– «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی از بیم آن که امارتش در معرض حملات نظامی «انصارالله» قرار گیرد، به «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی اعلام کرد که باید در یمن عقب نشینی صورت بگیرد،دبی این بار نقش پررنگتری در روند جنگ اتخاذ کرده و با جدیت خواهان عقب نشینی از یمن است.
کد خبر: ۹۱۵۷۰۹۸
|
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ روز جمعه ۷ تیرماه، امارات یکی از اعضای اصلی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ علیه یمن، اعلام کرد که ابوظبی تصمیم دارد بخشی از نیرو‌های خود را از یمن خارج کند. این نیرو‌ها قرار است از بندر جنوبی «عدن» و سواحل غربی «الحدیده» خارج شوند. درباره دلایل و انگیزه‌های امارات چند گزاره مطرح است:
– «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی از بیم آن که امارتش در معرض حملات نظامی «انصارالله» قرار گیرد، به «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی اعلام کرد که باید در یمن عقب نشینی صورت بگیرد. آن گونه که روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشته با آن که، ولی عهد ابوظبی نقش مهمی در جنگ یمن دارد، اما به نظر می‌رسد حاکم دبی این بار نقش پررنگتری در روند جنگ اتخاذ کرده و با جدیت خواهان عقب نشینی از یمن است.

بنا برگزارش‌های وارده از داخل امارات، حاکم دبی نشست مهمی را با محمد بن زائد برگزار کرده و در آن به بن زائد اطلاع داد که دبی قادر به تحمل هزینه‌های ناشی از حمله انصارالله به مراکز حیاتی این امارت نیست و در صورت ادامه سیاست‌های ابوظبی، وحدت امارات به خطر می‌افتد.

– دلیل دیگری که برخی ناظران در تصمیم جدید امارات به آن اشاره دارند افزایش تنش میان آمریکا و ایران در حوزه خلیج فارس است. این نگرانی پس از حمله به نفتکش‌های امارات افزایش یافت و نکته قابل توجه این است که به رغم اتهام آمریکا و عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات، امارات دست به عقب نشینی زده و وزیر خارجه این کشور در مسکو اعلام کرد که هیچ سند و مدرکی در خصوص حمله به نفتکش‌ها علیه هیچ کشوری وجود ندارد.

– به گفته یکی از مسئولان یمنی اعلام عقب نشینی امارات از یمن احتمالا تاکتیکی باشد و دلیل آن مهار افکار عمومی در داخل و خارج امارات است که خواستار خروج امارات از ائتلاف سعودی و توقف جنگ یمن هستند. با این حال، امارات اگر نقش نظامی خود را در یمن کمرنگ کند، نقش سیاسی خود را در عرصه داخلی یمن و به ویژه شورای انتقالی افزایش خواهد داد.

– برخی ناظران به درگیری نیرو‌های محلی مورد حمایت امارات با دولت یمن در سوکوترا و شبوه اشاره کرده اند که موجب ایجاد مشکلاتی برای امارات شده و حضور امارات و ناکامی اش را در جنگ یمن زیر سوال برده است. به همین دلیل امارات با کاهش یاعقب نشینی نیرو‌های خود از یمن قصد حل این مشکل را دارد.

– جنگ یمن برای امارات از جنبه اقتصادی خسارت بار بوده است. به همین دلیل بسیاری از حکام و شیوخ سایر امارت‌ها از ابوظبی خواسته اند به حضور خود در یمن پایان دهد. محمد بن راشد نیز بار‌ها در سخنان خود تاکید کرده است که اقتصاد امارات در اثر تصمیمات سیاسی غلط حاکمان دچار مشکل شده است.

– انصار الله یمن چندی پیش پهپاد‌هایی را بر فراز آسمان امارات به پرواز درآورده بود و این پهپاد‌ها موفق شده بودند از مرکز حساس همچون فرودگاه‌های دبی و ابوظبی تصویربرداری کنند. انصار الله با این اقدام نشان داد قادر است دایره حملات خود علیه امارات را گسترش دهد و با این اقدام پیام مهم خود را به ابوظبی و دبی رساند.

با توجه به دلایل فوق معلوم می‌شود تغییر معادله میدانی در یمن نقش مهمی در تصمیم عقب نشینی امارات داشته است. مقاومت یمن با محوریت انصارالله که از ابتدای سال ۲۰۱۹ راهبرد خود را از حالت «تدافعی ـ. فرسایشی» به وضعیت «هجومی ـ. بازدارندگی» تغییر داده است، موجب نگرانی ائتلاف سعودی خصوصا اماراتی‌ها شده و خصوصا پس از حملات موشکی و پهپادی دقیق و مخرب انصارالله به اهدافی در عمق سعودی، از تکرار این حملات در خاک خود دچار هراس شده اند.

گفته می‌شود نیرو‌های یمنی که از تغییرات راهبردی سیاست امارات در یمن کم و بیش آگاه بودند، حملات پهپادی و موشکی خود علیه مواضع امارات را به تأخیر انداختند. این بدان معناست که پیام بازدارندگی یمنی‌ها به ابوظبی رسیده و امارت نشین‌ها برای پرهیز از خسارت بیشتر، تصمیم درست را اتخاذ کرده اند.

عقب نشینی امارات از مناطقی از یمن اگر جدی و مداوم باشد، عربستان سعودی را دچار مشکل خواهد کرد. در ائتلاف ضد یمن به رهبری سعودی، امارات نقش بازوی اصلی را در حمله به یمن داشت، لذا با خروجش عربستان دست تنها شده و قادر به حفظ و ادامه ائتلاف نخواهد بود.

با توجه به اختلافات جدی که از مدت‌ها پیش بین امارات و عربستان در جنگ یمن رخ داده بود، فروپاشی این ائتلاف دور از انتظار نیست.

نتیجه این روند که عاملی جز مقاومت مردمی یمن و توانمندی‌های کیفی انصارالله نداشته است، شکست حتمی ائتلاف سعودی در یمن و پیروزی مقاومت ـ. به رغم جنگ فاجعه بار طی چهار سال گذشته ـ. می‌باشد.
 
فرزان شهیدی
ارسال نظرات
پر بیننده ها