناب او درتاریخ چنین هستند چند سال پیش یکی از دولت‌مردان سیاسی آلمانی در کتاب دنیا بازیچه یهود گفته بود باید مجسمه معاویه را طلایی در میدانی در برلین نصب کنیم زیرا او اسلام دمکراسی را به اسلام دیکتاتوری تبدیل کرد وگرنه ما امروزه حریف چنین اسلامی نمی‌شدیم.

در قرآن کریم از اتمام مهلت و فرصت به مشرکان و کفار ومنافقین سخن بسیار گفته و همچنین از وضعیت بیمار گونه منافقان که نقض پیمان می‌کنند وخدعه می‌کنند سخن می‌گوید "ان المنافقین یخادعون الله" (۱۴۲ نساء) و در جایی دیگر از آنان که پشت سوگند دروغ خود را پنهان می‌کنند "اتخذو ایمانهم جنه " (منافقون آیه ۱).

کاش دولت مردان ما مشق و درس سیاست را از قرآن دریافت می‌کردند و محتوای دروس نظری دانشگاه را بر اساس وحی الهی می‌نوشتند. زیرا قرآن منشور سیاست الهی و سند قانون اساسی مسلمان هست  و در آن سراسر پند و عزت و حکمت و منطق الهی است وسیاست خارجی آن "ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا"(۱۴۱ نساء) راه تسلط کفار بر مومنین را اجازه به مومنین نمی‌دهند.

وانصافا امام مسلمین مقام معظم رهبری نیز که خوشبین به آن مذاکرات نبود وآنان را قابل اعتماد نمی‌دانست بنابراین آزموده را آزمودن خطا است. اما در عین حال هرجا جلوی سیاست ضرر را بگیریم منفعت است.

در نهج الباغه شریف و در سیره امیرالمومنین امام علی(ع) نیز فراوان تجربیات آداب مذاکره اسلامی و سیاست علوی مطالب ارزشمندی بیان گردیده است که سراسر تجربه و درس و بینش سیاسی است. به نظر حقیر که سال‌ها در محضر قرآن کریم و نهج البلاغه شریف تلمذ می‌کنم  به قصه برجام می‌نگرم، این مذاکره نیست بلکه مجادله است و باز خداوند در جاهایی مجادله با اهل کتاب را نپذیرفته مگر بر اساس منطق احسن و به صورت حق وحقیقت ."ولا تجادلو اهل الکتاب الا بالتی هی احسن الا الذین ظلمو منهم"(۴۶عنکبوت). البته قرآن جدال احسن را پذیرفته ولی جدال بغیر علم ولا هدی ولا کتاب منیر (۲۰ لقمان) را نمی‌پذیرد اینان دنبال معامله هستند نه مذاکره حضرت امیر(ع) در برخورد با ناکثین مذاکره بدون معامله کرد زیرا طینت و باطن و بدعهدی و پیشینه آنان را می‌دانست و آنان قابل اعتماد نبودند.

امیدوارم نظام‌های قرآنی مورد پذیرش جامعه اسلامی در دولت اسلامی منطبق بر نظام‌های قرآنی باشد نظام سیاسی و نظام اقتصادی و نظام فرهنگی و نظام اجتماعی و آن وقت است که ما مسیر تمدن نوین اسلامی را طی خواهیم کرد و در تحقق دولت کریمه مهدوی گام بر می‌داریم.

 

"وما توفیقی الا بالله" ( ۸۸ هود).

 

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ارسال نظرات