بسیج اساتید کشور پس از دومین اجلاس سراسری مدیران خود با صدور بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای مواضع خود را در حوزۀ داخلی و خارجی اعلام کرد.
کد خبر: ۹۱۵۷۳۳۹
|
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، متن این بیانیه بدین شرح است:

 

بیانیۀ پایانی اجلاس سالانه رؤسای مراکز بسیج اساتید کشور

بسمه تعالی

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ (رعد/۱۱).

خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی ‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (بخاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن نخواهد شد!

اجلاس سالانه رؤسای مراکز استانی بسیج اساتید کشور و مدیران کانون‌های بسیج دانشگاههای تهران بزرگ، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ در تهران برگزار شد و پس از بحث پیرامون برنامه­ها و مأموریت­های سازمان بسیج اساتید و بررسی مسائل جاری کشور، مواضع خود را در حوزۀ داخلی و خارجی به شرح زیر اعلام کرد:

۱- بیانیۀ گام دوم انقلاب، تبیین نقشه ­راه و الزامات حرکت و پیشرفت آیندۀ ایران اسلامی است و نوعی شناخت ­شناسی و شناسایی تحولات قبل و بعد را به انسانِ ایرانی اعطا می‌­کند. در کنار همۀ امکان­ها و استعدادهای بیانیه، اکتشافِ چارچوبِ سیاستگذاری­‌ها و معرفی نوع حکمرانیِ مستخرج از بیانیۀ گام دوم انقلاب، از ضرورت­ های تاریخی و از الزامات کنش­گری علمی و سیاست ­ورزی است.

بسیج استادی و کثیری از نمایندگان جامعه دانشگاهی در کنار ملّت بزرگ ایران هرگز از مأموریت تاریخی خویش برای تحقق گام دوم انقلاب غفلت نخواهند کرد و خویش را در وضعیت پیش ­برندگیِ گام دوم انقلاب به حساب خواهند آورد. اکنون و در دورۀ شبکه ­ای شدن، جامعه ­سازی، دولت ­سازی و تمدن ­سازی انقلاب اسلامی، باید با تکیه بر استعدادها و امکان­ های تجربۀ ۴۰ سالۀ جمهوری اسلامی، «نظریه مردم­ سالاری دینی» را به صورت انضمامی و عینی در مراتب «دولت سازی»، «جامعه سازی» و «تمدن سازی» تحقق ببخشد و آن را در متن سیاستگذاری، نظام حکمرانی و مناسبات مدنی قرار دهد.

همان­طور که بارها گفته ­ایم، نیل به تمدن نوین اسلامی در پرتو توصیه­ های تجویزی رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم، با اتّکاء به قدرت لایزال الهی بر سه رکن اساسی استوار خواهد بود: ۱- تداوم رستاخیز علمی در قالب «انقلاب علمی- پژوهشی» با «روحیۀ جهادی»، ۲- تحقق کامل «نظریۀ مردم سالاری دینی- تمدنی» و ۳- «کارآمدسازی» و «تبدیل نظام دانایی به توانایی و اقتدار ملّی- جهانی». جنبش استادی درصدد است که راه رسیدن به ایرانی آباد، پیشرفته و الگو در محیط منطقه و بین ­الملل را از طریق ایجاد تحولی بنیادین در ساختار و سازمان علم و فنّاوریِ کشور هموار سازد. انقلاب علمی، بسط و تعمیق مردم سالاری دینی و ایجاد مناسبات مدنی برای نیل به جامعة تفصیلی- تمدنی، البته در گرو کارآمدی نظامات حکمرانی، اصلاح و بهبود در روش ادارة امور کشور از سوی قوای سه گانه می ­باشد.

به عنوان جریان بسج استادی بر این نکتۀ مهم تأکید می ­کنیم که انقلاب اسلامی در انحصار هیچ گروه، حزب و طیفی قرار نداشته و متعلق به آحاد ایرانیان و ابنای بشر است؛ کما اینکه ثمرۀ تمدن نوین اسلامی را نیز بهره­ مندی انسان­ها از همۀ ظرفیت ­های مادّی و معنوی می ­دانیم که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی انسان­ها در عالم خلقت و در وجود خود آنان چنین ظرفیتی را تعبیه کرده است. از این ­رو وقتی دانشگاهیان در کنار ملّت به پیشواز دورۀ تمدنی انقلاب اسلامی می ­روند، شایسته است دانشگاه­ها و استادان انقلابی با تکیه بر سنت­های علمیِ بومی و اسلامی، رسیدن به دانشگاه اجتماعی و دلالت ­گر الگوهای نوین زندگی متعالی فردی و اجتماعی را جزو رسالت تاریخی خویش به شمار آورند.

جنبش استادی متشکل در بسیج اساتید، آماده ارائه راه­ حل­های علمی و پژوهشی جهت حلّ مشکلات کشور و جامعه است. این جنبش با ۴۰ هزار استاد در کنار دولت و حاکمیت است و آنها باید از این ظرفیت استفاده کنند. توصیه ما این است که دولتمردان و قوای سه­گانه به استفاده از این توان و ظرفیت نزدیک شوند؛ زیرا برآورد جنبش استادی از وضعیت جامعه این است که قوای سه ­گانه در وضعیت کار جهادی قرار ندارند. جنبش استادی معتقد است آن چیزی که کشور کم دارد، تفکر جهادی است و همه کارگزاران کشور در قوای سه ­گانه باید به تفکر جهادی مسلح و مسلط شوند تا جامعه را از شرایط تحریمی به سلامت و با موفقیت عبور دهند.

۲- مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان رسمی قدرت و عصارۀ فضائل ملت، در فرآیند تحولات کشور، جایگاه اساسی دارد و عملکرد تقنینی و نظارتی مجلس دهم از منظر وضعیت جاری کشور، رضایت­بخش نیست. در مقایسه با نقش کنگرۀ امریکا در فرآیند تحریم علیه جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی نتوانسته نقش شایسته‌­ای ایفاء کند. در طولِ این مدّت، مجلس محترم به وظایفِ «نظارتی» و «قانونیِ» خود در برابرِ دولت محترم مردم و شرایط تحریمی کشور، به درستی عمل نکرده و «منفعلانه» و «دنباله ‌روانه»، یا ناخواسته خود را در خدمتِ خطاهای قوۀ مجریه تقلیل داده است، در حالی ‌که مجلس باید شأنِ مستقلِ خویش را در نظر گرفته و هرجا که ضرورت اقتضاء کند، قاطعانه و فارغ از «مصلحت ‌اندیشی ‌های جناحی» در پیشگاه ایران و اسلام، به وظایفِ قانونیِ خود دربارة دولت، عمل کند. در پایان سال جاری، انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم که عرصۀ نقش ­آفرینی مردم و جنبش استادی برای زمینه سازی تحقق مدیریت جوان و انقلابی در جامعه است.

۳- با وجود دستاورد­های شگرف ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، متأسفانه ناکارآمدی دولت باعث ایجاد نارضایتی های اجتماعی در لایه­هایی از مردم شده است. علت عمدۀ این وضع، «سوء ‌تدبیر» دولت و نیز متأثر از تحریم ظالمانۀ آمریکا و غرب است. نظام سلطه درصدد است که به اقتصادِ ایران، «شوکِ ویران‌گر» وارد کند تا مردم در «فشارِ معیشتیِ غیرِقابلِ تحمّل»، گرفتار شده و به‌ صورتِ «عصبی»، «انفجاری» و «هیجانی»، در برابرِ کلیّتِ نظام قرار گیرند.  اما واقعیت حضور جمعیت عظیم معتقد که نگرش ­شان به ایران و هویّت ملّی، نگاه «ظرفیت– راه­حلّ» است، هر مشکلی را از پیشِ ­رو برمی ­دارد.

جنبش بسیج استادی اعتقاد دارد که روند کانونی تحولات اقتصادی- اجتماعی کشور نتیجۀ عملکرد دولت و تلاش گسترده و بی ­منطق برای حفظ برجام بوده که عملاً نتیجه­ ای برای مردم نداشته است. سوء مدیریت و بی­ عملی دولت محترم، بی­ توجهی به استراتژی اقتصاد مقاومتی، اعتماد گسترده به آمریکا و اروپای همدست او، بی ­برنامگی در تدبیر اقتصاد کشور و وضعیت نابسامان اقتصادی که مخصوصاً طبقات ضعیف جامعه را با فشار و تنگنا مواجه کرده است، منشأ اصلی این مشکلات می ­باشد. اما اکنون که با تدبیر نظام، فرآیند کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در برجام (طی روزهای آتی یک گزارش راهبردي درخصوص چهارسالگي برجام ازسوي سازمان بسیج اساتید منتشر خواهد شد) وارد فاز عملیاتی شده و انتظار تعمیق و تشدید آن می­رود، از همۀ قوای حاکمیت و مسئولان و کارگزان کشور در سه قوه انتظار می ­رود که با حفظ انسجام و وحدت کلمه این گام را تا حصول نتیجه با استحکام ادامه دهند تا در طرف مقابل، برداشت نادرست و محاسبۀ غلط از وضعیت داخلی کشور ایجاد نشود.

۴- هر زمان تفکر انقلابی در عرصه ­ای از عرصه ­های مدیریت کشور اعمّ از امنیت، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع حاکم شده، آن عرصه کارآمد، کامیاب، موفق و موجد رضایت عمومی و اجتماعی بوده و هر زمان که تفکر انقلابی کنار گذاشته شده و به نسخه های غیربومی، غیردینی و غیرانقلابی عمل شده، منشأ ایجاد برخی آسیب های اجتماعی، مفاسد اقتصادی و یا اشکالات مدیریتی شده است.

اینک که طشت رسوایی و نادرستیِ تفکر «غرب ‌مَداری» و «دراز کردنِ دستِ نیاز به سوی آمریکای جنایتکار و اروپای همدست او»، مجدداً از پشت بام افتاده است و «انکارِ» کارگزارانِ چشم دوخته به غرب نیز رنگ باخته است، جا دارد مبانی نظری و عملی منطبق با زیستة ایرانیان در دستور کار همۀ کارگزاران نظام قرار گیرد. در این راه، دانشگاهیان و استادان متعهد و انقلابی، خود را کمک ­کار دولت محترم دانسته و خواستار عزت ملّی هستند.

۵- در روابط خارجی جمهوری اسلامی، ظرفیت همسایگی با ۱۵ کشور، فرصت مغتنمی است برای شکوفایی اقتصاد، رونق تولید، رفع کمبودهای داخلی و تحکیم روابط خارجی. در این راستا باید به توان و ظرفیت­های ملّی بازگشت و ظرفیت­ های متنوع استانها را با توجه به مزیّت هر استان، از درون شکوفا کرد. زیبنده ایرانی نیست که دستان خود را نزد هر اجنبی دراز کند. با شکوفا شدن ظرفیت­ های داخلی و تکیه بر اقتصاد درون ­زا، می ­توان روابط و تبادلات خارجی را نیز با ابتکار و برای رفع نیازهای داخلی پیگیری نمود. باید روابط سیاسی- تجاری با همسایگان را جدی گرفت؛ به ­طور مثال براساس آمار ۱۱ ماه سال ۹۷، پنج بازار بزرگ همسایه و کشورهای همسو حدود ۵/۶۷ درصد از صادرات جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده­ اند. در همین ایام با اروپایی­ ها ۲۸ درصد کاهش تبادلات داشتیم.

۶- ما از از روند تحولیِ مثبت و امیدبخش قوه قضاییه با جدیت حمایت می­کنیم و دستورالعمل کرامت ریاست قوۀ قضائیه را گامی مهم، اما اولیه در راستای احیای حقوق عامه و تحقق نظام عادلانۀ اجتماعی و قضایی می­دانیم. فرصت را مغتنم شمرده و از ریاست محترم قوۀ قضائیه اجرای کامل و تمام اصل ۱۴۲ قانون اساسی در رسیدگی به اموال مسئولان کشور، اِعمال اقدامات پیشگیرانه در دستگاه ­های اجرایی توسط سازمان بازرسی کل کشور، و استفاده صحیح و بموقع از جایگاه مدعی ­العمومی خود برای احقاق حقوق عامه در جهت افزایش سرمایه اجتماعی نظام را خواستاریم.

 ۷- بسیج استادی ضمن تقدیر از اقدام نیروهای انقلابیِ سپاه برای سرنگونی پهپاد جاسوسیِ شیطان بزرگ، نسبت به تحرکات خزنده و کاملاً نامحسوس انگلیس؛ این روباه پیر استعمار در طول سال­های پس از انقلاب اسلامی هشدار داده و به عنوان نزدیک ­ترین شریک و همراه شیطان بزرگ؛ آمریکای جهانخوار اقدام شایسته در مقابل این دولت هتّاک و حیله­ گر را خواستار است. در مسائل و مشکلات بعد از انقلاب، قطعاً سهم و نقش انگلیس، کمتر از آمریکا نیست و باید به­ طور اساسی نسبت به این کشور و سایر کشورهای اروپایی عهدشکن مثل فرانسه و .... نیز استراتژی جدیدی در روابط خارجی طراحی و تنظیم شود که حاوی منافع درازمدت ملت ایران با توجه به گذشتۀ خیانت ­آمیز آنها باشد.

۸- بدون شک، اقدام خفت ‌بار انگلیس در راهزنی دریایی و توقیف نفتکش حامل نفت ایران، و نیز تحرکات شیطان بزرگ؛ آمریکا، به دلیل شکست‌ سیاست‌های سلطه ‌طلبانه غرب در منطقه و پیروزی ‌های‌ پرافتخار و ماندگار جبهه مقاومت در برابر گروه‌ های تروریستیِ مورد حمایت غرب و رژیم صهیونیستی است. جنبش استادی ضمن پاسداشت فداکاری ­ها و جهاد دانشمندان انقلابی در حوزۀ هسته ­ای، موشکی و صنایع دفاعی، اقدامات مذبوحانۀ انگلیس و آمریکا را به شدت محکوم کرده و حمایت خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی و همۀ نیروهای جهادیِ برخاسته از انقلاب که حافظ منافع ملی ایران در فرامرز هستند، اعلام می­کند.

۹- ابتکار معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس، برای در مرکز قرار گرفتن مسئلۀ فلسطین و جلب توجهات جامعۀ جهانی بویژه مسلمانان جهان به ظلم ­و ستم رژیم جعلی صهیونیستی در طول ۷۰ سال علیه مردم مظلوم و بی­ پناه فلسطین و در راستای آرمان آزادسازی قدس شریف بود و انقلاب اسلامی و ملت ایران را در محور این آرمان اسلامی قرار داد. اما تکاپوی مذبوحانۀ نظام سلطۀ جهانی در به رسمیت شناختن اشغال بلندی ­های جولان، انتقال سفارت امریکا به بیت ­المقدس و تشکیل اجلاس بحرین با همراهی برخی کشورهای عربیِ وابسته به آمریکا برای پایمال کردن این آرمان تحت عنوان «معاملۀ قرن»، در چارچوب تقابل استرتژیک دو اردوگاه حق و باطل است و محکوم به فنا؛ چه اینکه غالب گروه­ های مبارز فلسطینی، خبرگزاری ­های جهانی و اغلب کشورها نیز این نشست را شکست خورده دانستند.

جنبش استادی کشور با تأکید بر اینکه تنها نقطه قوت و عامل پیروزی آرمان فلسطین، خطّ مقاومت و تفکر ضدّ صهیونیستی است، ضمن تأکید بر تداوم خطّ مقاومتِ گروه‌های جهادی اعم از فلسطینی و لبنانی که امروزه با پایداری جوانان غیرتمند خود به بلوغ رسیده، و قلب رژیم صهیونیستی را با موشک‌های خود مورد تهدید قرار داده و پوشالی بودن سپر دفاعی رژیم صهیونیستی (گنبد آهنین) را به جهانیان نشان داده­اند، از ملت­های مسلمان دعوت می‌کند تا حمایت خود را از آرمان قدس شریف و قبله اول مسلمین اعلام نمایند و آرمان فلسطین را از حکام کشوهای اسلامی مطالبه نمایند.

۱۰- جنبش استادی بسیج، ایمان راسخ دارد که در جمهوری اسلامی، برای آحاد جامعه، اصل بر برائت است، اما برای گماردن مسئولان به مناصب کلیدی و اصلی کشور، اصل بر عدم برائت است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، تا شایسته ­سالاری و نظام حکمرانیِ خوب تحقق یابد. در این چارچوب، تا صلاحیت یک وزیر، معاون وزیر، مدیرکل، استاندار، شهردار و مدیر احراز نشده است، نباید او را در مناصب عمومی گماشت؛ افتضاحی که در جریان دوتابعیتی­ ها، پروژۀ نفوذ و جاسوسی، فساد مدیران و مسئولان و نیز در پایتخت و امّ­القرای جمهوری اسلامی به وجود آمد، زیبندۀ نظام جمهوری اسلامی نبود. طرح این سؤال بزرگ همچنان موضوعیت دارد که در این موارد چه کسی کوتاهی کرده است؟ مراجع و ارگان­های متولی گزینش و استعلامات؟ عوامل نظارتیِ درون­سیستمی؟ سازمان بازرسی کل کشور؟ دیوان محاسبات؟ نیروهای امنیتی- اطلاعاتی؟ یا مقامات و مسئولان بالاتر؟!

بسیج اصلی­ترین سرمایۀ اجتماعی انقلاب اسلامی و از ابتکارات ظرفیت ­آفرین و تمام­ ناشدنی امام خمینی (ره) است. هم ­افزایی، انسجام­ بخشی و تحول آفرینی در راستای منافع و شرایط متحول کشور، ظرفیت مهمی است که باید از خانوادۀ بزرگ و انقلابی بسیج انتظار داشت. در این راستا، اعتماد رهبر حکیم انقلاب اسلامی در سپردن مسئولیت خطیر سازمان بسیج مستضعفین به سردار غلامرضا سلیمانی را مبارک دانسته و اعلام می ­داریم از هیچ­گونه تلاشی برای تحقق ارتش ۲۰ میلیونی فرهیخته، دانا و انقلابی دریغ نخواهیم کرد.

در پایان به عنوان فرزندان ملت بزرگ ایران در سنگر مهم و سرنوشت ­ساز دانشگاه، ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش تاریخی در هر سنگری که نیاز نظام مقتدر اسلامی ­مان باشد، از همه مدیران ارشد و کارگزاران کشور درخواست می ­نماییم با رویکرد جهادی و روحیه بسیجی در پی حلّ مشکلات جامعه برآمده و با نصب العین قرار دادن منویات رهبری، تهدید دشمنان قسم­ خوردۀ نظام جمهوری اسلامی را به فرصتی برای تعالی کشور و اعتلای ملّی تبدیل نمایند.

از مردم شریف ایرانِ اسلامی نیز که صبورانه و عزت ­مندانه با حفظ هوشیاری انقلابی کاستی­ های موجود در ادارۀ کشور را تحمل نموده و توطئه ­های سلطه ­گران بین ­المللی را خنثی برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی تحمل می­ نمایند، قدردانی به عمل می ­آوریم.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

 

ارسال نظرات