مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی«خلیج فارس» با اشاره به مشکلات تأمین کاغذ و دیگر مواد اولیه برای تولیدکنندگان می‌گوید: با توجه به شرایط برخی از همکاران ما در حوزه تولید نوشت‌افزار بومی قید تولید رازده‌اند.
کد خبر: ۹۱۵۴۷۲۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،انتشار خبر خارج شدن کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200تومانی، موجی از نگرانی را میان تولیدکنندگان نوشت‌افزار بومی ایجاد کرده است. آنها که در هفت سال گذشته توانسته بودند با برداشتن موانع ریز و درشت، به کار خود ادامه داده و تیراژ و تنوع محصولات خود را افزایش دهند، حالا مشکل کاغذ را هم خواهند داشت.

در شرایطی که هر روز خبر جدیدی از بازار کاغذ به گوش می‌رسد، قیمت‌ها با نوسان زیاد همراه است و تأمین کاغذ با قیمت مناسب و منطقی کار دشواری است، تولیدکنندگان نوشت‌افزار که در این ایام باید محصولات خود را تولید کنند و به دست مشتری برسانند، با نگرانی به آینده می‌نگرند. هرچند مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برای برطرف کردن این مشکل و تولید محصول باکیفیت با قیمت مناسب نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ارشاد و آموزش و پرورش انجام داده،‌ اما نتیجه خاصی حاصل نشده است.

سیدحامد فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «خلیج فارس»، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به این دست از مشکلات برای تولیدکنندگان این حوزه در سال جاری گفت: ما در حال حاضر با دو مشکل عمده مواجه هستیم؛ نخست مشکلات عمومی است که همه تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با آن مواجهند که از این جمله می‌توان به عدم حمایت از بخش خصوصی، مشکل در صدور مجوزها و سنگ‌اندازی برخی از نهادها اشاره کرد. متأسفانه ساختار کشور تولیدمحور نیست، به همین دلیل تولیدکننده در ایران معمولاً با این قبیل از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. 

انصراف چند تولیدکننده نوشت‌افزار بومی از تولید

وی از مشکل تأمین کاغذ مورد نیاز برای تولید دفتر در ماه‌های اخیر یاد کرد و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در حال حاضر، مشکل کاغذ و نوسان قیمت آن به‌شکل نامتعادل در بازار است. کاغذ در ماه‌های اخیر به‌شدت دچار نوسان قیمت شده است و همین امر کار را برای تولیدکننده دشوار کرده است. تولیدکننده نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه‌زمانی محصولات مورد نیاز خود را تولید کند؛ به همین دلیل آینده کار و تولید در این حوزه در حال حاضر مشخص و روشن نیست.

نگرانی از افزایش قیمت بی‌سابقه نوشت‌افزار در سال جدید تحصیلی

فیروزی با بیان اینکه تولیدکنندگان نوشت‌افزار در حال حاضر محدودیت زمانی برای تولید دارند و حتماً باید محصولات خود را در ماه‌های خرداد و تیر در بازار توزیع کنند، یادآور شد: با بی‌تدبیری مسئولان در این زمینه، برخی از همکاران ما در حوزه تولید نوشت‌افزار بومی قید تولید را زده‌اند. از سوی دیگر، افزایش قیمت کاغذ و خارج شدن کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200تومانی، در نهایت منجر به افزایش قیمت اقلام نوشت‌افزار به‌ویژه دفتر مشق خواهد شد. کاغذ به بندی بیش از 500 هزار تومان رسیده است که قیمت منطقی و معقولی نیست. این موضوع کار را برای خریدار نیز سخت خواهد کرد. مشتری که سال قبل دفتری را با قیمت پنج هزار تومان می‌خرید، حالا باید چندبرابر هزینه کند.

استقبال خانواده‌های ایرانی از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی

مدیر مجموعه خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که آیا نوشت‌افزار ایرانی اسلامی توانسته جای خود را میان خانواده‌های ایرانی باز کند یا خیر، گفت: تولیدات این حوزه براساس پیوست ذهنی ایرانی اسلامی و با استفاده از نمادهای این حوزه طراحی و تولید می‌شود. خوشبختانه تولیدات این محصولات در سال‌های گذشته توانسته جای خود را میان خانواده‌ها باز کند، این در حالی است که قیمت تمام‌شده محصولاتی که با طرح‌های غربی تولید می‌شود، ارزان‌تر است و از سوی دیگر، آنها نیازی به ترویج و تبلیغ ندارند.

بیشتر بخوانید

فیروزی با ابراز اینکه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: چند نیروی جوان پای این کار آمده و با تمام توان تلاش دارند تا مقابل جریان قوی بازار که محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می‌کنند و معمولاً شرایط بازار را آنها تعیین می‌‌کنند، برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی آستین‌ها را بالا زده و کار کنند، اما متأسفانه شرایط موجود کار را برای آنها سخت کرده و در این میان مسئولان نیز حمایتی نمی‌کنند. تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی امروز دارد فکر می‌کند که؛ آیا محصولی تولید کند یا نه؟ با این شرایط پرنوسان بازار چه کند؟

ارسال نظرات