خبرهای داغ:
این روزها جهادگران بسیجی در نقاط کم برخوردار خراسان جنوبی، کمر همت به آبادانی این مناطق بسته اند.
کد خبر: ۹۱۵۶۸۳۰
|
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با شروع تابستان فصل جدیدی از فعالیت‌های سفیران آبادانی آغاز می شود،  کسانی که روز و شب نمی شناسند جوانان و نوجوانانی که در تب و تاب سفرند برای آبادانی.
بیشتر آنها از  نسل های دهه دوم  و سوم انقلاب هستند که به روستاها و مناطق کم برخوردار آمده اند تا امید را زنده کنند خارج از هیاهوهای تبلیغاتی و سلفی گرفتن های نامربوط  که برخی این روزها برای پست و مقام گرفتن می گیرند، حوزه کاریشان گسترده است از فرهنگی و عمرانی گرفته تا بهداشت و درمان و اشتغال و کارآفرینی.


تا چشم کار می کند محرومیت در آن دیده می شود
 در یک روز تعطیل به اتفاق یکی از دوستانم سفری دور استان داشتم. در ابتدای سفر به روستای تل عارف نهبندان در نزدیکی مرز ایران و افغانستان، رفتم.  جایی گرم و خشک که تا چشم کار می کند محرومیت در آن دیده می شود، انگار در آن سوی روستا خبری است،  صدای بیل ها و خنده ها مرا به آن سوی روستا کشاند.  زنی را دیدم که گفت: چند روزیست بچه های دانشجوی تهران مهمان مایند آن هم 120 نفر ، خدا را شکر.
به این گروه 120 نفره نزدیک شدم عاشقانه و سخت مشغول کار بودند، در تعجب ماندم! چرا که حضور در این مناطق برای من که اهل خراسان جنوبی و همانند آنها دانشجو هستم سخت بود چه برسد به اینها که در غربت و گرما به آینجا آمده اند.


آمده ام تا اگر روزگار مرا مسئول کرد بدانم اینجور مناطقی هم در کشورم هست
نزدیک شدم، پسری به نام رضا که دانشجوی کارشناسی رشته برق دانشگاه صنعتی شریف است در حال کار بود، گفتم اینجا چه کار می کنی؟ تهران کجا اینجا کجا ؟ نزدیک مرز ایران و افغانستان! خندید و گفت: چند سالی هست که  به اردوهای جهادی می آیم. گفتم عادت به گرمای بالای 40 درجه داری که در این شرایط کار می کنی؟  با همان خنده اش گفت: جهاد، هوای گرم و سرد نمی شناسه.


احسان هم دانشجوی برق و از همان دانشگاه صنعتی است، صدای خنده هایش مرا ناخودآگاه به سمت او برد، پرسیدم با این آفتاب سخت، چطور میخندی؟ کار سخت نیست تو این شرایط؟ گفت: سخت که سخته ولی ما تو شهرهای بزرگی که زندگی میکنیم از این سختی ها نمی بینیم، اومدم اینجا که اگر روزگار در آینده مسئولیتی به من داد بهتر بتونم خدمت کنم و یادم باشه که اینجور جاهایی هم در کشورم هست.

 

15 سال این صدا رو نشنیده بودیم، خدا رو شکر دوباره اومد
مقصد بعدی من روستای 60 خانواری افضل آباد نهبندان بود. یکی از اهالی اش گفت: هیچ گونه آبی برای خوردن نداشتیم، با تانکر برای ما آب می آوردند تا آنکه گروه جهادی مدتی در اینجا کار کرد و قنات این روستا دوباره احیا شد.
یکی دیگر از کشاورزان گفت: دانشجویان صنعتی شریف از تهران در ایام تعطیلات به این روستا سفر کردند و با کانال کشی آب، دوباره بعد از 15 سال صدای آب را در قنات ما بلند کردند و زندگی را به ما دادند.


کار کردن بین هم سن و سالانت، حس خاصی دارد

مسیرم را ادامه دادم به درح منطقه ای دیگر از خراسان جنوبی رسیدم آنجا هم تعدادی جوان را دیدم که مشغول به کارند.


امید دانشجویی  تهرانی است که حسابداری می خواند. او گفت: برای اولین بار است که به اردوهای جهادی آمده ام، حس خاصی دارد کار کردن بین جوانانی مانند خودت و آن هم برای کسانی که توانایی ساخت  خانه ندارند .


خانم اکبری هم که از دانشجویان مقطع ارشد رشته حقوق است می گوید: در کلاس های آموزشی به دانش آموزان علاوه بر تفسیرقرآن، نقاشی، ریاضی ، خیاطی، گلیم بافی و گل دوزی نیز آموزش می دهیم.


خورشید غروب کرد و من هم در همان روستای درح مستقر شدم تا برای تکمیل گزارشم به روستاهای دیگر خراسان جنوبی هم سری بزنم. صبح روز بعد قبل از اعزام به سایر شهرستان ها با خانم احمدی دانشجوی دیگری همراه شدم که در حال رفتن به مدرسه ای برای زیبا سازی بود.

 

او گفت:  وقتی می دانم که قرار است در سال تحصیلی جدید دانش آموزانی که آینده سازان کشور هستند اینجا و در این مدرسه تحصیل کنند،  زیباسازی و نو کردن آن به من انرژی می دهد.


230 کیلومتر از درح به سمت شمال استان سفر کردم  تا با جمعی از جهادگران دانشجوی بومی همراه شوم. عصر بود که به روستای شونگان قاین رسیدم پیرزنی را  دیدم که با خودش زمزمه می کرد اطراف من تمیز شده، خوب که دیگه از این به بعد سرویس بهداشتی دارم. به او نزدیک شدم و در کنار صحبتهای او نشستم، فقط برای جهادگران دعا می کرد.


این کارها فقط دلی است
به منطقه ای که جهادگران بومی مستقر بودن رسیدم یکی از جوانان گفت: در این سه روز 3 سرویس بهداشتی را تکمیل کردیم .
دانشجوی دیگری گفت: این کارها فقط دلی است.
دانشجوی دیگر هم که مشغول آموزش خیاطی و گلدوزی بود گفت: به دانش آموزان کارآفرینی یاد می دهیم.
در ادامه سفر به روستای گزنشگ قاین رفتم جایی که سه ماه پیش تعدادی از جوانان از تفریح خود گذشته و به این روستا رفته بودند و طرح های عمرانی انجام داده بودند. این افراد خانه سلامت این روستا را ساخته اند.
آقای رضایی یکی از روستائیان گفت: اگر گروه  جهادی نمی آمدند ما به تنهایی توان تکمیل این خانه سلامت را نداشتیم.

 

279 گروه جهادی تا پایان تابستان در روستاها
هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز گفت: حدود 279 گروه جهادی بومی با 3 هزار و 800 نفر جهادگر و همچنین 8 گروه جهادی از دانشگاههای سایر استانها با 500 دانشجو، تابستان امسال برای انجام کارهای عمرانی، آموزشی و فرهنگی عازم روستانهای خراسان جنوبی می شوند.


مسئول بسیج دانشجویی استان با بیان اینکه 30  گروه از گروههای جهادی بومی، دانشجویی هستند افزود:  564 دانشجوی استان در قالب این 30 گروه به مناطقی می روند که پارسال اعزام شده بودند تا طرح های نیمه تمام این مناطق را تکمیل کنند.
وی از دستگاهها و بویژه دانشگاهها می خواهد حمایت بیشتری از اردوهای جهادی داشته باشند تا بتوانند برای توسعه منطقه گام های اساسی بردارند.


عقیلی پور رئیس بسیج دانش آموزی استان هم از حضور دانش آموزان بسیجی تا 15 شهریور در مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی خبر داد و گفت:  فعالیتهای عمرانی و دیوارنویسی و زیباسازی مدارس از جمله برنامه های درنظر گرفته شده برای دانش آموزان جهادی است .


اجرای 592 طرح عمرانی، 605 مورد اشتغالزایی و 11 هزار و 273 مورد خدمات بهداشتی تنها گوشه ای از کارهایی است  که با همت گروه های جهادی سال گذشته در خراسان جنوبی برای کم کردن محرومیت انجام شد. اما آنچه مهم بوده این است که اردوهای جهادی راهکاری برای محرومیت زدایی است و می توان بیش از پیش از ظرفیت جوانان بهره برد.

 

انتهای پیام/

منبع:خبرگزاری صدا وسیما

ارسال نظرات
پر بیننده ها