خبرهای داغ:
کارگروه سالم‌سازی سواحل ارومیه برای احیا و حفظ آن شکل بگیرد.
کد خبر: ۹۱۵۵۴۹۰
|
۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، دریاچه ارومیه معروف به نگین فیروزه‌ای آذربایجان، در سایه الطاف خداوندی و برنامه‌ریزی‌های زیست‌محیطی، امسال تا حدودی از عطش کاست تا کام دلدادگان به زیبایی‌های طبیعی این ذخیره ارزشمند را شیرین‌تر کند.

بدیهی است ذخائر زیست‌محیطی به عنوان ثروت‌های ملی، فرصت‌های توسعه‌ای هستند که باید با رعایت الزامات علمی و قانونی مورد بهره‌مندی اصولی قرار بگیرند تا نسل‌های آینده نیز از ثمرات آنها بهره‌مند شوند.

عمر دریاچه ارومیه سرسار از همزیستی دوستانه انسان و طبیعت بوده و صرفا در دو یا سه دهه اخیر، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیر و رو زمینی و کاهش حق آبه، حیات دریاچه ارومیه را با بحران جدی مواجه کرده است.

اما اکنون می‌توان تا حدودی ادعا کرد که مردم و مسوولان به اهمیت بقاء و ماندگاری این نعمت خداوندی پی برده‌اند و به همین دلیل ضرورت دارد تا مورد بهره‌برداری اصولی قرار گیرد‌ و بی‌شک برنامه‌ریزی برای استفاده صحیح از فرصت دریاچه ارومیه، می‌تواند بقای آن را تضمین کند و مطالبه دائمی و پایدار برای حفظ دریاچه را نزد افکار عمومی ملی و محلی پایدار کند.

یکی از فرصت‌های بهره‌برداری از دریاچه ارومیه، تامین و سالم‌سازی ساحل آن برای مسافران و بازدیدکنندگان از دریاچه ارومیه است.

در سال‌های پر آب دریاچه، گردشگران از اقصی‌نقاط میهن ایران به دریاچه ارومیه می‌آمدند و یکی از فرصت‌های مهم گردشگری آذربایجان‌غربی، همین دریاچه ارومیه بود.

خوشبختانه در دهه‌های اخیر صنعت گردشگری در کشور رونق گرفته و انتظار می‌رود با احیای دریاچه ارومیه، بتوان سهم عمده‌ای از صنعت گردشگری کشور را به استان جذب کرد.

البته در سال‌های اخیر طرح سالم‌سازی سواحل توسط وزارت کشور و استانداری‌های استان‌های ساحلی دریاها و دریاچه‌ها اجرا می‌شود و هدف این طرح، ایجاد ساحل‌های امن و منطبق با اصول و معیاری فرهنگ دینی در نواحی ساحلی کشور است.

در گذشته آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه نیز مشمول این طرح بود اما پس از بحران خشکی دریاچه ارومیه، اجرای این طرح در استان متوقف شد و متولی اجرای این طرح در استان‌های ساحلی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها است.

با توجه به بازگشت حیات به دریاچه ارومیه، توصیه می‌شود مسوولان استان و کارگروه طرح سالم‌سازی سواحل دریاچه ارومیه در استان و شهرستان ارومیه فعال شود و سواحل دریاچه برای بهره‌برداری گردشگران و اهالی استان آماده شود.

بسیاری از گزارش‌های خبرنگاران، حاکی است که در عمل هیچ اقدامی برای آماده‌سازی سواحل ارومیه به گردشگران و میهمانان انجام نشده و طبیعی است که بهره‌برداری برای گردشگری و تفریح و شنا، بدون سالم و ایمن‌سازی سواحل، معضلات بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی و ایمنی برای گردشگران ایجاد خواهد کرد و  از سویی دیگر فرصت‌های اقتصادی و اشتغالزایی را نابود می‌کند.

بی‌شک زمانی گردشگران با شرایط فعلی سواحل دریاچه ارومیه مواجه می‌شوند که نه متولی وجود دارد و نه مجری طرح و نه امکانات بهداشتی، آبرسانی شیرین، استراحتگاه، دوش حمام و سیستم جمع‌آوری زباله و بنابراین از این محیط ناسالم ناامید شده و مقصد دیگری را انتخاب می‌کنند و اهالی منطقه نیز به دلیل کمبود امکانات رفاهی و ایمنی از این نعمت الهی بی‌بهره خواهند ماند.

بنابراین باید وزارت کشور برای ورود در طرح سالم‌سازی سواحل و جذب اعتبارات ملی برای بهبود سواحل اقدام کرده و علاوه بر آن، کارگروه سالم‌سازی سواحل ارومیه و تقسیم کار تشکیل و ضمن دعوت و حمایت از بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذاران و مجریان طرح سالم‌سازی و ایجاد کسب و کار و درآمدزایی،حمایت از صنعت گردشگری سواحل و بوم‌گردی انجام شود.

برای اجرایی شدن این مصوبات، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرمانداری ارومیه، سلماس و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نقش و مسوولیت کلیدی دارند.

یادداشت از هوشنگ عطاپور

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات