جانشین سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد:
جانشین سازمان بسیج اساتید کشور در جریان نشست هم‌اندیشی کانون‌های بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: اساتید از خاصیت مرجعیت برای مردم برخوردارند و باید این ظرفیت را در جریان‌سازی و ارائه راهکارهای علمی در اختیار کشور قرار داده و در قالب گروه‌های مسئله‌محور به شناسایی، ارائه راهکار و رفع مشکلات بپردازند.
کد خبر: ۹۱۵۶۳۳۸
|
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست هم‌اندیشی اعضای کانون‌های بسیج اساتید تهران بزرگ روز چهارشنبه  با حضور اساتید دانشگاه‌ها و فعالین دانشجویی برگزار شد.  

اساتید دانشگاه‌ها، پاسداران تمدن اسلامی

 

ابن‌الدین حمیدی با اشاره به اهداف برگزاری نشست گفت: بنا دارم مسئله‌ای را در جمع اساتید طرح کنم و راه حل آن و نقش بسیج اساتید را در این خصوص معرفی کنم. یکی از مشکلات جدی نظام علم در کشور ما در طی هشتادسال گذشته که علم دانشگاهی در کشور راه اندازی شده و از زمان درالفنون تا الان، قطع ارتباط سیستمی علم با منافع و زندگی مردم است. ما در نظام علمی کشور با اساتیدی روبرو هستیم که به واقع دنبال منافع شخصی و ارتقای جایگاهی خود هستند. اما باید گفت چقدر از مطالعات و تلاش‌های اساتید به درد مردم رسیده و به رفع مشکلات جامعه پرداخته است. به عنوان جنبش اساتید باید گفت که برای حل همین فاصله پا به میدان گذاشته‌ایم. اگرچه این مشکل در صنعت روز به روز کمتر می‌شود اما در علوم انسانی، هنر و علوم پایه همچنان وجود دارد.

این استاد جامعه شناسی با اشاره به محتوای بسیج گفت: به عنوان محصل و مدرس جامعه شناسی باید بگویم که بسیاری از کارکردگراها معتقدند که نظام‌ها برای اصلاح باید ساختارهایشان را درست کنند. بسیاری معتقدند که اگر ساختارهای اصلی نظام را اصلاح کنیم دیگر نیازی به نهادهای انقلابی نیست. با همین تفکر کمیته انقلاب اسلامی را در نیروی انتظامی ادغام کرده و جهاد سازندگی را در جهاد کشاورزی ادغام و امور تربیتی را به نفع آموزش و پرورش حذف می‌کنند.  این حاصل تفکر کارکردگرایانه ست که امروز هم برخی احزاب با این تفکر به دنبال حذف ودفع نهادهای انقلابی هستند. با همین نگاه به بسیج می‌نگرند. اما پاسخ چیست؟ بسیج یک نیروی محرک، مقوم ، بازیگر هوشیار، آگاه و همیشه در صحنه است تا هر وقت و هرجایی که هر نهاد از خود ضعف نشان داد این مقوم و محرک آن را به کار وادار کند.

ابن الدین با تشریح هویت بسیج گفت: بسیج در اقشار ۲۲گانه خود ماموریتی برای جذب افراد ،آموزش، سازماندهی و بکارگیری برای کمک به کشور و نظام جمهوری اسلامی دارد و این در اصل تعریف بسیج است. این تعریف در اقشار مختلف فرق می‌کند و در هر قشر متفاوت است. ما با اساتید دانشگاه مرتبطیم که بنا به تعریف با چهار کارکرد فرهنگی تربیتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در اساتید مواجه هستیم که باید به نفع کشور و انقلاب اسلامی هزینه کنیم.

وی با اشاره به سرمایه انسانی اساتید گفت: استاد به ذات با سرمایه انسانی مرجعیت مواجه است. اساتید به عنوان گروه‌های مرجع مطرح هستند و همه گروه‌های مرجع از اوایل انقلاب تا کنون نقش و کارکردشان تغییر کرده است. در حال حاضر برخی مرجعیت‌ها تغییر کرده و مثلا هنرمندان و سلبریتی‌ها به عنوان مرجع رجوع و آگاهی بخشی تلقی می‌شوند اما در این میان مرجعی که همچنان مورد وثوق مردم است مرجعیت اساتید است. گروه مرجعی که مرجعیت آن آسیب ندیده و یا کمتر آسیب دیده گروه مرجع اساتید هستند. ما می‌خواهیم از این مرجعیت استفاده و آن را برای انقلاب اسلامی هزینه کنیم. ما توان بسیج کنندگی داریم که هیچ کدام از دیگر اقشار بسیج این توان را ندارند و باید از آن بهره ببریم.

وی با اشاره به ظرفیت گروه‌های مرجع گفت: در میان اقشار مختلف اجتماع، اساتید از گروه‌های مرجع هستند که برای مردم هم قابل دسترسند و هم می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند. رویکرد تحولی بسیج اساتید به این سمت است که با نگاه حل‌المسائلی به کمک حل مسائل کشور بیاییم و به همه حوزه‌ها کمک کنیم تا از مسائل و مشکلات عبور کنیم. استاد باید بتواند بین تخصص خود و مشکلات کشور یک رابطه و نسبت ایجاد کرده و بر همین اساس برای رفع مشکلات بر پایه علمی راه حل ارائه کند.

ابن‌الدین با برشمردن برخی مشکلات گفت: اساتید حوزه‌های مختلف باید بتوانند راه‌حل‌های مختلف برای مشکلات خرد و کلان مثل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، زیست محیطی و... ارائه کنند. همه مشکلات راه حل‌هایی دارند که در تمام دنیا تجربه شده و با توجه به موقعیت کشور قابل تغییر و نسبی است. باید بتوانیم این راه حل‌ها را تهیه و تدوین نموده و ارائه کنیم. باید واقعیت‌ها را تبیین کرد و به کمک کشور آمد.

وی راه‌های کمک به کشور را تشکیل گروه‌های مسئله‌محور خواند و افزود: برای اینکه از ظرفیت اساتید برای کمک به کشور استفاده کنیم از کانون‌ها خواسته‌ایم تا گروه‌های مسئله محور تشکیل دهند. یعنی چند تخصص مرتبط به هم یک گروه حداقل سه نفری را تشکیل داده و چند مسئله را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و برای آن راه حل ارائه دهند تا بتوان برای رفع مشکلات کشور برنامه‌ریزی کرد و راه حل ارائه داد. این گروه‌ها می‌توانند به تشکیل اندیشکده‌ها منجر شوند که درباره موضوعی خاص فعالیت می‌کنند.

ابن الدین با تقسیم مشکلات کشور به دو سطح گفت: در سازمان بسیج مشکلات کشور را به دو سطح ملی و بومی تقسیم کردیم که یکی به موضوعات کلان ملی مرتبط بوده و دیگری به موضوعات محلی و بومی که مختص بخش و حوزه‌ای خاص است. مثلا در یک شهر مشکل قنوات هست که در ادامه آن کشت و زرع و یا دامداری دچار آسیب می شود. باید برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد و راه حل ارائه داد. راه حل مشکلات در تفکر و علم اساتید موجود است. فقط باید مسئله را شناخت و بر پایه‌های علمی راه حل ارائه کرد.

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور تعریف مسئله را مهم خواند و افزود: تعریف خوب از مسئله موجود به رفع مشکلات کمک می‌کند. یکی از شاخه‌های این تعریف خوب در شناخت مسئله تجلی می‌کند. در تهران باید مشکلات کشور را در ابعاد ملی بررسی کرد. مثلا مشکلات و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی به تمام کشور مرتبط است و باید آن را در کارگروه‌های مسئله در تهران بررسی و برای آن راهکار ارائه کرد. با جدیت از کانون‌های دانشگاه‌های تهران به ویژه دانشگاه‌های اصلی و مادر انتظار داریم تا پایان مردادماه گروه‌ها یا اندیشکده‌های مسئله محور را پیرامون موضوعات اصلی کشور تشکیل دهند و گزارش ارائه کنند.

وی با دعوت از همه اساتید دانشگاه‌ها گفت: از اساتید دانشگاه‌های مادر و اصلی در تهران می‌خواهیم که به صحنه بیاند و مسئله‌های کشور را بررسی کنند و برای آن راهکار ارائه دهند. انتظار داریم که با اجماع در کنار هم گروه های مسئله محور یا اندیشکده ها را تشکیل دهند و نیاز کشور را رفع کنند. انتظار داریم که این گروه‌ها و اندیشکده‌ها بتوانند سه موضوع شناسایی مسئله، بررسی و راهبرد عبور از آن را پیدا کرده و بر اساس آن اقدام لازم رابرنامه ریزی کنند که این برنامه مرتبط به هرکدام از قوا که باشد و یا گره از هر کجا که باز شود، باید برای آن اقدام کنند.

ابن الدین اجرای این امور را مسئولیت پذیری برای کشور خواند و افزود: این دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری برای اساتید که در این کارگروه‌ها شرکت می‌کنند قابل تقدیر است. این مسئولیت‌پذیری حس شرافت‌مندی و عزتمندی زیادی را ایجاد خواهد کرد و از تعلق خاطر استاد به کشورش حکایت دارد. باید حرف‌های قدیمی را کنار بگذاریم  و دیواره‌های کاذبی که دور خودمان کشیدیم را بشکنیم تا برای حل مشکلات کشور قدم برداریم.

جانشین سازمان بسیج اساتید کشور از سه محور بیان راهکارها سخن گفت و افزود: از کارگروه‌ها انتظار می‌رود که پس از بررسی هر مسئله ، خروجی لازم را در قالب گزارش کارشناسی بر پایه مطالعات پژوهشی ارائه کنند و بتوانند در بیانیه یا گزارش رسانه‌ای به اطلاع مردم رسانند تا به مطالبه عمومی تبدیل شود. یافته‌های علمی قابل دفاع هستند و باید بر اساس آنها و با بکارگیری ظرفیت‌های علمی اساتید کشور به این نتیجه رسید. از سویی دیگر تعریف ما از استاد بسیجی استاد بازیگر سیاسی هشیار، آگاه و کنشگر قوی و به موقع است. گروه‌های رصد و پایش یا کنش سریع سیاسی باید بتوانند به موقع با رصد ساختار قدرت در کشور و احصا مشکلات بتواند نسبت به رفع کژی‌ها و انحرافات عمل کند. مشکلات باید از طریق اساتید گفته شود تا بیگانگان به رصد کشور نپردازند و از مشکلات برای ضربه زدن به کشور استفاده نکنند. حرف‌های علمی شنیدار اهل علم هم دارد و قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی با تشریح انتظارات از اساتید بسیجی گفت: انتظار از استاد بسیجی این است که عالمانه به میدان بیاید و عالمانه نقد کند و آگاهانه و هشیارانه مطالبه‌گری کند. به زبان ساده اگر نقدی داریم به ازای آن نقد راهکار علمی و پیشنهاد سازنده ارائه می‌کنیم در حالی‌که اگر بیگانگان به جای ما مشکلات را شناسایی کرده و به نقد بپردازند، اصل نظام را نشانه خواهند گرفت و به نقد حاکمیت می پردازند. حتی اسلام و شیعه را زیرسوال می برند زیرا امروز راهکار آنها برای مقابله با نظام، این است که نظام ولایی را ناکارآمد نشان دهند. در مقابل نظام ولایی، نظام خلافت را قرار دادند و نتیجه آن شد ظهور داعش که حال به اتمام رسیده است. اساتید، پاسداران تمدن اسلامی هستند که باید با هشیاری و آگاهی ضعف‌ها را شناخته و با ارائه راهکار برای سلامت و صلابت این تمدن اسلامی گام بردارند.

وی با تاکید بر لزوم شبکه سازی از اساتید گفت: باید شبکه ارتباطی میان اساتید دانشگاه‌ها تشکیل شود تا با تشریک مساعی به رفع مشلات و ارائه راهکارها بپردازند. شبکه‌ها می توانند نقد تخصصی ارائه کنند و اگر شبکه نباشد نقدها هم راه به جایی نمی‌برند. مجموعه این شبکه‌ها جبهه‌های مختلف را تشکیل می‌دهند که این شبکه به عنوان شبکه ملی قدرت نرم شناخته می شود.

گفتنی است نشست کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران با محوریت تشکیل کارگروه‌های مسئله محور تشکیل شد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید تهران بزرگ

ارسال نظرات