مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ:

دانشگاه‌ها برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی آماده شوند / فضای امید بخش در کشور ایجاد کنیم

جلیل دارا مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ در جریان نشست هم‌اندیشی کانون‌های بسیج اساتید تهران بر لزوم تقویت سرمایه‌های اجتماعی و انسانی تاکید کرد و افزود: دانشگاه‌های تهران باید برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی آماده شوند و با تبیین منطق مقاومت با شیوه‌های علمی، فضایی امیدبخش برای مردم ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۱۵۶۳۷۵
|
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  جلیل دارا با اشاره به اهمیت ساختاری بسیج گفت: فسلفه برگزاری این نشست بررسی ساختار، شبکه و تشکیلات کانون‌هاست تا بتوانیم به طور مداوم با برگزاری جلسات مشخص شبکه ارتباطی هوشمند ایجاد کرده و با فعالیت مداوم بر ظرفیت‌ها و سرمایه انسانی بسیج اساتید بیفزاییم و کانون‌های تخصصی را در همه محورها و تمامی دانشگاه‌ها گسترش دهیم.

 

دانشگاه‌ها برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی آماده شوند / فضای امید بخش در کشور ایجاد کنیم

جلیل دارا  تهران را به عنوان پایتخت کشور پراهمیت خواند و افزود: تهران علاوه بر پایتخت کشور بودن به دلیل وجود مراکز علمی و دانشگاه‌های متعدد، ظرفیت بیشتری برای تشکیل کانون‌های علمی و اجتماعی و فعالیت‌های این‌چنین دارد و می‌تواند در زمینه تشکیل کانون‌ها سرآمد باشد. اگر دانشگاه‌های تهران پیشرو باشند و بتوانند در مسیر درست حرکتی را انجام دهند قطعا تاثیر بیشتری در کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در شکل‌گیری جریانان سیاسی گفت: دانشگاه‌ها بستر خوبی برای شکل‌گیری جریانات سیاسی هستند. عمده و اوج جریان‌ها و موضوعات سیاسی در تهران است. حتی در برهه شکل‌گیری و انجام انقلاب اسلامی هم تهران منشا اثر بوده و در مرور جریان شناسی، تهران مرکز و محور فعالیت‌های انقلابی بود و سایر استان‌ها به طبع تهران عمل می‌کردند. به همین دلیل تقویت کانون‌ها در تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان تعداد فعلی کانون‌های بسیج اساتید گفت: هم اکنون قریب به ۳۵ تا ۴۰ کانون  رسمی در دانشگاه‌های مختلف سطح استان فعال است که این میزان تقریباً ده درصد کانون‌های بسیج اساتید کشور است و مطابق با پیش بینی‌ها در برنامه و ظرفیت سنجی صورت گرفته، این ظرفیت حداقل می‌تواند دوبرابر شود و قابلیت افزایش به ۷۰ تا ۸۰کانون را دارد که این تعداد در دانشگاه‌هایی که فاقد کانون هستند قابل راه اندازی است. می‌توانیم بگوییم که می‌توان به لحاظ کیفی و کمی به دلیل وجود دانشگاه‌های مادر در تهران، به ارتقای سطح کانون‌ها امیدوار بود.

جلیل دارا با اشاره به بیانات رهبری در خصوص جریان سازی گفت: تاکید مقام معظم رهبری همانگونه که در سخنرانی‌های گوناگون هم فرموده‌اند، بر جریان سازی است. جریان سازی بدون تشکیلات امکان ندارد و تشکیلات بدون وجود نیروی انسانی کارآمد به وجود نمی‌آید. در اصل برای به وجود آمدن جریان موثر، نیاز به وجود نیروی انسانی آگاه  و موثر است. مجموعه کانون‌های بسیج تهران پس از ارتقا به حداقل هشتاد کانون فعال می‌تواند نقش بیشتر و موثرتری در جریان‌سازی داشته باشد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ از جذب حداقل ۸۰۰ نفر برای تشکیل کانون‌ها خبر داد و افزود: در برآورد اولیه و با احتساب اعضای فعال کانون‌ها و شوراهای تابعه، برای تشکیل ۸۰کانون فعال حداقل هشتصد نفر نیروی انسانی آگاه و موثر به بسیج اساتید اضافه خواهد شد که این امر خود در جریان سازی بسیار موثر است. این افراد کسانی هستند که نسبت به سایر اساتید بسیجی مسئولیت بیشتری در جریان سازی خواهند داشت و زمان و هزینه بیشتری را نسبت به سایر افراد برای تحقق این امر هزینه کنند.

دارا با تاکید بر لزوم اثربخشی افراد در جریان سازی گفت: اساتید با اختیار و انتخاب خودشان برای حضور در کانون‌ها و فعالیت در بسیج اساتید حاضر می‌شوند و این امر مسئولیت آنها را بیشتر خواهد کرد. انتظاری از کسی نداریم اما می خواهیم کسانی در این کانون‌ها فعال شوند که در قبال اهداف و وظایف سازمان مسئولیت پذیر باشند. معتقدیم که اشغال یک پست یا سمت و مسئولیت پذیر نبودن در اجرای وظایف آن، فرصت خدمت را از بین برده و موجب خسران است.  

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: هم اکنون کشور در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است. اگرچه که ما از هیچ گروه و دسته‌ای حمایت نمی‌کنیم اما موضع انفعال هم نسبت به شرایط سیاسی کشور نخواهیم داشت. وظیفه داریم که ضمن حفظ استقلال بسیج اساتید، جریان سازی مدنظر مقام معظم رهبری و منویات معظم‌له را در دانشگاه‌ها صورت دهیم و شور و حرارت انتخابات و انتخاب صحیح را با روش و منطق علمی در دانشگاه‌ها ترویج کنیم.

دارا دانشگاه‌ها را بستر مناسب برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خواند و افزود: در این شرایط و با توجه به رسالت جریان سازی، دانشگاه‌های ما باید هم اکنون بستری برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و بررسی و تحلیل شرایط کنونی باشد. باید نمایندگان کنونی مجلس و کسانی که نامزد انتخاباتی هستند را دعوت کرد و از آنها درباره برنامه و عملکردشان پرسید. جامعه هم به فضای نخبگی و دانشگاهی چشم دارد و به این فضا نگاه می‌کند. در ایران فضای جامعه متاثر از فضای دانشگاهی است و باید این فرصت را غنیمت شمرد.

این استاد دانشگاه با بیان آنکه نباید دانشگاه‌ها پایگاه جریان‌های سیاسی شوند گفت: باید در اجرای کرسی‌های آزاد اندیشی از هوشمندی برخوردار بود و مراقب باشیم تا دانشگاه‌ها به پایگاه جریان‌های سیاسی و محملی برای حضور یک جریان خاص تبدیل نشود و استقلال خود را حفظ کند. فرصت برای برگزاری این برنامه‌ها اندک است و باید در اسرع وقت برای برگزاری این کرسی‌ها برنامه ریزی کرد و تهران باید پیشرو در اجرای این نشست‌های آزاد اندیشی باشند. باید در دانشگاه‌های مختلف نظیر امیرکبیر، شهید بهشتی و تربیت مدرس نشست‌های متعدد تا پایان سال برای بررسی انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرد تا جریان مدنظر شکل گیرد.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ حضور مردم در پای صندوق‌های رای را ضروری خواند و افزود: به فضل الهی با برآوردهای صورت گرفته مشکلی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای و انتخابات نخواهیم داشت. اما آنچه مهم است این است که این حضور، حضوری آگاهانه، موثر، با همدلی و بصیرت باشد که باید در جامعه دانشگاهی به آن پرداخت و از مجموعه بسیج اساتید تهران انتظار داریم که محقق گردد.

وی با اشاره به اهمیت تحلیل و رصد شرایط کنونی گفت: دانشگاه‌های تهران باید بیشتر و زودتر از سایر دانشگاه‌های کشور، جریانات و اتفاقات سیاسی کشور را رصد و تحلیل کنند و برای آن برنامه ارائه دهند تا جریان سازی مدنظر صورت گیرد. باید نسبت به رویدادهای دانشگاه‌ها آگاه و حساس بود. باید برنامه محور بود و بر اساس برنامه بالادستی عمل کرد. نیاز است که جزو خط مقدم برای مقاومت باشیم. اینکه بتوانیم منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را بین مردم تسری دهیم از وظایف ما در بسیج اساتید است. باید جامعه دانشگاهی را آگاه کرد. باید منطق علمی مقاومت در برابر استکبار جهانی را تدوین و تبیین کرد.

دارا با تاکید بر فرمایشات رهبری گفت: باید بتوانیم در فضای دانشگاهی و جامعه، فضای امیدبخشی را ایجاد و هدایت کنیم. امیدبخشی به مردم و نشان دادن آینده ای روشن از فرمایشات مقام معظم رهبری ست که خودشان تحلیل گر بسیار خوب مسائل هستند. ایشان همواره بر ایجاد فضای امیدبخش و امیدوارانه تاکید داشتند و این امر باید در بسیج اساتید هم با اجرای برنامه های مختلف مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر پرهیز از رویکرد مناسبت زدگی گفت: باید برای گرامیداشت مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برنامه‌ریزی کرد اما باید در عین حال از مناسبت زدگی پرهیز کرد. باید تفکراتی همچون دفاع  و مقاومت در تمام سال جریان داشته باشد تا آموزه‌ها در همه سال مورد استفاده دانشجویان و عموم مردم قرار گیرد. باید به بینش و بصیرت دانشگاهی بیفزاییم. باید نشست‌های جدی و علمی برنامه ریزی کرد و با انسجام بخشی به فعالیت‌ها، در انسجام بخشی به نیروی‌های مذهبی و انقلابی در دانشگاه‌ها کمک کرد. اگر همه نهادهای علمی و مذهبی دانشگاهی در یک جبهه با هم منسجم شوند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

دارا بر ایجاد گروه های مسئله محور تاکید کرد و گفت: باید در بسیج اساتید و کانون‌های دانشگاه‌های مختلف، گروه‌های مسئله محور تشکیل داد. که این گروهها با توجه به محور پژوهشی دانشگاه یک مسئله را بررسی کنند که این موضوع علمی و مستند قابل بحث و بررسی باشد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید تهران بزرگ

ارسال نظرات