فؤاد ایزدی:

اگر ایران به آمریکا امتیاز می‌داد، جنگ می‌شد/ اسرائیل تاوان حمله آمریکا را پرداخت می‌کند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه اگر ایران در منطقه به آمریکا امتیاز می‌داد، جنگ می‌شد، تصریح کرد: پس از نابودی پهپاد آمریکایی، ترامپ قصد حمله نظامی به ایران را داشت، اما نتانیاهو از او خواست تا این کار را انجام ندهد، زیرا اسرائیل هزینه حمله آمریکا را پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۹۱۵۳۹۶۵
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ سومین رویداد توانمندسازی فعالان انقلاب اسلامی با نام «خط روشنگری» و دروغ دموکراسی با موضوع بازخوانی نقش آمریکا در مقابله با مردم سالاری در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این رویداد اظهار کرد: آمریکا در موضوع سیاست خارجه، کشور‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کند و با آن‌ها نسبت به این تقسیم بندی برخورد و مراوده می‌کند.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها با تمام کشور‌های جهان تنش ندارند و تنها با کشور‌هایی که منابع طبیعی فراوانی دارند و حکومت هایشان با سیاست‌های آمریکا همسو نیستند تنش دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، کشور‌های فقیر و غیر استراتژیک که آمریکا نیازی به آن‌ها ندارد را دسته اول خواند و افزود: این کشور‌ها به دلیل نداشتن منابع طبیعی و نداشتن موقعیت ژئوپلیتیک خاص آمریکا بر روی این کشور‌ها سرمایه گذاری نمی‌کند.

آمریکا به دنبال همسو کردن کشور‌هایی با منابع طبیعی بالا است

ایزدی تصریح کرد: گروه دوم کشور‌هایی هستند که دارای منابع طبیعی خوب یا موقعیت ژئوپلیتیک قابل قبولی دارند و آمریکا به دنبال همسو کردن این کشور‌ها با خود است.

وی با بیان اینکه آمریکا گروه دوم کشور‌ها که دارای منابع خوبی بودند را نیز به سه دسته دیگر تقسیم می‌کند، گفت: اولین دسته کشور‌هایی هستند که با آمریکا همسو نیستند و دارای منابع چشم گیر به همراه بمب اتم هستند و آمریکا به دلیل جلوگیری از یک جنگ اتمی با این کشور‌ها وارد جنگ نمی‌شود، مانند پاکستان، هند و چین.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دسته دوم کشور‌هایی هستند که دارای منابع قابل قبول هستند و بمب اتم نیز ندارند، اما حکومت‌های حاکم آن‌ها با سیاست‌ها آمریکا همسو هستند مانند ژاپن.

ایزدی ادامه داد: دسته سوم کشور‌هایی هستند که دارای منابع خوب و دولت ... همسو با سیاست‌های آمریکا دارند، اما دارای بمب اتم نیز نیستند مانند ایران که آمریکا بیشترین تنش‌ها را با این کشور‌ها دارد و سیاست نفوذ، تحریم و تهدید را در قبال آن‌ها اتخاذ می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ نشان می‌دهد که مشکل آمریکا با کشور‌های غیر همسویش حل نمی‌شود مگر اینکه ساختار حکومت این کشور‌ها عوض شود، بیان کرد: در کتاب سیاست‌های خارجه آمریکا که در سال ۲۰۰۹ توسط نویسندگان و تحلیلگر‌های خارجی نوشته شده است به قسمت‌هایی از سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت به کشور‌های دیگر اشاره شده است.

تحریم کشور‌های مخالف آمریکا پس از مذاکره به صورت پلکانی افزایش می‌یابد

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: در این کتاب به صراحت نوشته شده است که چنانچه پس از فشار و تحریم کشور‌های مخالف آمریکا، این کشور‌ها حاضر به مذاکره شدند، این امر نشان از کارساز بودن تحریم‌هاست و در این زمان تحریم‌ها به صورت پلکانی افزایش میابد.

ایزدی با اشاره به اینکه برجام در سال ۲۰۱۶ به امضا رسید گفت: این کتاب در سال ۲۰۰۹ نوشته شده است، اما گویی اتفاقات پس از برجام را پیش بینی کرده است و امروز شاهد اجرایی شدند سیاست‌ها خصمانه آمریکا علی‌رغم امضای توافق برجام هستیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها تا ۱۸ اردیبهشت که ایران تصمیم به خروج گام به گام از برجام را گرفت، گمان می‌کردند تا معامله برد- بردی را با ایران کرده‌اند، زیرا به تصور خود در صورتی که ایران علی‌رغم عهد شکنی آمریکا در برجام می‌ماند و آمریکا نیز تحریم‌ها را سنگین‌تر می‌کرد، برنده آمریکا بود و در صورتی که ایران ناگهان از برجام خارج می‌شد نیز آمریکا برد می‌کرد، زیرا بهانه‌ای پیدا می‌کرد برای حمله نظامی به ایران.

اگر ایران به آمریکا امتیاز می‌داد، جنگ می‌شد/ اسرائیل تاوان حمله آمریکا را پرداخت می‌کند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه اگر ایران در منطقه به آمریکا امتیاز می‌داد، جنگ می‌شد، تصریح کرد: پس از نابودی پهپاد آمریکایی، ترامپ قصد حمله نظامی به ایران را داشت، اما نتانیاهو از او خواست تا این کار را انجام ندهد، زیرا اسرائیل هزینه حمله آمریکا را پرداخت می‌کند.

نفوذ منطقه‌ای و توانمندی موشکی ایران از جنگ جلوگیری کرد

ایزدی یادآور شد: نفوذ منطقه‌ای و توانمندی موشکی ایران از جنگ جلوگیری کرده است و آمریکا می‌خواهد با برجام ۲ و ۳ این قدرت‌ها ایران را بگیرد تا بتواند حکومت ایران را سرنگون کند.

عده‌ای در داخل کشور به دنبال تطهیر آمریکا هستند

وی افزود: متأسفانه عده‌ای در داخل کشور به دنبال تطهیر آمریکا هستند و زمانی که آمریکا در سیاست‌هایش شکست می‌خورد به دنبال حمایت از آن‌ها برمی‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مذاکره با آمریکا همواره با شکست مواجه شده است، گفت: در حال حاضر آمریکا آماده مذاکره و دادن امتیاز به ایران نیست لذا زمان مناسبی برای مذاکره نیز نیست، زیرا شکست مذاکره خودش هزینه است و باعث حذف این گزینه از روی میز می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها