برگزای همایش ملی نکوداشت شیخ‌ الاسلام در کردستان

همایش نکوداشت شهید ماموستا محمد شیخ‌الاسلام و به تعبیر رهبری، شهید مظلوم کردستان با هدف بررسی آثار، دیدگاه‌ها، شخصیت و زندگی این شهید برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۵۷۳۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نخستین همایش نکوداشت شهید حاج ماموستا محمد شیخ الاسلام بیستم آبان ماه امسال همزمان با ایام هفته وحدت در سالن نور اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان برگزار می‌شود.

به همین منظور نشست شورای راهبردی همایش ملی نکوداشت شیخ شهید ماموستا شیخ‌الاسلام در سنندج برگزار شد و متولی برنامه نیر حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان است.

برگزاری همایش ملی نکوداشت شهید ماموستا شیخ‌الاسلام در کردستان​

امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان همایش نکوداشت ماموستا محمد شیخ‌الاسلام و به تعبیر رهبری، شهید مظلوم کردستان با هدف بررسی آثار، دیدگاه‌ها، شخصیت و زندگی این شهید عنوان کرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به برنامه‌های حوزه هنری در حوزه ایثار و شهادت، گفت:‌ این نهاد انقلابی در راستای عمل به منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هدف الگوسازی برای نسل جوان با معرفی شخصیت‌های برتر دینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علمی، فرهنگی و انقلابی جهان اسلام نخستین همایش نکوداشت شهید حاج ماموستا محمد شیخ‌الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری را برگزار می‌کند.

وی گفت: حوزه هنری در زمینه ادبیات پایداری برنامه‌محوری خود را بر پایه شب خاطره و همچنین ثبت و ضبط ایثارگری شهدا در دفاع مقدس قرار داده است و تا کنون 15 مورد شب خاطره شهدا از سوی حوزه هنری برگزار شده است.

وی اذعان داشت: همایش نکوداشت شیخ شهید شیخ‌الاسلام آغاز راهی است که با استفاده از زبان هنر تولید محتواهای ارزشی در این حوزه انجام شود و جهت استفاده عموم در اختیار آنان قرار گیرد .

به گفته وی، معرفی جایگاه و شخصیت شهید حاج ماموستا محمد شیخ السلام در جهان اسلام، تلاش برای تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی در کشور، بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و دینی منطقه در راستای نیل به هدف متعالی تمدن سازی انقلاب اسلامی، الگوسازی در بین نسل جوان و بررسی روش، سیره و نقش شهید ماموستا شیخ‌الاسلام در ترویج اندیشه‌های تقریبی از مهمترین اهداف این همایش است.


مرادی اضافه کرد: فراخوان مقالات از ۱۵ تیر ماه جاری اعلام شده و محققان چکیده مقالات خود را باید تا ۱۵ شهریور ماه و اصل آثار را تا اول آبان ماه سال‌جاری به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

روایت رهبری از سخنرانی ماموستا شیخ‌الاسلام، بیانگر جایگاه والای این شهید است

ماموستا اقبال بهمنی رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج نیز به نقش شهدای روحانی در دفاع از ارزش‌های دین اسلام و انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در طول 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی یادواره‌های زیادی برای شهدای روحانی برگزار شده، ولی این یادواره‌ها نتوانسته حق مطلب را در خصوص معرفی آنان ادا کند.

وی خاطرنشان کرد: اول انقلاب گروه‌های کمونیست ملاحیدر فهیم را شهید کردند آن موقع این توجیه وجود داشت که آنها کمونیست هستند و فعالیت رهبران دینی را برنمی‌تابند و در نتیجه دست به ترور این روحانیون زدند.

وی تصریح کرد:‌ ماموستا شیخ‌الاسلام هم به دست سلفی‌ها به شهادت رسید، واقعیت این است که تمامی تروریست‌ها دستشان در یک کاسه است، و تفاوتی در بین منش آنان وجود ندارد و تنها شیوه کار را عوض کرده اند ، اما ما نتوانسته‌ایم‌ آنگونه که باید در زمینه معرفی و پرداختن به این شهدا عمل کنیم و حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.


وی افزود: مقام معظم رهبری یک سخنرانی 10 دقیقه‌ای از ماموستا شیخ‌الاسلام دیدند که اینگونه از این شهید یاد می‌کنند و می‌فرمایند "سخنرانی پرمغز و محتوای این شیخ شهید را شنیدم"، و این بیانگر جایگاه والای شهید شیخ‌الاسلام است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج تاکید داشت: سخنرانی‌های زیادی از ماموستا شیخ‌الاسلام وجود دارد که باید در قالب این همایش آثار این بزرگان را در دسترس جامعه قرار دهیم.

بهمنی تصریح کرد: نتوانسته‌ایم به خوبی اهداف شهدای روحانی استان را در جامعه و بخصوص برای نسل جوان تبیین کنیم این در حالی است که شهدای روحانی ما بخاطر هدفی که داشتند، سختی‌ها و شکنجه‌های زیادی را متحمل شدند.

وی اذعان داشت: در اوایل انقلاب از دیدگاه ضدانقلاب حضور در مرکز بزرگ اسلامی هم جرم بود و بسیاری از ماموستایان دینی در این راستا شکنجه می‌شدند و به شهادت رسیدندو این می‌طلبد محتواها و مصاحبه‌هایی از شهدای روحانی استان را جمع‌آوری کنیم و در اختیار جامعه به ویژه نسل جوان قرار دهیم.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج اضافه کرد: آثار این شهدا باید از آرشیو خانه‌ها و رسانه‌ها بیرون بیاید چرا که اینها درس‌های پرمحتوایی است که در شرایط امروز بهترین الگو برای نسل جوان ما خواهد بود.

گفتنی است؛ سرانجام فعالیت‌های علمی، دینی و فرهنگی ماموستا شیخ‌الاسلام و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش ایشان در راه اعتلای وحدت کلمه و دین اسلام موجب شد تا هدف کینه‌توزان و دشمنان اسلام قرار گیرد و در 27 رمضان (شب قدر) سال 1388 بعد از اقامه نماز مغرب در مقابل مسجد سیدقطب سنندج به‌دست عوامل مزدور به فیض شهادت نایل آید.

پیکر مطهر حاج ماموستا محمد شیخ الاسلام نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری بعد از ظهر روز جمعه 27 شهریورهمان سال در میان حزن و اندوه نمازگزاران روزه‌‌دار سنندجی در قبرستان شیخ محمد باقر واقع در انتهای خیابان کشاورز سنندج به خاک سپرده شد تا به دشمنان اسلام ثابت کند که مردم و علمای کردستان در دفاع از اسلام ناب محمدی (ص) عزمی راسخ و گامی استوار دارند و از شهادت هراسی ندارند.

تبیین نگاه تقریبی شهید شیخ‌الاسلام ضرورت شرایط امروز جامعه است

نماینده ولی فقیه در کردستان هم اظهار کرد: شهادت چیزی است که انسان با افتخار انتخاب می‌کند و نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تا پیمانه زندگی انسان تمام نشود از این دنیا به دیار باقی نخواهد رفت ولی چه برکت بزرگی است که انسان در دنیا شهید شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اذعان کرد: شهادت براساس ارزش‌ انسان‌ها نصیب آنها می‌شود، خداوند براساس حکمت به انسان‌ها هدیه‌ای می‌دهد و کسانی که به شهادت می‌رسند نیز به واسطه کارهایی است که در این دنیا انجام داده‌اند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: امام حسین(ع) به عنوان سیدالشهدا چون ویژگی‌های خاصی دارند در جایگاه سید شهدا قرار گرفته و ما در کشور و استان کردستان هم شهدایی با ویژگی‌های خاص زیاد داریم که ماموستا شهید شیخ‌الاسلام نمونه‌ای از این شهدا است.

وی تاکید کرد: باید بیشتر به ابعاد شخصیتی شیخ‌الاسلام در قالب نکوداشت این شهید پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اضافه کرد: نخستین همایش نکوداشت شهید شیخ‌الاسلام ظرفیت مناسبی برای پرداختن به ابعاد شخصیتی این شهید والامقام است که باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

حسینی‌شاهرودی گفت: شهید شیخ‌الاسلام همواره مورد احترام بوده و هست و در این چند سال که از شهادت این شیخ شهید می‌گذرد برنامه‌های مختلفی در مورد معرفی ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار انجام شده که همه اینها مقدمه‌ای برای انجام کارهای بزرگ است.

وی عنوان کرد: کسی که شهید می‌شود نیازی به برگزاری برنامه و تعریف ما ندارد چراکه آنها در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند و این ما هستیم که به آنان نیازمندیم .

نماینده ولی فقیه در استان کردستان و رئیس شورای راهبردی این همایش گفت: شهدا مانند گنج‌هایی هستند که ما باید از وجود آنها بهره بگیریم و به فرموده مقام معظم رهبری، مظهر قدرت جمهوری اسلامی شهدا هستند و این بهترین تعبیر از شهدا می‌تواند باشد.

حسینی‌شاهرودی تصریح کرد: تا زمانی که در جامعه با نگاه شهدا و پشت سر شیخ‌الاسلام‌ها به عنوان مظهر وحدت اسلامی حرکت کنیم عظمت و اقتدار خواهیم داشت.

وی افزود: نگاه شیخ‌الاسلام و دیدگاه ایشان در زمینه تقریب مذاهب و وحدت اسلامی راهگشا و کارساز است و تبیین چنین دیدگاهی برای شرایط امروز جامعه یک ضرورت است چرا که این نگاه‌ها می‌تواند جامعه را رشد دهد.

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: اگر می‌خواهیم مشاهیر یک قوم را به جهان معرفی کنیم باید شخصیت‌هایی مانند شیخ شهید شیخ‌الاسلام را معرفی کنیم چون اینها وزنه‌های سنگینی هستند.

حسینی‌شاهرودی اذعان داشت: زنده نگه‌داشتن نام شهدا و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست چون این کار موجب ترویج و نهادینه‌شدن روحیه شهادت‌طلبی و اخلاص در جامعه می‌شود.

وی تاکید کرد: برخورداری از روحیه ایثار و شهادت در جامعه عامل اقتدار و عظمت ملت ایران است و شهدا و الگوگیری از سیره و روش زندگی آنان مانند موتور محرکه‌ای است که جامعه را به سمت جلو حرکت می‌دهد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری شفاعت را از ویژگی‌های شهدا دانست و گفت: یکی از مقاماتی که شهدا دارند، مقام شفاعت است که باید از آنها بخواهیم ما را شفاعت کنند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است برای کسانی کار کنیم و افرادی را معرفی کنیم باید در راستای معرفی افرادی تلاش کنیم که بتوانند یک فرهنگ اصیل را در جامعه ترویج دهند و برای مردم و دین آنها کاری کرده باشند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات