تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: معجزه بزرگ اسلام حفظ هویت و کرامت زن در عین حضور فعال او در عرصه‌های مختلف دینی و اجتماعی است.
کد خبر: ۹۱۵۵۲۰۰
|
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ به نقل از آستان نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اختتامیه چهارمین جایزه جهانی گوهرشاد که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه امروز در حالی دنیای غرب شعار «آزادی زن» را سر می‌دهد که بدترین نوع بندگی زن در غرب اتفاق می‌افتد، ابراز کرد: غرب تحت عنوان فریبکارانه و ظاهر فریبنده «آزادی و حقوق زن» جایگاهی مبتذل و کوچک برای زنان قائل است.

وی برای تبیین جایگاه زن در نگاه اسلام و قرآن به آیه نخست سوره نساء اشاره کرد و با بیان اینکه در این سوره خداوند می‌فرماید «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» تصریح کرد: بهترین تعریف و تعبیر از حقیقت ذات مرد و زن در قرآن آمده که این دو را از یک نفس واحده دانسته است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه معجزه بزرگ اسلام حفظ هویت و کرامت زن در عین حضور فعال او در عرصه‌های مختلف دینی و اجتماعی است، ابراز کرد: اسلام همان گونه که زنان را به رعایت حجاب و عفاف توصیه می‌کند، به همان اندازه آن‌ها را به حضور در عرصه‌های بزرگ اجتماعی و دینی دعوت می‌کند، نمونه‌اش مراسم بزرگ فرهنگی، سیاسی، عبادی و فرهنگی حج است.

وی افزود: در حرکت بزرگ فرهنگی، سیاسی و عبادی حج، اسلام بین مرد و زن تفکیک قائل نمی‌شود و می‌گوید همان گونه که باید مرد حضور داشته باشد، زن نیز باید حضور پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: ایراد خطبه فدکیه توسط حضرت فاطمه زهرا (س)، ایراد خطبه‌های دشمن شکن حضرت زینب کبری(س) و به محاکمه کشاندن و محکوم کردن ظالمان و مستکبران، نشان از نگاه عمیق و تأثیرگذار زن در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی دارد.

وی با تقدیر از نامگذاری شایسته این جایزه بین المللی با عنوان «گوهرشاد» ابراز کرد: ابعاد مختلف زندگی این بانوی بزرگ برای ما ناشناخته است و فقط ایشان را به عنوان یک شاهزاده و همسر شاه که بخشی از ثروت خود را صرف بنا کردن مسجدی ماندگار کرده است، می‌شناسیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اثرگذاری مثبت بانوگوهرشاد در دوران تیموریان، عنوان کرد: پدر این بانو از سرداران بزرگ چنگیز خان مغول بود و همسر او شاهرخ پسر تیمور است. تیمور فردی بود که به هرکجا سپاهش وارد می‌شد جز خرابی، قتل و غارت چیزی بر جای نمی‌ماند، شخصیت برجسته بانو گوهرشاد نشان از قدرت نفوذ و تأثیرگذار اسلام در طبقات و فرهنگ‌های مختلف دارد، نفوذی که باعث می‌شود یک فرد در قلب خاندانی دژخیم و بسیار بی‌رحم این چنین فرهیخته، خیرخواه و متدین تربیت شود.

وی با بیان اینکه بانو گوهرشاد نماد قدرت نفوذ و معجزه اسلام است، اظهار کرد: بانو گوهرشاد فقط یک مسجد نساخت، بلکه این مسجد برآیند فکر، اعتقاد و عقیده بود. او نمی‌خواست تنها یک بنای ماندگار تأسیس کند، این مسجد محصول ایمان، بینش، توحید، پاکدامنی و اعتقاد به امامت و ولایت این بانو است.

وی افزود: دین اسلام و اندیشه اسلامی متعلق به یک قبیله و جامعه خاص نیست، اسلام دینی جهان شمولی است که می‌تواند بر فرهنگ‌ها، طبقات و اندیشه‌های مختلف نفوذ کند و انسان‌‎ها را به کمال مطلوب و ایده آل برساند و این ویژگی و خصوصیت تنها متعلق به اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مکاتب فلسفی و گرایش‌های فکری مختلف که تنها بخشی خاص از جامعه را هدف و مخاطب قرار می‌دهند، عنوان کرد: اسلام تمام مرز بندی فکری، اندیشه‌ای و طبقاتی را در هم شکسته است و از عمار بن یاسر که از نظر طبقات اجتماعی پایین هست تا آسیه همسر فرعون و گوهرشاد همسر تیمور، همه را مخاطب قرار می‌دهد.

وی افزود: این قدرت آیین توحیدی است که در درون قلوب پایین‌ترین اقشار اجتماعی جامعه تا بالاترین قشر‌ها قدرت و نفوذ دارد و مصداقش بانوی گوهرشاد است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری و تحولی که اسلام و مکتب اهل بیت (ع) بر بانو گوهرشاد گذاشت، تصریح کرد: بانو گوهرشاد توانست خاندان تیموریان را که ویرانگر تمدن‌ها بودند و قتل، غارت و کشتار شعار و عملشان بود، در یک مسیر صحیح انسانی قرار دهد و آن‌ها را به انسان‌هایی فرهنگ دوست تبدیل کند و این معجزه اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی زندگی بانو گوهرشاد را به خواجه نصیرالدین طوسی تشبیه کرد و گفت: زمانی مغول‌ها به ایران حمله کردن، کسی که توانست به میزان زیادی جلوی ویرانی ایران و عراق را بگیرد و از بسیاری کشتارها، غارت‌ها و آتش سوزی کتابخانه‌ها و منابع علمی جلوگیری کند، خواجه نصیرالدین طوسی بود که با نفوذ کلام توانست مغول‌های وحشی را کنترل کند، مشابه این کار را نیز بانو گوهرشاد انجام داد که از بسیاری جنایات خاندان تیموریان جلوگیری کرد.

وی بانو گوهرشاد را پرورش یافته مکتب اهل (ع) و قرآن دانست و ابراز کرد: این بانو می‌تواند به یک الگو برای زنان و دختران جامعه ما تبدیل شود، گوهرشاد نه پدری همچون علی (ع) داشت و نه در خاندانی صالح پرورش یافته بود، اما به معجزه قرآن و اهل بیت (ع) انسانی فرهیخته، متدین و تأثیرگذار شد.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: زندگی بانو گوهرشاد به ما می‌آموزد که می‌توان در هر شرایط، موقعیت و طبقه اجتماعی با پیروی از مکتب اهل بیت (ع) و قرآن به قله کمال و سعادت رسید و خداوند این بستر را برای تمام بندگان خود قرار داده است.
وی عنوان کرد: امروز دامان جسمانی پیغمبر، حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) وجود ندارد، اما دامنه فکری و اندیشه‎ای این حضرات گسترده است و ما می‌توانیم با تأسی به آموزه‌های این حضرات به سعادت دنیا و آخرت برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به ساخته شدن مسجد گوهرشاد در کنار بارگاه امام رضا (ع) ابراز کرد: باید به چرایی ساخته شدن این مسجد در کنار این بارگاه شریف بیشتر پرداخته شود، باید گوهرشاد را تبدیل به جریانی الگو در کشور برای زنان و دختران کنیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها