مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان الیگودرز :
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان الیگودرز گفت:شوراي نگهبان در نظام جمهوري اسلامي ايران يكي از مهم‏ترين نهادهاي حكومتي به شمار می‌آيد.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۱۴
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

حجت الاسلام علی لرستانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان الیگودرز به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در گفت و گو با خبرگزاری بسیج اظهار داشت: شوراي نگهبان در نظام جمهوري اسلامي ايران يكي از مهم‏ترين نهادهاي حكومتي به شمار می‌آيد. 

وی افزود: اين نهاد که در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران داراي جايگاه ويژه‌اي است، شباهت زيادي با بعضي از نهادهاي حافظ قانون اساسي در برخی از كشورها دارد. 

لرستانی تصریح کرد: در قوانين اساسي برخي كشورها نيز نهادهايي به نام دادگاه قانون اساسي، شوراي قانون اساسي، ديوان قانون اساسي و نظاير آن پيش بيني شده است كه با وجود برخي تفاوت‌ها، از حيث ساختار و نوع مسئوليت‌ها با يكديگر شباهت‌هاي فراواني دارند.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان الیگودرز بیان کرد: به منظور پاسداري از احكام اسلام و قانون اساسي از نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراي اسلامي با آنها، شورايي به نام شوراي نگهبان تشكيل شده است.

 

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از جمله نهادهای نظارتی نظام جمهوری اسلامی ایران است،تصریح کرد: تمامی مصوبات مجلس شورای اسلامی پیش‌از لازم الاجرا شدن، نیازمند امضااین شورا است تا از بروز هرگونه مغایرتی باموازین شرع و قانون اساسی جلوگیری به عمل آید. 

 

لرستانی گفت: شوراي نگهبان در قانون اساسی ایران به گونه‌ای پیش بینی شده که نبود آن در كنار مجلس قانون‌گذاري، موجب بی‌اعتباری مجلس و مصوبات آن مي‏شود، چرا که شوراي نگهبان وظيفه دارد تمام مصوباتِ مجلس را از حيث عدم مغايرت با موازين اسلامي و قانون اساسي بررسي كرده تا در صورت عدم مغايرت، مصوبه مجلس، صورت قانوني به خود گيرد.

 

وی تصریح کرد: علاوه ‏بر اين نقش برجسته، شوراي نگهبان مأموريت نظارت بر انتخابات را نیز داشته و مرجع رسمي تفسير قانون اساسي به شمار مي‏آيد. آنچنان که از قانون اساسی بر می‌آید علت اصلي پيش بيني نهاد شوراي نگهبان، دو مسئله حراست و نگهباني از احكام اسلام و صيانت از قانون اساسي بوده است و به همين دليل از اين نهاد به شوراي نگهبان تعبير شده است. 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان الیگودرز خاطر نشان کرد: اصل نودیک قانون اساسي نیز در عبارتي كوتاه و گويا به اين مطلب اشاره می‌کند

 

وی اظهار داشت: فرازهایی از فرمایشات امام خمینی (ره) درباره جایگاه شورای نگهبان به شرح ذیل است: همه باید بپذیریم که میزان، تشخیص شورای نگهبان است من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد،همه باید بپذیریم که میزان، تشخیص شورای نگهبان است، نباید از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی. مردم به این ها و به قانون اساسی رأی دادند. مردمی که به قانون اساسی رأی دادند، منتظر هستند که قانون اساسی اجرا بشود. (این طور نباشد که) هر کس از هرجا صبح بلند می شود، بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم.

 

وی گفت: شورای نگهبان، قانونی است و کسی حق ندارد در مصاحبه ها و نطقها و رسانه ها به آن توهین و یا آن را تضعیف نماید.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات