سجاد خالقی نافچی از اعضاء انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان شهرکرد و یکی از نویسندگان برجسته در حوزه داستان است که در اولین جشنواره داستان‌نویسی حماسی، اثر «مردهای مرز شرقی» او رتبه اول را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۹۱۵۴۷۱۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

به گزارش سرویس هنرمندان خبرگزاری بسیج، هنر یکی از عوامل تعیین‌کننده در شکل‌گیری فرهنگ هر جامعه‌ای است، امروزه بی‌توجهی به مقوله فرهنگ و هنر در کشور تبعات جبران‌ناپذیری را در عرصه‌های مختلف به جای گذاشته است.

هویت هر جامعه‌ای در گرو توجه به فرهنگ و هنر است؛ اگر به این مسئله توجه جدی صورت نگیرد در آینده شاهد جامعه‌ای سردرگم و بی‌هویت می‌شویم.

چهارمحال و بختیاری جمعیت قابل توجهی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان توانمند را به خود اختصاص داده است، اما متأسفانه آنگونه که باید به اثرات تولیدی این افراد بها داده شود، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاها این مسئله باعث ایجاد بی‌انگیزگی برای ادامه فعالیت هنری حرفه‌ای در این قشر می‌شود.

داستان یا قصه به نثری گفته می‌شود که روایتی تخیلی از آن نقل می‌شود و شامل رمان، داستان کوتاه و داستانک است؛ از دیرباز داستان همواره مورد توجه همگان بوده است و نویسندگان بسیاری در کشور به خلق اثر در این حوزه مشغول هستند؛ در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی مشکلات بسیاری گریبانگیر فعالان این حوزه اعم از نویسندگان و ناشران شده است.

سجاد خالقی نافچی یکی از اعضاء انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان شهرکرد و از نویسندگان مطرح در حوزه داستان است که در سال‌های اخیر آثار وی در جشنواره‌های داستان‌نویسی مورد استقبال داوران قرار گرفته است؛ اثر «مردهای مرز شرقی» از این نویسنده اهل چهارمحال و بختیاری در اولین جشنواره داستان‌نویسی حماسی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، برآن شدیم تا گفت‌وگویی با این هنرمند داشته باشیم.

فارس: لطفا خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید؟

خالقی: سجاد خالقی متولد سال 1364 در شهر نافچ از توابع شهرستان شهرکرد هستم؛ تحصیلات خود را در رشته کارشناسی ارشد نویسندگی رادیو به پایان رساندم.

از حدود 14 سال گذشته به‌صورت حرفه‌ای وارد عرصه نویسندگی شدم و در حال حاضر در بخش نویسندگی رادیو و تولید محتوا مشغول فعالیت هستم؛ همچنین مسؤولیت بخش ادبیات بسیج هنرمندان چهارمحال و بختیاری را نیز بر عهده دارم.

فارس: اثرهای شاخص تولید شده از شما بیش‌تر در چه زمینه‌هایی بوده است؟

خالقی: چاپ رمان «ظلمت سفید» در سال 1395، مجموعه داستان کوتاه بازی عوض شده در سال 1394، رمان روز داوری در سال 1397 از جمله تولیدات شاخص من در حوزه داستان‌نویسی بوده است.

رمان «ظلمت سفید» به روایت‌گری از کوهستان‌های برفگیر چهارمحال و بختیاری می‌پردازد و در این رمان تلاش شده از نگاه به مرکز گذر شود؛ همچنین به نقش قومیت‌ها در دفاع از کشور اشاره شده است.

رمان «روز داوری» با رویکرد ایرانی- مذهبی نگارش شده است؛ این رمان با هدف روشنگری در مورد دوران پهلوی نوشته شده است، در سال‌های اخیر در پی مشکلات پیش آمده در کشور عده‌ای در تلاش بودند دوران پهلوی را تطهیر شود، در صورتیکه واقعیت متضاد با این ادعاها بود، بنابراین سعی شده با استناد به منابع معتبر دوران پهلوی به تصویر کشیده شود.

چندین رمان دیگر نیز در دست چاپ است.

فارس: در دوره فعالیت حرفه‌ای خود در چه جشنواره‌های شرکت و چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

خالقی: در سال 1390 در جشنواره ادبی یوسف رتبه اول، جشنواره دانشجویی مهرباران در سال 1392 رتبه اول،   جشنواره داستان انقلاب در سال 1392 رتبه برتر و جشنواره شهر پرچراغ رتبه اول را کسب کردم.

همچنین در نخستین جشنواره ملی داستان نویسی حماسی از 200 طرح داستان‌نویسی حماسی با موضوع رزم توران و ایران شاهنامه فردوسی داستان من جزو 17 داستان برگزیده قرار گرفت و رتبه اول را در این جشنواره کسب کردم.

فارس: وضعیت داستان‌نویسی در چهارمحال و بختیاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خالقی: متأسفانه این استان نسبت به سایر استان‌های در حوزه نویسندگی ضعیف است و به هنرجویان این رشته داستان‌نویسی اهمیت داده نمی‌شود؛ شعر در این استان بیش‌تر مورد اقبال مسؤولان و ارگان‌های مرتبط با هنر است.

در سال‌های اخیر اقداماتی از سوی حوزه هنری برای برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی انجام شده است، اما کافی نیست؛ در گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام نشده است.

فارس: آیا کتب خود را با هزینه شخصی به چاپ می‌رسانید؟

خالقی: چاپ کتاب با هزینه شخصی در شرایط فعلی کار اشتباهی است؛ اگر اثری قوی باشد ناشران خود اقدام به چاپ کتاب می‌کنند.

فارس: آیا برنامه‌ای برای ورود به ژانر داستان‌نویسی کودک یا فیلمنامه‌نویسی دارید؟

خالقی: داستان‌نویسی کودک یک کار کاملا تخصصی است و افرادی باید وارد این حوزه شوند که توانایی لازم و دوره‌های روانشناسی کودک را گذرانده باشند، اما شاید در آینده اگر شرایط مهیا بود وارد حیطه فیلمنامه‌نویسی می‌شوم.

سخن پایانی: انتظار شما از مسؤولان فرهنگی چیست؟

خالقی: به جایی رسیده‌ایم که دیگر هیچ انتظاری از مسؤولان برای حمایت ندارم؛ متأسفانه رسانه‌ها و مسؤولان فرهنگی به مقوله داستان‌نویسی اهمیت نمی‌دهند ولی خود شخصا برای زتده ماندن هنر تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت.

ارسال نظرات