خبرهای داغ:
تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و حوزه هنری فارس منعقد شد.
کد خبر: ۹۱۵۴۲۵۵
|
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و حوزه هنری فارس به منظور «کاربرد هنر در فریضه امر به معروف و نهی از منکر» در محل حوزه هنری فارس برگزار شد.

رئیس حوزه هنری فارس در این نشست اظهار داشت: برخی از فرائض در شاکله باورهای فرهنگی و اجتماعی در عرصه اندیشه اسلامی وجود دارند که در عین ظریف بودن، مظلوم واقع شده و ما را وادار می کنند که وجه زیبایی شناسی آن را دریافت و اجرا کنیم. فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان یکی از فرائضی که ریشه‌های معرفت‌شناسی عمیقی در باورهای بشری دارد دارای یک ریشه عمیق زیبایی شناسی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

محمد کرم‌الهی با اشاره به اینکه هنر انقلاب در ذات خود وظیفه رسالت تبیین فلسفه امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارد، افزود: حوزه هنری به عنوان متولی فرهنگ و هنر انقلاب نمی تواند زمینه‌ای را برای دوری از امر به معروف و نهی از منکر اتخاذ کند چرا که وقتی می‌گوییم دعوت به زیبایی می کنیم یعنی دعوت به امر متعالی می کنیم که یکی از بارزترین مصادیقش «امر به معروف و نهی از منکر» است.

کرم‌الهی با بیان اینکه ما در عرصه تفکر اسلامی وامدار فرهنگی هستیم به نام مدرسه عاشورا، اظهار داشت: این مدرسه به ما یاد داده که اگر می خواهیم «تولی و تبری» یعنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا را در بالاترین سطح، تبیین کنیم باید از ارزش‌هایی مانند امر به معروف وهی از منکر غافل نباشیم و هنر و هنرمند نیز به عنوان یک محور اساسی از ارزش‌های دینی می‌تواند در این راه ثابت قدم باشد.

وی ادامه داد: حوزه هنری فارس همواره تلاش کرده است که فریضه «امر به معروف وهی از منکر» را با زبان هنر در سطح جامعه معرفی و تبیین کند. هر چند که نمی‌توان این ادعا را داشت که در این راه صد در صد موفق بوده‌ایم اما گام‌های خوبی در این راه برداشت هشده است. یکی از نهادهایی که می توان خط فکری به ما بدهد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است تا از مسیر اصلی منحرف نشویم.

دبیر ستاد «احیای امر به معروف ونهی از منکر» نیز در این نشست مشترک اظهار داشت: «هنر» به مثابه یک امر متعالی ریشه در «توحید» دارد، لذا وقتی از هنرمند حرف به میان می‌آید بدین معناست که وی باید ارزش‌های توحیدی که امر به معروف و نهی از منکر یکی از آن‌هاست را به زیباترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

سلیمان مهدوی در ادامه این نشست با انتقاد از وضعیت برخی از تولیدات سینمایی و سریال‌ها گفت: متأسفانه زدودن اخلاق و انحراف برخی از جشنواره‌های سینمایی از اصول اخلاقی و دینی بسیار رایج شده است. اغلب جشنواره‌های سینمایی در ایران نه تنها برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی می‌کنند بلکه گاهی نیز رفتار برخی از هنرپیشه‌ها در عرصه عمومی به این فریضه الهی صدمه زده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه جشنواره فیلم «عمار» توانسته است که در راستای احیای امر به معروف ونهی از منکر گام های ثمربخشی بردارد.

دبیر احیای ستاد امر به معروف ونهی از منکر فارس در ادامه بیان کرد: هنرمند باید «سرشت انسانی» را مقدم بر «غرائض انسانی» بداند، لذا هنر انقلاب هم چنین مبنایی داشته است که مبانی هنرهای اسلامی نیز در این زمینه بنیاد مستحکمی دارد.

مهدوی در ادامه افزود: امید است که با امضای این تفاهم‌نامه گام بلندی در راستای تحقق چشم‌انداز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.

به گزارش بسیج، در انتهای این نشست نیز رئیس حوزه هنری فارس پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های حوزه هنری مانند سینما، ادبیات، موسیقی و دیگر شاخه‌های هنری در راستای احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را به اعضای این ستاد ارائه کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها