خبرهای داغ:
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نهاوند عنوان کرد
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نهاوند گفت: به دنبال این هستیم که فرش نهاوند که یک میراث باستانی و دارای سه ثبت جهانی است به عنوان یک برند برای شهرستان ثبت شود و جشنواره فرش دستبافت نهاوند فرصتی است که بتوانیم از آن برای این امر استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۱۵۵۹۱۷
|
۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

جشنواره فرش دستبافت نهاوند فرصتی برای معرفی این هنربیژن ترابیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند در خصوص فرش نهاوند و برگزاری جشنواره فرش دستبافت نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند با سابقه تاریخی و با فرهنگ عمیقی که دارد، یکی از پایگاه‌های تولید فرش دستباف در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان نهاوند سه برند معروف داریم که دارای ثبت جهانی هستند، گفت: این ثبت جهانی مربوط به سال‌های پیش است و باید اقداماتی را انجام دهیم که این سه برند ثبت ملی نیز داشته باشند.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نهاوند ابراز داشت: طرح و نقشه معروف نهاوند فرش «گل حیدر» و «لچکی» است که از طرح‌های معروف هستند و بافندگان ما این دو طرح را برای کارهایشان انتخاب می‌کنند.

وی افزود: این صنعت که من از آن به عنوان هنر صنعت یاد می‌کنم نیاز به حمایت شهروندان و خریداران دارد،  هرچند که امروز خریداران تابلو فرش در سراسر کشور برای خرید به نهاوند می‌آیند اما باز هم لازم است که با تبلیغات گسترده‌ای که در این عرصه انجام شود و به بازاریابی و فروش به این بافندگان کمک کنیم.

ترابیان اظهار داشت: وقتی پیشینه فرش نهاوند را بررسی می‌کنیم، ورقه‌هایی از تاریخ را که توسط بافندگان ما رقم زده شده است، مطالعه می‌کنیم؛ فرش‌هایی که با سر انگشت تدبیر و هنر بافندگان شهرستان نهاوند در سال‌های پیش در عشوند و سایر طرح‌ها بافته شده است، امروز یکی از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه توجه به امر صادرات در تولید فرش یکی از راهکارهای مهم حمایت از این طرح است، گفت: در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی برای حمایت از فرش دستبافت تشکیل شده و راهکارهای مناسبی برای صادرات پیشنهاد شده است که از جمله این راهکارها می‌توانیم به صفر شدن ضریب مالیاتی صادرات فرش اشاره کنیم که کمک بزرگی به بافندگان ما در کشور و در امر صادرات به کشورهای اروپایی انجام شده و در سال‌های اخیر کارهای کارشناسی بسیار زیادی در این هنر- صنعت صورت گرفته است.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نهاوند با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز خواهان آن هستند در قالب نقشه‌ها و کارهای بافت به بافندگان و به پشتیبانان ارسال می‌شود، تصریح کرد: پس از بررسی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بافت و صادرات و توسعه این صنعت بافنده‌های ما اقدام به بافت فرش و فروش آنها می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان نهاوند فرش‌های نفیسی بافته و به بازار عرضه می‌شود که امروز یکی از یادگارهای ملی در کشور ما به شمار می‌روند، گفت: ما به دنبال این هستیم که فرش نهاوند به عنوان یک میراث باستانی که دارای سه ثبت جهانی است به عنوان یک برند برای شهرستان ثبت شود و جشنواره فرش دستبافت نهاوند فرصتی است که بتوانیم از آن برای این امر استفاده کنیم.

ترابیان افزود: در این راستا مکانی را که دارای ویژگی‌های لازم به لحاظ فیزیکی و شرایط عمومی باشد، مورد مطالعه قرار داده‌ایم، که اگر دستگاه‌ها بتوانند در این زمینه یاری‌رسان بافندگان فرش باشند کمک عمده‌ای را به این صنعت در شهرستان نهاوند داشته‌اند.

وی گفت: پیشنهادی از سوی فرهیختگان و اندیشمندان داشتیم که فرش نهاوند به عنوان یک برند تاریخی برای نهاوند ثبت شود و ما بتوانیم با مشخص کردن یک روز و یا یک ایام ثابت فرش نهاوند را به عموم مردم معرفی کنیم، که این فرصت علاوه بر جذب سرمایه‌گذار و تشویق بافنده و پشتیبانی، سرمایه بسیار زیادی وارد شهرستان خواهد کرد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نهاوند بیان کرد: جشنواره فرش دستبافت نهاوند و برگزاری یک نمایشگاه برای این هنر صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه فرش را برطرف کند بنابراین بر آن شدیم تا جشنواره فرش دستبافت نهاوند را در شهرستان برگزار کنیم.

وی افزود: این جشنواره به مدت 3 روز از 23 لغایت 26 تیرماه سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) شهرستان نهاوند و با حضور قالیبافان و دست اندرکاران حوزه فرش نهاوند برگزار می‌شود، همچنین از همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری و آموزشی و دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم برای غنای محتوا و مطلب به جشنواره کمک و مطالب خود را در این خصوص به جشنواره ارسال کنند.

ترابیان تصریح کرد: این جشنواره 23 تیرماه در محل مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره) افتتاح و 26 تیرماه سال جاری در سراب زیبای گیان به کار خود خاتمه می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محوریت این جشنواره، تکریم و معرفی فرش نهاوند و حامیان فرش نهاوند و کسانی که به هنر صنعت فرش استان کمک می‌کنند، است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات