وزیر نفت با بیان اینکه از عهده دشمنانمان بر می‌آئیم و آینده به سمت بهتر شدن وضع نفت است گفت:در این هفته تولید بنزین ما از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور کرد این عدد،حدنصابی جدید در تاریخ تولید بنزین در ایران است.
کد خبر: ۹۱۵۳۸۹۵
|
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بیژن زنگنه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شبکه دو سیما با اشاره به اینکه برای پیشگیری از سوء استفاده آمریکایی ها، نمی توانیم اطلاعات نفتی خودمان را بیان کنیم، افزود: با همه توان تلاش می کنیم و قبلا هم به شوخی گفته ام که اگر دوستانمان در داخل بگذارند، از عهده دشمنانمان بر می آئیم.

وی درباره نشست اوپک هم گفت: در نشست پارسال اوپک، تصمیم گرفتیم اوپک و غیر اوپک، یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید را کاهش دهند تا بازار، متعادل شود و قرار شد این موضوع 6 تا 9 ماه تمدید شود.

زنگنه ادامه داد: مشکل ما فرآیند تصمیم سازی بود و به این مسئله اعتراض کردیم زیرا اوپک 14 عضو دارد و همه اعضای آن حق رای مساوی دارند و تصمیمات اوپک باید با اجماع، اتخاذ شود و نمی شود کسی به اسم اوپک با جایی مذاکره کند و بگوید همان تصمیم باید تصویب شود.

وزیر نفت گفت: اعتراض خودم علیه یک جانبه گرایی را در اوپک اعلام کردم و آن را بزرگترین خطر برای اوپک دانستم زیرا تصمیمات باید در اوپک اتخاذ شود و به علت مراعات همکاری های دراز مدت، نام آن کشور تک رو را نمی برم.

*ایران بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است

زنگنه افزود: موضوع دیگری به عنوان منشور همکاری میان اوپک و غیر اوپک در نشست، مطرح شد و متنی از قبل، تهیه شده بود و خواستند که ما بپذیریم و حدود 5 تا 5 و نیم ساعت بحث های چالشی فرساینده میان ما و عضوی از اوپک بر سر اینکه فرآیند تصمیم سازی طی نشده است، انجام شد و در نهایت آنچه که ما می خواستیم پذیرفته و در منشور و قطعنامه اوپک منعکس شد.

وی اضافه کرد: ایران، ونزوئلا و لیبی شامل تعهد کاهش تولید نمی شوند و اگر شرایط ما عادی شود به بالاترین سطح تولید و صادرات ممکن خواهیم رسید.

زنگنه در پاسخ به این گفته وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه ایران امنیت انرژی جهان را به خطر می اندازد، گفت: او تکنوکرات محترمی است و معمولا این حرف های سیاسی را از او نمی شنویم و احتمالا به او گفته اند که این حرف های سیاسی را بیان کند.

وی اضافه کرد: ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است و ما از ابتدا گفته ایم نفت را سیاسی نکنید.

زنگنه گفت: به اوپک گفتم اقدامات و تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه کشور ما و کشورهای ونزوئلا و لیبی را محکوم کنید.

وی افزود: بزرگترین کسی که ثبات و امنیت انرژی را در جهان بر هم می زند ایالات متحده آمریکاست که از نفت به عنوان سلاح استفاده می کند. اگر نفت، سلاح است پس همه حق دارند از آن استفاده کنند.

زنگنه با تاکید بر اینکه نفت، سلاح نیست، افزود: ما از امنیت انرژی، منفعت می بریم و اگر امنیت از بین برود زیان می بینیم.

وزیر نفت افزود: کاهش امنیت انرژی موجب افزایش قیمت نفت می شود و در نتیجه کشورهایی مانند عربستان از آن سود می برند.

وی اضافه کرد:  در حال حاضر برای ما میزان  بشکه های صادراتی  مهم تر از قیمت نفت  است.                                                

وزیر نفت همچنین گفت: در این هفته تولید بنزین ما از 110 میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد که این عدد، حدنصابی جدید در تاریخ تولید بنزین در ایران است.

بیژن نامدار زنگنه در ادامه سخنانش افزود: یکی از عللی که امریکا تحریم های نفتی را علیه ایران و ونزوئلا اعمال می کند این است که برای فروش نفت خود بازار باز کند.

وی ادامه داد: در طول دو سال در فاصله جولای 2017 تا جولای 2019، امریکا 3 میلیون و 100 هزار بشکه به تولید نفت خود اضافه کرد بنابراین امریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت است و روسیه با بیش از 11 میلیون و عربستان با بیش از 9 میلیون بشکه نفت در روز در رتبه های بعدی قرار دارند.

زنگنه اضافه کرد: در ژانویه 2017 پانصد هزار بشکه نفت دیگر به تولید نفت امریکا اضافه شد و این موضوع در اوپک دیده نشده است و کسی تصور نمی کرد امریکا بتواند با چنین سرعتی تولید خود را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه این افزایش تولید نیاز به بازار مصرف دارد، گفت: بنابراین بخشی از تحریم های نفتی برای این است که امریکا بتواند برای نفت خود از جمله نفت "شیل"، بازار تهیه کند و صنعت نفت خود را توسعه دهد.

*اختلاف ایران و عربستان بر سر دستمزد تعمیرات نفتکش ایرانی

وزیر نفت با بیان اینکه به طور کلی در اوپک از همکاری تولیدکنندگان و مصرف کنندگان استقبال می کنیم، گفت: اختلال در تولید و صادرات به هر دو ضرر می زند.

زنگنه درباره توقیف نفتکش ایرانی هم گفت: وزارت امور خارجه با قدرت این موضوع را پیگیری می کند و امیدواریم به نتیجه خوبی برسد.
وی درباره نفتکش هایی که در عربستان و مصر هستند، افزود: نفتکشی که در عربستان است توقیفی نیست و موضوع آن اختلاف دستمزد است که شرکت ملی نفتکش ایران، پیگیر آن است و همچنین پیگیر حل مشکل کشتی که در مصر توقیف شده است نیز هستیم.
زنگنه درباره تحریم صنعت پتروشیمی کشورمان هم گفت: این موضوع چیز جدیدی نیست و ظاهراً آنها نیاز به اقدامات تبلیغاتی دارند.

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم برنامه های وزارت نفت را اعلام کنیم، افزود: پالایشگاه های ما با ظرفیت بالا در حال کار هستند و ظرفیت آنها می تواند افزایش یابد و در مرحله ای هستیم که همه فرآورده های ما قابلیت صادرات دارد و در این هفته تولید بنزین ما از 110 میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد و این بالاترین رقم تاریخی ماست.

زنگنه ادامه داد: در بنزین، گازوییل ، گاز مایع، نفت کوره و سوخت جت تولید اضافه داریم و برای صادرات آن از طریق خشکی و دریا برنامه داریم.

وزیر نفت درباره کارت سوخت هم با اشاره به اینکه استفاده از آن از مرداد امسال عملیاتی می شود، گفت: برخی مشکلات تولید کارت، موجب عقب افتادن این برنامه شد اما اکنون این مشکلات حل شده است و از اواخر مرداد همه برای دریافت سوخت ملزم به استفاده از کارت سوخت هستند اما سهمیه بندی موضوع دیگری است.

*تاخیر در طرح های اکتشاف نفت و گاز در کشور

زنگنه با اشاره به اینکه از روش های گوناگون تلاش می کنیم منابع مالی مورد نیاز طرح های وزارت نفت را تأمین کنیم افزود: اجرای برخی از طرح ها مانند طرح های اکتشافاتی، تأخیر خواهد داشت.

وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت برای رونق تولید داخل هم گفت: برخی ها فکر می کنند اگر تجهیزات نفتی را از داخل نمی خریم حتماً داریم از خارج می خریم اما اینگونه نیست با توجه به مشکلات مالی از هیچکدام خرید نمی کنیم و اولویت بندی کردیم و باید تعداد طرح ها را کم کنیم و منابع مالی را به طرح های اولویت دار از جمله میادین مشترک اختصاص دهیم.

زنگنه افزود: برخی پیمانکاران از ما طلب دارند.

وی گفت: در بخش بالادستی نفت، امسال حدود 80 میلیون متر مکعب گاز یعنی معادل 3 فاز متعارف پارس جنوبی از دریا به مدار تولید می رسد و در خشکی به جز فاز 14، بقیه به پایان رسیده است.

زنگنه اضافه کرد: در بخش نفت هم طرح های توسعه ای داریم و در حال انجام آن هستیم و صد درصد پیمانکاران، ایرانی هستند و بیشتر تجهیزات را باید از تولیدکنندگان داخلی بخرند. اصل این طرح به مبلغ 6 میلیارد دلار مصوب شورای اقتصاد است که از محل درآمدهای خود آنها پرداخت می کنیم و حدود 6 هزار میلیارد تومان از مناقصه های آن قرارداد بسته شده است و بقیه آن نیز در حال مناقصه است.
وی ادامه داد: در بخش شبکه گاز همچنان روزانه هشت تا نه روستا را گازرسانی می کنیم و جمعیت تحت پوشش گاز در کشورمان به حدود 95 درصد خواهد رسید که در جهان، استثنایی است.

زنگنه اضافه کرد: جمعیت تحت پوشش گازرسانی روستایی کشورمان به 80 درصد می رسد و شهری به بالای 99 درصد می رسد.
وی با اشاره به اینکه در بخش پتروشیمی هم اقدامات بزرگی در حال انجام است، گفت: تا پایان سال 99 و حداکثر تا اوایل 1400 شمسی، ارزش تولیدات پتروشیمی به نسبت سال 92 به قیمت ثابت، دو برابر می شود و به نسبت سال 97، هشت تا 9 میلیارد دلار افزایش می یابد و خوشبختانه بخش قابل توجهی از این تولیدات به عنوان خوراک واحدهای داخل عرضه می شود.

زنگنه افزود: اکنون حدود 5 میلیارد دلار خوراک به صنایع پایین دستی واحدهای پتروشیمی می دهیم.
وی اضافه کرد: تا پایان امسال ظرفیت پالایشگاه خلیج فارس به 480 هزار بشکه در روز می رسد و این هفته به 420 هزار بشکه می رسد.

* از روی دست توتال چیز یاد گرفتیم

وزیر نفت با بیان اینکه ساخت کالاهای تولید داخل در بخش نفت هم در حال بهبود است، گفت: به کالاهایی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد اجازه واردات آن داده نمی شود.

زنگنه با بیان اینکه از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان حمایت ویژه می کنیم، افزود: منطقه وسیعی در تهران در انبار ری که حدود 17 هزار هکتار زمین دارد را می خواهیم به استارتاپ های حوزه نفتی اختصاص دهیم و به زودی این کار انجام می شود که در انجام آن جدی هستیم و معاون پژوهشی وزارت نفت به طور ویژه مأمور این کار شده است.

وی اضافه کرد: قرار است نمایشگاه دایمی برای تجهیزات نفتی در ری ایجاد کنیم تا دستاوردهای داخلی در آنجا نمایش داده شود.
زنگنه افزود: تأییدیه استاندارد جهانی را در حال حاضر به شرکت های ایرانی نمی دهند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد می کند اما انجمن نفت ایران می تواند تا زمانی که تحریم هستیم تأییدیه های استانداردهای لازم را بدهد.

وی اضافه کرد: کشور عراق برای تعمیرات و بازسازی از پیمانکاران ایرانی استفاده می کند.

وزیر نفت گفت: برای فاز 11 آزادگان به 5 میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داریم و علاوه بر آن برای اجرای فاز 2 توانایی فنی انجام آن را نداریم و حتی یک مورد هم در منطقه اجرا نشده است که کاری کنیم فشار گاز در سر چاه افت نکند و بتوانیم تولید را با همان میزان قبلی ادامه دهیم.

زنگنه افزود: توتال فازهای 2 و 3 را اجرا کرد و ما از روی دست آنان بسیاری از چیزها را یاد گرفتیم و فازهای دیگر را اجرا کردیم و توانستیم 27 فاز به جز فاز 14 را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی، قرارداد با سه شرکت امضا شد، توتال 50 درصد، چینی ها 30 درصد و پتروپارس 20 درصد از قرارداد را تعهد کردند و قرار ما این بود که اگر توتال سهم خود را اجرا نکند قرارداد به طرف چینی منتقل شود بنابراین قرار شد چین 80 درصد طرح را اجرا و بقیه را پتروپارس اجرا کند اما چین به هر علتی این کار را انجام نداده است بنابراین باید تکلیف خود را با این کشور روشن کنیم یا از قرارداد خارج شود که اگر اینگونه شود سهم او به پتروپارس ایران منتقل می شود و این موضوع اکنون در دستور کار سران سه قوه است که درباره آن تصمیم گیری کنند.

*مخالفت ایران با درخواست چین برای تعلیق 2 ساله طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی

زنگنه گفت: چین برای اجرای این طرح تقاضای تعلیق دو ساله کرده است که ما آن را نپذیرفتیم و سعی می کنیم دوستانه این موضوع را حل کنیم و همه اینها برای فاز اول طرح است.

وی افزود: برداشت متوسط ما از میدان آزادگان زیر 6 تا 7 درصد است و حدود 93 درصد نفت در آنجا باقی می ماند بنابراین نیاز به فناوری داریم.

زنگنه اضافه کرد: عراق از بهترین پیمانکاران امریکایی و اروپایی برای برداشت نفت از آزادگان استفاده می کند و اگر ما دیر بجنبیم سهم ما را هم برمی دارد و بحث برادری هم مطرح نیست و کار خود را انجام می دهد چون دنیا دنیای قدرت است و نباید ضعیف باشیم.

وزیر نفت گفت: درباره پتروشیمی ها هم خوراک آنها را تأمین می کنیم اما مهمترین چالش این است که باید از بازار داخل، منابع را تأمین کنیم.

وی افزود: برای ساخت پالایشگاه با ظرفیت 2 میلیون بشکه نفت به بیش از 50 میلیارد دلار پول نیاز داریم که تلاش می کنیم از منابع داخل از جمله بورس آن را تأمین کنیم.

زنگنه درباره حقوق کارکنان نفتی هم گفت: با اوضاع سخت کنونی اما پرداخت حقوق ها به موقع انجام می شود و افزایش حقوق ها را براساس مصوبات دولت پرداخت کردیم و سقف حقوق را هم دولت تعیین می کند که ما هم به آن پایبندیم.

وی افزود: در کل مجموعه نفت، تعداد کسانی که سقف حقوق را دریافت می کنند به 300 تا 400 نفر هم نمی رسد و بقیه کمتر از آن حقوق دریافت می کنند.

زنگنه در پایان سخنان خود از رسانه ملی خواست در شرایط سخت جنگ اقتصادی، وقت بیشتری را به وزارت نفت برای ارائه توضیحات به مردم اختصاص دهد.

ارسال نظرات