مسئول تحقیقات جنگل و مراتع سرخه: گیاه سیاه دانه از جمله گیاهانی است که دارای پتانسیل های بالایی می باشد که خواص زیادی دارد و سرخه منطقه ای مطلوب برای کشت این گیاه مفید است.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۱۱
|
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه، در پی آموزش نحوه کشت گیاه مفید سیاه دانه به همت جهاد کشاورزی شهرستان سرخه، فرزانه بهادری متخصص علوم باغبانی گرایش اصلاح و فیزیولوژی گیاهان دارویی با سمت مسئول تحقیقات جنگل و مراتع استان سمنان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این دوره کشت گیاهان دارویی اقتصادی در مناطق ییلاقی و نیمه خشک شهرستان سرخه می باشد گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان سرخه گیاهان دارویی چون سیاه دانه، زیره سبز، زنیان، کرچک و شیرین بیان برای مناطق نیمه خشک و برای مناطقی چون اروانه آموزش گیاهانی چون آویشن و بادرنجبویه، گل محمدی و زوفا انتخاب شده است که در صورت کمک مسؤلین شهرستانی خواهیم توانست کشت این محصولات را آغاز نماییم.
وی با بیان اینکه با توجه به تغییراتی که در الگوی کشت مناطق رخ داده است ما به دنبال معرفی محصولاتی هستیم که در این شرایط تنش زا و شرایط ویژه سیاسی که کشور ما قرار دارد بتواند مواد اولیه صنایع دارویی، بهداشتی و خوراکی ما را تامین کند. گیاه سیاه دانه نیز از جمله گیاهانی است که دارای پتانسیل¬های بالایی می باشد که خواص زیادی دارد و در کنار تامین مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی ما می توانند به منظور کنترل بیماری در انسان، حیوان و دامداری ها مفید فایده باشد.
مسئول تحقیقات جنگل و مراتع تصریح کرد: در حال حاضر بهره برداران و علاقمندان به کشت این محصولات در مناطق سرخه و سمنان در این دوره آموزشی شرکت نموده اند. آن ها توانستند از فواید علمی گیاه سیاه دانه اطلاع متعددی بدست آورده و از این دیدگاه که چون گیاه دارویی می باشد پس می توانند به صورت بی رویه از آن استفاده نمایند دور شدند و نسبت به استفاده متعادل از این گیاه آگاهی کسب نمودند. همچنین با تفاوت اسانس روغنی سیاه دانه، عصاره این گیاه با روغن ثابت این گیاه و اثرات این دارو در کنترل بیماری ها آشنا شدند.
فاطمه رنجبر کارشناس باغبانی و ترویج کشاورزی گفت: به منظور آگاهی کشاورزان و بهربرداران از زمان و نحوه برگزاری دوره های آموزشی در طی مراحل اداری نامه هایی به روستاها و دهیاری ها ارسال نموده و بقیه هماهنگی ها توسط دهیاری ها صورت می گیرد. البته تبلیغاتی از طریق کانال های تلگرامی و اطلاع رسانی توسط فرمانداری سرخه انجلم شده است. برای بهروران و کسانی که در این دوره آموزشی شرکت نموده اند گواهی پایان دوره صادر خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها