خبرهای داغ:
مصرف لاشه دام مبتلا به بیماری تب کریمه – کنگو (CCHF) می تواند موجب انتقال آلودگی به انسان شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۴۵۰
|
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین از عموم مردم خواست: گوشت قرمز را صرفاً از طریق اماکن عرضه مجاز گوشت قرمز در سطح شهر که گوشت خود را از کشتارگاههای استان که لاشه های عرضه شده ممهور به مهر نظارت بهداشتی دامپزشکی و نیز لیبل درج مشخصات همچون نام کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضای فرآورده است، تامین کنند.


دکتر مهدی جلوخانی گفت: ویروس عامل بیماری تب کریمه، از طریق کنه ها منتقل می شود، بنابراین در فصول گرم سال که با افزایش فعالیت کنه ها همراه است، امکان بروز مواردی از بیماری دور از انتظار نیست.


وی افزود: اگرچه بیماری از طریق تماس با لاشه و خون دام آلوده به انسان قابلیت انتقال دارد ولیکن علایم آشکاری در دام ایجاد نمی کند و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی موثرترین راه برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری را ارتقای دانش بهداشت عمومی از طریق توسعه آموزش های عمومی معرفی کرده است.


جلوخانی در خصوص راههای دیگر پیشگیری از این بیماری گفت: رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار دام و بویژه نگهداری لاشه دام کشتار شده در سردخانه به مدت ۲۴ ساعت می تواند آلودگی احتمالی لاشه به ویروس را مرتفع کند که این امر از طریق همکاری کشتارگاه های صنعتی استان با ناظرین بهداشتی دامپزشکی فراهم شده است.


وی تصریح کرد: اداره دامپزشکی قزوین در حد توان مقابله با ناقلین بیماری را از طریق سمپاشی رایگان اماکن دامی و نیز بدن دامها در تعدای از روستاهای شهرستان در دست اجرا داشته و واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره دامپزشکی نیز برخورد جدی با افرادی که احیاناً به صورت غیر مجاز کشتار دام انجام می دهند را در دستور کار دارد.


وی همچنین توصیه کرد: حتی در مناسبت های مختلف نیز اقدام به قربانی کردن دام در کشتارگاهها توصیه همیشگی دامپزشکی بوده و در موارد محدودی که این امکان فراهم نشود، رعایت اصول بهداشتی در زمان ذبح و رعایت اصول بهداشت فردی (مانند استفاده از دستکش و ماسک و لباس مناسب) و خودداری از تماس دست با لاشه گرم و نگاهداری آن بمدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال الزامیست.

 

1010/د30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها