همزمان با میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) و با حضور جمعی از شاعران برجسته کشور، از کتابهای ، «پر پرواز»، «سفیران برگزیده الهی» و « خنیاگر خزر» رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۵۶۹۷۴
|
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

 به گزارش سپاه خبر تهران خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، به مناسبت دهه کرامت شب شعر «کرامت خورشید» با حضور جمعی از شاعران و علاقه مندان حوزه ادبیات و شعر، همراه با رونمایی از کتابهای کتابهای «پر پرواز» و «سفیران برگزیده الهی» نوشته عبدالمجید فرایی از شاعران آئینی و پیشکسوت کشور و «خنیاگر خزر» یاد نامه مرحوم غلامرضا رحمدل شرفشادهی به قلم رحیم زریان از شاعران کشور در خانه فرهنگ شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

  در این مراسم که جمعی از شاعران همچون حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، یدالله قائم پناه، کامران شرفشاهی حضور داشتند، سید حسن صفوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) گفت : هم اکنون ۵ کانون ادبی در شهر ری وجود دارد که توسط اساتید برجسته اداره می شوند و  بزودی تعداد آنان به ۸ کانون خواهد رسید.

 وی افزود: امیدوارم همه علاقه مندان به حوزه فرهنگ و ادب و بویژه جوانان از این کانونها و اساتید بهره کافی را ببرند.

 وی همچنین خبر داد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک دورهمی فرهنگی؛ مهمان شاعران و فرهنگ دوستان شهرستان ری خواهد بود و از همه شاعران و هنرمندان این شهرستان خواست که در این دورهمی فرهنگی حضور فعالی داشته باشند.

 در بخش بعدی برنامه، «حسین اسرافیلی» شاعر و ادیب پیشکسوت به معرفی مرحوم غلامرضا رحمدل شرفشادهی که کتاب «خنیاگر خزر» درباره از او نوشته شده پرداخت و تصریح کرد: به طور حتم، جمع آوری مطالبی حدود ۷۰۰ صفحه در مورد مرحوم دکتر رحمدل که توسط آقای زریان انجام گرفته، کار بسیار طاقت فرسایی است و امیدواریم که شاهد نگارش چنین کتابهایی در آینده هم باشیم.

 این شاعر در پایان نیز اشعاری در وصف حضرت امام رضا(ع) برای حاضرین سرود.

 «رضا اسماعیلی» پژوهشگر، شاعر و ترانه سرا نیز در مورد دکتر غلامرضا رحمدل شرفشادهی گفت: استاد رحمدل را  از دو پنجره می شود نگاه کرد اولی از پنجره شعر و شاعری که ایشان یکی از شاعران بلند مرتبه شعر انقلاب بودند و پنچره دیگری؛ علم و آموزشی است که ایشان سعی کردند با حضور در کسوت استاد دانشگاه، راه شعر و ادبیات انقلاب را به دانشگاه باز کنند.

 وی ادامه داد: ما گاهی تعریف غلطی از شعر و شاعری به مردم ارائه می دهیم و همواره جنبه های عقلانی و اندیشه ورزی در اشعار را به مخاطبین ارائه نمی دهیم اما خوشبختانه شاعران جدید توانستند «کوشش و جوشش» را با هم در آمیزند و شعر انقلاب آمیزه ای از کوشش و جوشش بود.

 رضا اسماعیلی افزود: درست است که شعر محصول الهام است اما شاعر باید بعد از سرودن شعر، چند هفته ای از آن فاصله بگیرد و آنگاه با خودآگاهی با شعر خود برخورد کند کاری که حتی شاعران کلاسیک ما همچون حافظ شیرازی هم انجام می دادند.

 این شاعر کشورمان گفت: مرحوم رحمدل در اشعاری که می سرود تنها به جوشش اکتفا نمی کرد و به دلیل دغدغه هایی که داشت اشعارش و نامش همواره زنده است.

 استاد اسماعیلی تصریح کرد: ما اگر چه در حوزه شعر، تولیدات زیادی داریم اما در حوزه نقد و آسیب شناسی خیلی فقیر هستیم و دکتر رحمدل از همان اوایل انقلاب به این مورد توجه خاصی داشتند.

 در بخش دیگری از برنامه، رحیم زریان نویسنده کتاب «خنیاگرخزر» طی سخنان کوتاهی گفت: کتاب یاد نامه دکتر غلامرضا رحمدل شرفشادهی «خنیاگر خزر» برگرفته از 9 بخش شامل از میان مقالات، از میان شعرهای منتشر شده، از میان شعرهای منتشر نشده، یک گفتگو با شعران معاصر، رحمدل از نگاه دیگران، دو سخنرانی : او و ادیب المما لک فراهانی، با همان اندیشه ۵۷، یادها و یادداشت ها، در فراق شاعر و تصاویر است.

 رونمایی از کتابهای «پر پرواز» و «سفیران برگزیده الهی» اثر عبدالمجید فرایی از شاعران پیشکسوت شهر ری، بخش دیگری از این برنامه بود و این شاعر پیشکسوت نیز در این برنامه دو شعر از آینه جمال حق و شعر پر پرواز را برای حاضرین قرائت کرد و این مراسم با اجرای گروه موسیقی سنتی به کا رخود پایان داد.

 این مراسم به همت مدیریت فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۲۰، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری برگزار شد.

ارسال نظرات