منتقدین دونالد ترامپ عقیده دارند که رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم این‌که مدام درباره موفقیت‌هایش لفاظی می‌کند و تقریبا همه وقت در رسانه‌ها حضور دارد، اما در دو سال و نیم ریاست‌جمهوری‌اش کمتر توانسته به دستاوردی برسد که برای کشورش دستاورد مهمی به شمار آید.
کد خبر: ۹۱۵۵۶۹۵
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

به‌گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج از پرینت؛ این انتقادها این روزها یک بار دیگر از سوی منتقدین ترامپ مطرح شده. منتقدینی که بر این عقیده‌اند که در جریان سیاست‌ورزی و دیپلماسی مهم‌ترین چیزدستاوردهای نهایی مذاکرات است و ترامپ به‌رغم تمام سروصداهایی که کرده، تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشته است.

دونالد ترامپ در این چند وقت اخیر روزهایی طوفانی داشته. روزهایی که در جریان آن دوباره توانسته صحبت‌ها و مذاکراتی را با چینی‌ها درباره جنگ تجاری دو کشور؛ و کره شمالی درباره سلاح‌های هسته‌ای آغاز کند. منتقدین بر این عقیده‌اند که در جریان سیاست‌ورزی و دیپلماسی مهم‌ترین چیزدستاوردهای نهایی مذاکرات است که ترامپ به‌رغم تمام سروصداهایی که کرده، تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشته، و به‌عبارت بهتر امتیازاتی را که مدعی است پیشنهادهایش برای طرفین مذاکرات دارند، به هیچ‌کدام از طرفین مذاکره نرسیده است.

پرسه زدن تاریخی ترامپ در کنار کیم جونگ اون و سرک کشیدن‌اش به کره شمالی از سوی رسانه‌ها یک‌جور کودتای روابط عمومی از جانب رهبری منزوی عنوان شده که اشتیاق دارد در صحنه سیاسی دنیا جدی گرفته شود. درواقع برنده واقعی آن نمایش حداقل در رسانه‌های غربی کیم جونگ اون بوده و مقامات آمریکایی حتی در صحبت‌های رسانه‌ای هم ناتوان از پاسخ دادن به این پرسش بودند که چگونه بذله‌گویی‌های ترامپ قرار بوده کیم را وادار کند که دست از بلندپروازی‌های اتمی بکشد.

ترامپ که همین روزها کمپین انتخاباتی‌اش برای ورود دوباره به کاخ سفید را در سال ۲۰۲۰ وارد مراحل جدی‌تر خواهد کرد، البته بی‌تردید در مصاحبه‌ها و توئیت‌هایش، ژست‌ها و اداواطوارهایش را در جریان دیدار با رهبر کره شمالی نشانه‌ای از سلحشوری دیپلماتیک قلمداد خواهد کرد- حتی اگر در هیچ‌کدام از دیدارهایش با کره شمالی و چین به هیچ‌کدام از اهداف اصلی‌اش نرسیده باشد.

یان برمر، رئیس گروه مشاوره ریسک سیاسی اوراسیا درباره دیدار ترامپ- کیم می‌گوید: «ترامپ می‌خواهد تاریخ‌سازی کند، حتی اگر  کارهایش در جریان انهدام تسلیحات هسته‌ای اندازه سر سوزنی هم تاثیر نداشته باشد».

در جریان مذاکره تجاری با چین هم ادعای ترامپ مبنی بر موفقیت آمریکا در انعقاد موافقت‌نامه‌ای که به کمپانی‌های کامپیوتری آمریکایی اجازه می‌داد محصولاتشان را به کمپانی هوآوی بفروشند، از سوی دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان با انتقادهای تند و تیزی مواجه شد؛ که معتقد بودند این قرارداد از این رو که باعث تقویت هوآوی می‌شود- که در آمریکا به جاسوسی متهم است- برای ایالات متحده تهدیدآمیز است.

منتقدین هم‌چنین این پرسش را مطرح کردند که «اگر حتی ادعای ترامپ مبنی بر موفقیت آمریکا و کوتاه آمدن چینی‌ها را بپذیریم، آن‌وقت چینی‌ها دقیقا از چه چیزی کوتاه آمده‌اند و چه امتیازی به آمریکا داده‌اند» که آقای ترامپ آن را در بوق‌وکرنا می‌کند.

آبراهام دنمارک، مدیر برنامه آسیا در مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون درباره رابطه ترامپ با کره شمالی می‌گوید: «دیپلماسی آقای رئیس‌جمهور حداقل در ارتباط با کره شمالی نتیجه خاصی برای آمریکا نداشته». درباره توافق با چین برای آغاز دوباره تجارت بین دو کشور هم این کارشناس عقیده دارد که «می‌گویند پیشرفتی در جریان معاملات تجاری با چین به وقوع پیوسته، ولی این را بارها و بارها پیش از این هم شنیده‌ایم و اما چیزی در این مورد ندیده‌ایم».

در جریان اجلاس سران جی ۲۰ ترامپ با رئیس‌جمهور چین دیدار کرد. دیداری در ادامه دیداری که این دو مقام سیاسی در اجلاس قبلی جی ۲۰ در بوئنوس‌آیرس انجام داده بودند و در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که باید برای کاهش از شدت جنگ تجاری شدیدی که بین دو کشور وجود دارد، مذاکرات تجاری را دوباره احیا کرد. این‌بار نیز عایدی دو کشور از این ملاقات چیزی بیشتر از آنی نبود که در  بوئنوس‌آیرس حاصل شده بود.

فردای این ملاقات ترامپ در جریان دیدار با کیم جونگ اون پا گذاشت داخل مرزهای کره شمالی و تبدیل شد به اولین رئیس‌جمهور شاغل آمریکا که پا درون مرزهای کره شمالی گذاشته. در جریان این دیدار هم در نهایت اعلام شد که رهبران دو کشور با ادامه مذاکرات درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره موافقت کرده‌اند.  بعدتر ترامپ پوشش این دیدار را عالی نامید و اظهار امیدواری کرد که این دیدار باعث اتفاقات خوبی برای طرفین شود.

مایک پمپئو هم در گفتگو با خبرنگاران این دیدار را «هم برای آمریکا، هم برای کره شمالی و هم برای تمام دنیا خوب و موفق» عنوان کرد.

کمبود اعتبار

ویکتور چا، مشاور مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی می‌گوید که «ترامپ را باید بابت شکستن پروتکل‌های دیپلماتیک برای جلب اطمینان کیم تحسین کرد. اما ترامپ باید این پرسش را پاسخ دهد که آیا دیکتاتوری که در شرایط امروز جهان احساس امنیت هم ندارد، حتی در صورت اطمینان به فردی، باز هم می‌آید و کلید تنها راه نجاتش را به او می‌دهد؟».

آبراهام دنمارک هم می‌گوید که آمریکا در حال حاضر در وضعیتی به‌مراتب بدتر از یک سال پیش است، چرا که حتی اگر کره شمالی آزمایش‌های جدیدی انجام نداده باشد- که ترامپ آن را پیشرفت می‌داند- اما این به‌معنای توقف فعالیت‌های تسلیحاتی‌اش نیست و رژیم کره شمالی دارد برنامه‌های موشکی و ساخت تسلیحات هسته‌ایش را ادامه می‌دهد».

برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دموکرات هم درباره دیدار کیم با ترامپ گفتند که اگر چه دیدار و ملاقات این دو در کل اتفاق خوبی بوده، ولی رفتار ترامپ جوری بود که انگار با چشم‌پزشکش قرار دارد و به‌هیچ‌وجه نشانی از کار دشوار دیپلماسی که قرار است منتج به نتیجه شود، نداشت. جو بایدن در این زمینه می‌گوید: «دیپلماسی مهم است، ولی در عین حال این دیپلماسی نیازمند استراتژی هم هست، نیاز به برنامه‌ریزی دارد و البته نیازمند رهبری شایسته که بتواند این روند را پیش ببرد. در مورد کره شمالی هم تاکنون نه یک موشک و نه یک بمب هسته‌ای نابود شده و نه حتی یک بازرس توانسته از آن کشور بازدید کند. اگر این روند ادامه داشته باشد، اوضاع بدتر هم خواهد شد».

یان برمر هم درباره دیدار با رهبر کره شمالی عقیده دارد که «ظاهرا برای ترامپ تنها چیزی که مهم بود این بود که همه بدانند او تنها رئیس‌جمهور شاغل آمریکاست که توانسته پا در آن سوی مرزهای کره شمالی بر زمین بگذارد».

 منبع:سرویس ترجمه شفقنا

ارسال نظرات