مدرس جنگ نرم بسیج اساتید استان اصفهان:
مدرس جنگ نرم بسیج اساتید استان اصفهان و کارشناس مسائل سیاسی با تشریح ساز و کار کانال مالی وعده داده شده از طرف اروپایی‌ها گفت: ضرری که این اینستکس به اقتصاد کشور ما وارد می‌کند این است که شرکت‌های ایران را تعطیل می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۱۰
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، محمود معلمی در خصوص گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: آن‌طور که از قرائن برمی‌آید اتحادیه اروپا بنا ندارد در مسأله برجام مسیر درست را طی کند، آن‌ها می‌خواهند ایران همچنان در وضعیت تعلیق بماند و امریکا همچنان تحریم‌ها را بیشتر شود.

اینستکس شرکت‌های ایرانی را تعطیل می‌کند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امریکا و اروپا یک هدف مشترک درباره ایران دارند و فقط روش‌ها با هم متفاوت است، گفت: ایران باید قاطع و محکم روی حرفی که زده بایستد، اجرای اینستکس به تحریم‌ها کمک می‌کند نه به ما، زیرا در بحث اینستکس میگویند نفتتان را بیرون بفروشید پولش را به کانال ما بریزید و ما هم به جای پول نفت شما را به شرکتی بستانکار می‌کنیم که از خودمان برای شما جنس می‌خریم.

وی افزود: یعنی در اینستکس خودمان مجاز به خرید هم نیستیم و در قدم اول هم بحث خوراک و دارو مطرح است، با این وضعیت ولو اینستکس هم اجرا شود مشکلی از ما حل نمی‌شود.

معلمی با تأکید بر اینکه با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران در خصوص برجام، اذعان داشت: در روز ۱۶ تیر ایران باید روی قول خود مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایستاد و اعلام کرد مرز غنی‌سازی را از ۳.۶۷ بالاتر می‌برد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: ایران به تعبیر رئیس‌جمهور می‌تواند غنی‌سازی را تا ۲۰ درصد هم جلو ببرد تا بالاخره اروپایی‌ها هم تصمیم نهایی خود را بگیرند.

وی ابراز داشت: اگر در انجام این کار کوتاهی کردیم و به قولی که داده شد عمل نکنیم اروپایی‌ها یک قدم دیگر جلو می‌آیند و وضعیت ایران بدتر خواهد شد.

معلمی با اشاره به صحبت‌های صدراعظم المان که اعلام کرده بود با امریکا هدف یکسانی و روش‌های متفاوتی در مقابل ایران دارند، مطرح کرد: حتی رئیس‌جمهور فرانسه هم که با رئیس‌جمهور کشورمان اخیراً به صورت تلفنی صحبت کرده است، در دیدار با ترامپ حرف صدراعظم المان را به شکل دیگری زد و این خود نشان می‌دهد ایران باید سریع گام دوم را بردارد و فراتر از آن را هم حتماً انجام دهد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران می‌تواند در گام‌های بعدی اقدامات دیگری مانند فعال‌سازی فردو و نصب سانترفیوژهای جدید را بردارد و در این مسیر قدم به قدم جلو برود وگرنه هرگونه بازگشت به عقب و سکونی باعث می‌شود آن‌ها گام بعدی را بردارند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور فرانسه در مکالمه با رئیس‌جمهور ایران گفته است که پایان برجام اقرار به یک شکست دسته‌جمعی است و باید مسیر دومی را برای حفظ برجام و تنش‌زدایی انتخاب کرد، علت تأکید اروپا بر ماندن در برجام این است که اروپا از برجام سود اقتصادی و سیاسی می‌برد.

معلمی توضیح داد: اروپا و هم می‌خواهد در برجام بماند تا ما تعلیق باشیم هم از طریق برجام به وسیله کانالی که زده است شرکت‌های خود را از ورشکستگی نجات می‌دهد و جنس‌های غیرتحریمی را به ایران می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در طول ۶ سالی که دولت جدید در ایران روی کار آمده است، بیش از ۶۵ درصد کارخانه‌های ما تعطیل شده و یا حداکثر استفاده را ندارند، ضرری که این اینستکس اروپا به اقتصاد کشور ما وارد می‌کند این است که شرکت‌های ایران را تعطیل می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: با وضعیتی که اروپا درست می‌کند بهترین سود را می‌برد و بقیه شرکت‌های داروسازی و کشاورزی ایران هم تعطیل می‌شود و ما باید از اروپا دارو و غذایمان را تأمین کنیم که به آن سیاست نفت در برابر غذا گفته می‌شود.

معلمی با اشاره به اینکه گفته می‌شود سود اروپا از امریکا در مسأله برجام بیشتر است، تأکید کرد: به همین دلیل است که اروپا در برجام مقابل امریکا قدم برنمی‌دارد اما قطعاً در کنار امریکا خواهد بود، ایران هم محکم باید بر روی مواضع خود بماند و مسیر کاهش تعهدات برجامی خود را حتی تا خروج از برجام که حتماً و تا پایان عمر دولت اتفاق خواهد افتاد محکم طی کند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با اینکه مکرون ضمن ابراز عدم موفقیت و ناکارآمدی اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های امریکا وعده به کارگیری همه تلاش خود را برای جبران داده است، اما نه فرانسه و نه در کل اروپا اگر بخواهند هم نمی‌توانند جبران کنند.

وی اظهار کرد: انگلیسی‌ها با اتفاقاتی که در خصوص ماجرای کشتی صورت گرفت، نشان دادند که نمی‌خواهند با ایران راه بیایند و قصد دارند همچنان ایران را در حالت تعلیق نگه دارند و فشار می‌آوردند تا ما یک جایی ببریم و تسلیم شویم.

ارسال نظرات