یک کارآفرین گفت: کسی که در زمینه اشتغال‌زایی گام برمی‌دارد با مشاهده موانع هرگز دلسرد نمی‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۷۳۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

 

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، رهبر معظم انقلاب سال 98 را به عنوان سال «رونق تولید» نام‌گذاری کرده‌اند، بنابراین بنا به رسالت ذاتی خود مبنی بر لزوم نهادینه‌سازی منویات رهبری و پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پای صحبت‌های یکی از کارآفرین‌های موفق استان نشسته‌ایم.

 آرزو سلطان‌زاده یکی از کارآفرین‌های بسیجی استان است که در کمتر از چهار سال توانسته است در عرصه اشتغال‌زایی نقش آفرین شود، که مصاحبه‌ای با وی انجام داده‌ایم:

 بسیج: در ابتدا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؟

 در حال حاضر علاوه بر اینکه مدیر بخش اشتغال و کارآفرینی سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن هستم در زمینه تولید چیپس میوه، کاشت زعفران و قارچ هم کارآفرینی کرده‌ام و تاکنون برای 100 تا 150 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌ام.

 در سال 95 فعالیت خودم را آغاز کردم، به طوری که 20 میلیون تومان وام دریافت کرده و طلاهایم را فروختم و با مبلغی حدود 50 میلیون تومان کار را آغاز کردم و در ابتدا یک دستگاه چیپس میوه خریداری کرده و با پنج نفر کار را شروع کردم ولی چون به فنون بازاریابی مسلط نبودم و هیچ ارگانی حمایت نکرد شکست خوردم ولی من آن را شکست نمی‌دانم چرا که تجربه‌های زیادی به دست آوردم.

 بسیج: در حال حاضر به چه نقطه‌ای رسیده‌اید؟

 بعد از این شکست با وجودی که از هر طرف سرزنش می‌شدم ولی از تلاش دست نکشیدم به طوری که می‌توانم بگویم به جایی رسیده‌ام که نه‌تنها نیروی کار را افزایش داده و فضای فیزیکی را توسعه داده‌ام بلکه با قطر، کویت، عمان و امارات رایزنی کرده و نمونه‌های کارمان را ارسال کرده‌ایم که مورد تائید قرار گرفته است و امسال تولیدات‌مان را به این کشورها ارسال خواهیم کرد.

 به طور قطع در صادرات نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم شد ولی این موارد را جزئی از روند کار می‌دانیم و هرگز ار کار دست نخواهیم کشید؛ هر کس که وارد عرصه تولید می‌شود باید این نگاه را داشته باشد و بداند آن چه زیاد است، مشکلات می‌باشد و تنها چیزی که نیست حمایت است ولی باید برای رسیدن به هدف پشتکار داشت.

 بسیج: به تحصیلات‌تان اشاره فرمایید و اینکه چطور شد به این عرصه وارد شدید؟

 کارشناس ارشد دبیری زبان انگلیسی هستم؛ به کارآفرینی و اشتغال‌زایی علاقه زیادی داشتم وقتی زندگی نامه صاحبان صنایع و کارخانه‌دارهای بزرگ را می‌خواندم که از یک دستفروشی ساده و پیک موتوری به جایی رسیده‌اند که 2 هزار نفر یا 3 هزار نفر از واحد صنعتی آنها روزی خانواده خود را تامین می‌کنند به وجد می‌آمدم و می‌خواستم که من هم به این حیطه وارد شوم.

 بسیج: در کارتان چه نو‌آوری‌هایی داشته‌اید که در پیشبرد اهداف‌تان موثر بوده است؟

 برای بسته‌بندی چیپس میوه طراح داریم و با رعایت اصول بهداشتی از روش‌های جدید و نو برای طراحی استفاده می‌کنیم؛ همچنین گرچه پیدا کردن میوه ارگانیک در بازارهای کشورمان دشوار است، ولی نهایت تلاش‌مان را کرده‌ایم میوه‌های تراریخته استفاده نکنیم، از طرف دیگر دورریز میوه به هیچ عنوان در مجموعه ما جایی ندارد، از هسته و پوسته میوه استفاده می‌شود.

 وجود سیب و انگور در آذربایجان غربی در حالی مزیت است که کشور مجاور اصلا سیب ندارد و خواهان فرآورده‌های سیب اعم از پودر، چیپس، سرکه و ... است، به رغم اینکه به ادارات مختلف برای جلب حمایت جهت ورود به این عرصه مراجعه کردم ولی هیچ جا کمکی نکرد.

 بسیج: به فعالیت‌تان در زمینه کشت زعفران اشاره فرمایید.

 بیش از یک سال و نیم است که به این عرصه وارد شده‌ام، چرا که زعفران به عنوان طلای سرخ شناخته شده و خاک، آب و هوای استان مستعد کشت این محصول است ولی برای ورود به این حوزه و دوام یافتن در آن حمایت جدی از کشاورز نیاز است، چراکه پیازچه زعفران در بازار بیشتر از قیمت واقعی عرضه می‌شود، ولی کسانی که مایل به کاشت زعفران هستند می‌توانند برای خرید پیازچه با نرخ تک رقمی به سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان مراجعه کنند

 بسیج: از فعالیت‌تان‌ در زمینه پرورش قارچ لطفا صحبت کنید.

 به لحاظ اینکه قارچ ماده غذایی پرمصرف بوده و گرانی گوشت مزید بر علت شده است که مردم به استفاده از قارچ روی آورند، پس این محصول هم در جامعه پرمصرف بوده و می‌توان با استفاده از فضای بلااستفاده منزل به درآمد معقولی دست یافت.

 هر کس می‌تواند در اتاق بلااستفاده، پارکینگ، انباری و ... پرورش قارچ را شروع کند به طوری که یادگیری آن نیز ساده بوده و در زمینه تهیه مواد اولیه و فروش نیز به طور قطع کمک حال تولیدکننده‌ها خواهیم بود.

 بسیج: به کسانی که به تازگی در عرصه تولید وارد شده و می‌خواهند به عنوان کارآفرین شناخته شوند، چه توصیه‌ای دارید؟

 پشتکار، پشتکار و پشتکار تنها توصیه من به کارآفرین‌های نوپا است، شاید در وهله اول در صورت مواجهه با عدم حمایت مسوولان و افزایش قیمت مواد اولیه جا بخورند ولی هرگز نباید ناامید شوند چون اگر در تصمیم خود مصمم باشند در نهایت موفق می‌شوند.

 گفت و گو: سونیا بدیع

انتهای پیام

ارسال نظرات