دبیر کارگروه جشنواره ملی مد و لباس به جشنواره ملی پارچه فجر یزد پیامی صادر کرد.
کد خبر: ۹۱۵۶۶۱۹
|
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، دبیر کارگروه جشنواره ملی مد و لباس به جشنواره ملی پارچه فجر یزد پیامی صادر کرد.
قبادی دبیر کارگروه جشنواره مد و لباس پبامی به این جشنواره ارائه کرده است که متن آن به شرح زیر است.
بشر از نخستین مراحل یک جانشینی به یکی از امور که بیشترین توجه را تاکنون داشته است، بحث پوشش و تامین نیاز‌های این حوزه بوده است. این که چه بپوشیم از چه موادی باشد و به چه وسیه‌ای تهیه کنیم.
پس میبینیم، تهیه الیاف، ریسندگی و بعد با فندگی همه چرخه‌ای را تشکیل می‌دهد که در دنیای امروز با واژه نساجی مفهوم عمومی پیدا کرده است. بی شک نساجی چره زیرین صنعت پارچه و لباس و مد رونمایی این صنعت است که تلفیق هنر در صنعت و مصرف عمومی آن یکی از ویژگی‌های آن است.
پس با توجه به نقش همه در این صنعت، طراحی امری ضروری و بلکه واجب است. این طراحی باید افزون بر تکیه بر میراث کهن این حوزه برای حضور در عرصه‌های جهانی از نوآوری‌های تازه نیز برخوردار باشد؛ لذا برای رسیدن به این رویکرد نیازمند برنامه‌های مدون و نقشه راه هستیم.
به نظر می‌رسد یکی از برنامه ها، بازنگری در نحوه حضور و عرضه پارجه ایرانی است، پویایی موضوعات و فعالیت‌های نساجی، شیوه تولید و نحوه حضور و رقابت بخش دیگر از مسیری است که باید طرح ریزی شود.
اگر ارزش افزوده خود را در محصول از نخ شروع کنیم، قطعا در تولید پارچه و لباس بهره مندی بهتری داریم همچنین این ارزش افزوده خود را در بهره گیری از رنگ به ویژه رنگ‌های ایرانی که شهره جهانی دارند و هنوز برخی از آن به شیوه سنتی تولید می‌شود و ظرفیت صنعتی شدن را دارند، می‌توان فراهم کرد.
ایجاد آتلیه‌های طراحی زمینه ریشه‌ای شناخت تار و پود را فراهم می‌کنند، پس در این زمینه نباید از پارچه‌های سنتی خودمان غافل شویم.
افزودن بر پارچه‌های سنتی، نباید بازیگیر غیر را فراهم کنیم. ملموس‌ترین مثال در این باره چادر است که سده‌ها پوشش زنان پاک آیین ایرانی بوده است، حیف است با توجه به توانمندی‌های صنعت نساجی چه در حوزه تولید و چه در توانمندی‌های رنگ، چه در ظرفیت‌های طراحی و چه در امکانات صنعتی در کارخانه‌های معظم کشور، در حوزه پوشش سنتی-دینی بانوان کشورمان وابسته به غیر باشیم.
کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حمایت از فعالیت‌های مولد، موثر و ثمربخش در چرخه هنر صنعت مد و لباس (طراحی، تولید، عرضه و تبلیغ) در سال رونق تولید ملی برای همگان آرزوی سربلندی دارد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات