با روایت بازپرس پرونده از ابعاد پیدا و پنهان ماجرای پارک جنگلی شهید عظیمی:

پرونده قطع درختان سبز تربت‌جام به دادستانی مشهد ارسال شد

بازپرس پرونده پارک جنگلی شهید عظیمی تربت‌جام با اشاره به تحویل شکایت شهرداری این شهرستان مبنی بر قطع ۷۵ اصله درخت با قدمت ۴۰ ساله در پانزدهم تیرماه سال جاری گفت: دستگاه قضایی برابر صورت‌جلسه مذکور علیه افراد خاطی اعلام‌جرم کرد وپرونده قطع درختان سبز به دادستانی مشهد ارسال شد.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۵۹
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، پس از چاپ و درج چندین گزارش مکتوب و تصویری در جراید و رسانه‌ها از وضعیت نامناسب پارک جنگلی تربت‌جام که حکایت از خشک شدن درختان این پارک براثر کمبود آب داشت و همچنین گزارش چهارشنبه ۲۶ تیر که از قطع درختان سبز و ۴۰ ساله این پارک براثر بی‌دقتی پیمانکار بخش خصوصی خبر می‌داد، فرماندار تربت‌جام در شورای اداری این شهرستان گفت: درباره پارک جنگلی ۴۵ هکتاری شهید عظیمی تاکنون مطالب و اعتراضات به‌حق زیادی از مردم شنیده‌ایم و (سه‌شنبه) به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی و مدیر منابع طبیعی تربت‌جام از نزدیک از پارک بازدید کردم و مشکلات پارک مجدد بحث و بررسی شد.

اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حفر چاه آب در پارک

«مرتضی حمیدی» با اشاره به این که اساسی‌ترین مشکل پارک جنگلی شهید عظیمی، تأمین آب است که با حفر چاه مشکل آب برطرف خواهد شد تصریح کرد: به دنبال مطالبات به‌حق مردمی درباره رسیدگی به مشکلات پارک و جلوگیری از ادامه روند خشک شدن درختان پارک جنگلی شهید عظیمی از اعتبارات ابلاغی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای حفر چاه آب به پارک اختصاص یافت و دراین‌باره هماهنگی لازم با اداره آب منطقه‌ای شهرستان انجام گرفت تا هرچه زودتر چاه حفر شود.

«قنبری راد» دادستان عمومی و انقلاب تربت‌جام نیز با اشاره به مشکلات پارک جنگلی شهید عظیمی گفت: درباره مشکلات پیش‌آمده برای پارک وهمچنین کوتاهی مدیران منابع طبیعی پرونده‌ای در دادستانی شهرستان تشکیل و روند تحقیقات تکمیل و اقدامات اولیه انجام‌شده است و، چون رسیدگی پرونده در صلاحیت دادگستری شهرستان نیست، به مرکز استان ارسال‌شده است و اگر نیابت به ما دادند در همین شهرستان رسیدگی خواهد شد.

روایت بازپرس پرونده از ابعاد پیدا و پنهان ماجرا

بازپرس پرونده پارک جنگلی شهید عظیمی تربت‌جام گفت: تاریخ پانزدهم تیرماه شهرداری تربت‌جام علیه افرادی که اقدام به قطع درختان سبز پارک کردند شکایتی به دادستانی تحویل دادند و دستگاه قضایی برابر صورت‌جلسه از مسئول فضای سبز شهرداری که تعداد ۷۵ اصله درخت با قدمت ۴۰ سال قطع‌شده است اعلام‌جرم کرد.

سرگلزایی افزود: برابر تحقیقات انجام‌شده از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی طی قراردادی موضوع قطع درختان خشک‌شده پارک جنگلی را به یک خانم برای قطع، برش و حمل و خروج چوب از پارک می‌دهند.

وی ادامه داد: در این قرارداد تأکید شده درختان خشک بریده شود که متأسفانه مشاهدات حاکی از آن است که علاوه بر قطع درختان خشک تعدادی از درختان سبز و زنده هم قطع‌شده است که موضوع در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: مدیر منابع طبیعی تربت‌جام مدعی شد درخت سبز و زنده قطع نشده که بازپرسی به همراه دادستانی در محل حاضر شدند و مشاهده کردند درختان سبز و زنده قطع‌شده است و تصویربرداری هم انجام گرفت، وضعیت اسفناکی بود و با چشم غیرمسلح مشخص بود درختان سبز و زنده قطع‌شده است.

سرگلزایی تصریح کرد: رئیس منابع طبیعی را دعوت کردیم که توضیح دادند درخت زنده و سبز تعاریفی دارد. کارشناس از استان بیاید و صحبت‌های آنان را هم بشنویم که چه درختی خشک و چه درختی سبز است! کارشناسان استانی آمدند و پس از بازدید متوجه شدیم فعلاً ۱۱ درخت زنده به‌طور مسلم قطع‌شده است و بررسی درباره سایر درختان هم در دستور کار بود.

وی بیان کرد: پیمانکار قطع درختان خشک را دعوت کردیم و تحقیقات از نام‌برده انجام شد و مطالبی بیان کرد که جای تأمل دارد و برخی مباحث ظاهر کار است و برخی مباحث پشت قضیه است که باید تحقیق بیشتری صورت گیرد.

وی یادآور شد: برابر قانون، رسیدگی به جرائم مدیران ادارات دولتی مستقیم در مرکز استان انجام می‌گیرد که دراین‌باره دادستان مکاتباتی با مرکز استان داشتند و درخواست نیابت شده تا سریع‌تر به پرونده رسیدگی شود.

سرگلزایی افزود: پرونده پارک جنگلی در دادستانی درحال بررسی دقیق‌تر بوده و مفتوح است البته تناقضاتی هم وجود دارد و نیازمند تحقیقات بیشتر از پیمانکار و مدیران منابع طبیعی است و ما منتظر مجوز نیابت از استان هستیم. نیابت که اعطا شد تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام می‌گیرد.

اظهارات مدیرکل منابع طبیعی استان درباره پارک جنگلی تربت‌جام

«صحرایی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره پارک جنگلی تربت‌جام گفت: پارک جنگلی تربت‌جام همزمان با ۲۵ پارک جنگلی دیگر در استان خراسان رضوی، در راستای سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و در اجرای بند «ج» ماده ۱۴۷ قانون برنامه پنج‌ساله کشور در خلال سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به شهرداری‌ها در حریم شهر‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در خارج از حریم شهر‌ها به‌منظور افزایش بهره‌وری پارک‌ها و اجرای سیاست خصوصی‌سازی دولت واگذار شد.

وی تصریح کرد: پارک جنگلی تربت‌جام به دلیل عدم اجرای کامل تعهدات مجری و مشکلات به وجود آمده در فضای سبز و همچنین خشک شدن چاه آب پارک در نیمه دوم سال ۹۷ از بهره‌بردار خلع ید شد و مراحل دریافت خسارت واردشده درحال بررسی است. به دلیل خشک شدن بخشی از درختان پارک در مدت قرارداد بهره‌برداری و لزوم ایمن‌سازی پارک از حیث افتادن درختان خشک به دلیل حضور مردم و همچنین جلوگیری از وقوع حریق‌های احتمالی مراتب قطع و برش درختان پارک در سامانه ستاد دولت به مناقصه عمومی گذاشته و پارک مذکور برای اجرای قرارداد و قطع درختان خشکیده به پیمانکار واگذار شد.

درحالی‌که روز سه‌شنبه مدیر منابع طبیعی تربت‌جام از قطع ۷۵ اصله درخت کاج که اغلب حدود ۴۰ ساله بودند خبر داد، صحرایی گفت: متأسفانه با این اداره کل در خصوص تعداد و سن درختانی که براثر بی‌توجهی پیمانکار به‌سرعت قطع‌شده است هماهنگی لازم نشده است و برابر گزارش کمیته فنی این اداره کل، تعداد درختان بسیار کمتر از تعداد مندرج در گزارش است. ضمناً به دلیل تخلف پیمانکار، قرارداد منعقدشده فسخ و مراتب رسیدگی به پرونده نام‌برده در دادستانی شهرستان در دست بررسی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ضمناً برای حل مشکل چاه آب پارک، اعتبار لازم تأمین و عملیات ژئوفیزیک برای مکان‌یابی محل چاه جدید انجام‌شده که پس از صدور مجوز حفر، در اسرع وقت برای حفر چاه مذکور که دارای پروانه بهره‌برداری ۲۲ لیتر در ثانیه است، اقدام می‌شود و در این مدت از ابتدای فصل آبیاری امسال پارک مذکور با چهار دستگاه تانکر آب متعلق به این اداره کل درحال آبیاری است و پس از عملیات حذف درختان خشکیده، جایگزینی گونه‌های جدید جنگل متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و گونه‌های مقاوم‌تر به کم‌آبی انجام خواهد شد تا هم‌وطنان عزیز تربت‌جامی بتوانند از فضای پارک استفاده کنند.

گزارش: محمد رضا حقدادی- مهدی حسینی
ارسال نظرات
پر بیننده ها