برخی از مسئولان مدعی هستند که انتصاب سرپرست آموزش و پرورش رویکرد سیاسی دارد و دولت به دنبال اهداف انتخاباتی است.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۶۶
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  تنها ۸ ماه تا انتخابات مجلس مانده است و این در‌حالی است که تاکنون چندین مسئول کشوری برای شرکت در این انتخابات استعفا داده‌اند‌ که پر حاشیه‌ترین آن، استعفای سیدمحمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش بود که روز پنجشنبه ۱۶ خرداد ۹۸ به منظور تکیه بر صندلی سبز بهارستان، عطای وزارت را بر لقایش بخشید‌.

پس از این استعفا دولت گزینه‌های مختلفی اعم از مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علی زرافشان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن معاون توسعه منابع آموزش و پرورش، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران، امیرعلی نعمت‌الهی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش و مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی را برای سرپرستی جدید وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرد.

دو روز بعد، در بعدازظهر روز شنبه ۱۸ خرداد شایعه‌ای مبنی بر اینکه «معارفه مجتبی زینی‌وند، سرپرست جدید آموزش و پروش انجام می‌گیرد»، در رسانه‌ها شنیده شد. این در حالی است که پس از گذشت چند ساعت از این خبر، شخص زینی‌وند بر این شایعه پایان داد و طی خبر دیگری بیان کرد که "موضوعی درباره سرپرستی بنده مطرح نشده است و بنده این اخبار را تکذیب می‌کنم."

پس از تکدیب این خبر، برخی بر این باورند که طرفداران زینی‌وند این خبر را منتشر کردند تا حرفشان برای سرپرستی زینی‌وند به کرسی بنشیند.

ویژگی‌های سرپرست جدید، زیر ذره‌بین مسئولان

این روزها بحث مسائل و مشکلات کلان این وزارتخانه و اولویت‌‌هایی که وزیر جدید باید به آنها توجه کند، مطرح است.  برخی از کارشناسان بر این باورند که سرپرست جدید دستگاه تعلیم و تربیت باید دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی باشد، چرا که این وزارتخانه جزو وزارتخانه‌های مهم کشور است. بر همین اساس محمدمهدی زاهدی عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است فردی که سکان وزارت آموزش و پرورش را به دست می‌گیرد باید بداند که آموزش و پرورش بزرگ‌ترین نهاد فرهنگی کشور است و با این نهاد فرهنگی نباید رفتار سیاسی کرد؛ باید اولویت‌های سیاسی را کنار گذاشت و اولویت‌های معیشتی و دغدغه‌های فرهنگیان در اولویت اصلی باشد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که فرد انتخابی برای سرپرستی وزارت آموزش و پرورش باید سوابق مدیریتی قوی و خوبی داشته و همین‌طور اعتقاد راسخ به موضوع تقویت بُعد پرورش داشته باشد. دولت باید در مقابل خواسته‌های وزیر آموزش و پرورش یا سرپرست این وزارتخانه گوش شنوا داشته و به آنها عمل کند.

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: فردی که سرپرستی این وزارتخانه را به عهده می‌گیرد باید کسی باشد که مشکلات معلمان و فرهنگیان را به خوبی بشناسد و برای حل آنها اهتمام داشته باشد. همچنین سرپرست آموزش و پرورش باید دلسوز معلمان باشد و در مسیر حل مشکلات معلمان زود خسته نشود، زیرا مشکلات این قشر زیاد بوده و باید برای آنها راه حل درستی اندیشیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،  بر این باور است که نخستین ویژگی سرپرست آموزش و پرورش این است که از جنس خود آموزش و پرورش باشد.  این فرد باید مشکلات آموزش و پرورش را بشناسند و بتواند برای حل آنها راهکار ارائه دهد، زیرا شناخت صرف مشکلات راهگشا نیست و باید مدیر این وزارتخانه توانایی ارائه راهکار هم داشته باشد.

اما با تمام این تفاسیر و با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه ۱۹ خرداد ماه علی ربیعی، سخنگوی دولت خبر انتصاب سید جواد حسینی را به عنوان سرپرست قطعی آموزش و پرورش  رسانه‌ای کرده و تأکید می‌کند: در انتخاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش همه دغدغه‌های مربوط به فرهنگیان و دانش آموزان مد نظر قرار گرفته شده است. در حالی که با مشاهده و بررسی سوابق حسینی اثری از فعالیت در حوزه آموزش و پرورش  دیده نمی‌شود و فقط فعالیت‌های کشوری به چشم می‌خورد.

حال سوال اینجاست که چرا زینی‌وند که سمت‌های مربوط به آموزش و پرورش از جمله مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی وزارت آموزش‌ و پرورش و امثال این سمت‌ها را در کارنامه کاری خود داشته و طبیعتا می‌توانست گزینه خوبی برای سرپرستی وزارت آموزش و پرورش باشد، اولویت اول دولت نبوده و به‌جای او حسینی که فعالیت‌هایی غیر از حوزه آموزش و پرورش مانند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقام استاندار خراسان رضوی را برعهده داشته، برای این سمت انتخاب شده است!

در این بین ابوالقاسم خسروی  سهل آبادی عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند: نگاه سیاسی و جناحی به آموزش‌ و‌ پرورش سمّ است، درباره این انتصاب گفت: انتصاب آقای حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش اگر چه فردی پر تلاش و پر انرژی است، ولی چون در امور سیاسی و اصلاح طلبی شهرت بیشتری دارد شائبه دخالت گروه‌‎های فشار را تقویت می‌کند. 

همچنین ۲ تیر ماه بود که ۶ تشکل اصولگرای فرهنگیان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور با اشاره به انتخاب سرپرست جدید آموزش و پرورش هشدار دادند و بیان کردند که جای شگفتی است که سکّان کشتی هدایت ۱۳ میلیون دانش‌آموز و راهبری یک میلیون معلم فرهیخته به یک تندروی سیاسی سپرده شود! فردی که در همان روز‌های نخست سرپرستی، نشستی با «خانه احزاب» گروه‌های اصلاح‌طلب فرهنگی برگزار می‌کند و سخنگوی دولت جنابعالی در این جلسه خواستار حمایت احزاب فوق‌الذکر جهت معرفی وی به عنوان وزیر می‌شود.

احمد علیرضا بیگی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بیان کرده که پیش بینی ما از انتصاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش این است که دولت به دنبال اهداف انتخاباتی است و روحانی به دنبال این است که امتیازی به اصلاح طلبان بدهد و با آنها هم رودربایستی دارد و می‌خواهد مجلس جواب منفی به سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش بدهد. باید دید که این گفته چقدر صحت دارد و نظر مجلس درباره سرپرست جدید آموزش و پرورش چه خواهد بود.

با توجه به اینکه مهرماه در پیش است ضرورت دارد دولت هرچه سریع‌تر وزیری مقتدر برای حساس‌ترین وزارتخانه کشور که مسئولیت تربیت نیروی انسانی آینده کشور را به عهده دارد معرفی کند، چرا که این وزارتخانه بدون وزیر به شدت آسیب می‌بیند.

گزارش از معصومه جعفری

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

ارسال نظرات