خبرهای داغ:
به مناسبت هفته عفاف و حجاب؛

یادداشت یک بسیحی از شهرستان مهران درباره چادر حجاب برتر

کد خبر: ۹۱۵۳۷۰۹
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرنگار ستاد عفاف و حجاب بسیج جامعه زنان، یک بسیحی از شهرستان مهران یک یاداشت درباره چادر حجاب برتر را برای ما ارسال کرده است که تقدیم حضور می‌شود:

چادر مشکی از دیدگاه روانشناسی:

در روانشناسى رنگ‏ها میخوانیم که «سیاه نمایان‏گر مرز مطلق است»؛ لذا آن کسى که سیاه میپوشد، میخواهد نشان دهد که مرزى را ایجاد کرده است. اما این که این مرز براى چیست، در موقعیت‏هاى مختلف ممکن است متفاوت باشد. گاه لباس سیاه را در ماتم و عزا مى‏پوشند، براى آنکه نشان دهند بین آنها و عزیزشان فاصله افتاده و مرز زندگى آنها را از هم جدا کرده است و یا نشان دهند که در حریم خانه و خانواده آنها حادثه‏‌اى رخ داده است که انجام برخى از کارهاى معمولى که سایر خانواده‏ ها انجام مىیدهند براى آنان میسر نیست.


اما گاهى هم سیاه میپوشند نه براى عزا و ماتم، بلکه براى مشخص کردن مرزها و حریم‏هاى اجتماعى، و حجاب یک خانم مسلمان با چادر سیاه از این دسته است.وقتى که خانمى چادر مشکى به سر میکند و با وقار و متانت تمام، قدم به عرصه اجتماع مى‏گذارد، با این نحوه پوشش مى‏خواهد نشان دهد که هر کسى حق ندارد به این حریم پاک، مقدس و خصوصى وارد شود.در واقع او با حجاب مشکى و چادر سیاه بین خود و مردان نامحرم مرزى عاقلانه ایجاد میکند،لذا چادر؛ مرز ادب، کرامت، حیا و عفت است و نشان میدهد که در این محدوده باید حریم را نگه داشت و به صاحب حرم با دیده احترام و ادب نگریست.

زنان و دختران نجیب ایرانى براى حفظ حرمت و احترام خود و براى سالم سازى محیط روانی و اجتماعى خویش و براى دور نگه داشتن خود و جامعه از آلودگیها، وقتى که از خانه بیرون میایند چادر مشکى بر سر مى‏کنند و پس از انجام کارهاى روزمره و ضرورى خود با قلبى آرام و فکرى آزاد و سالم وقتى که به خانه بر میگردند چادر مشکى را از سر بر میدارند و در محدوده خانه با پوشیدن بهترین لباس‏ها و با جذاب‏ترین رنگ‏ها، طراوت، زیبایى، گرمى و شادابى خود را براى همسر و همدم و مونس خویش به نمایش میگذارند و به محیط خانه صمیمیت، صفا و آرامش میبخشند و به شریک زندگى خود با کمال سرافرازى و صداقت اعلام میدارند که امانت وجودم را در صیانت صدف محکم چادر مشکى بدون دستبرد نگاه‏هاى آلوده به خانه برگردانده‏ ام...

ماکس لوشر متخصص در روان‏شناسى رنگ‏ها معتقد است:«سفید به صفحه خالى میماند که داستان را باید روى آن نوشت، ولى سیاه نقطه پایانى است که در فراسوى آن هیچ چیز وجود ندارد.» بنابراین زنى که در برابر نامحرم و در بیرون از خانه لباس سفید و رنگارنگ میپوشد، از ایمنى کمترى برخوردار است ولى زنى که چادر سیاه میپوشد، حداکثر ایمنى را براى خود ایجاد کرده است ونشان مى‏دهد که اینجا نقطه پایان نگاه‏ هاى نامحرمان است و در فراسوى این پوشش جایى براى نفوذ نگاه‏ ها و نیت‏هاى ناپاک نیست. سیاه به معنی نه بوده و نقطه ی مقابل بله یعنی سفید است با این نگاه باید گفت:آن کس که در مقابل نامحرم سیاه می پوشد در واقع می خواهد به او نه بگوید. و آن کس که رنگ سفید، رنگارنگ و جذاب می پوشد راه نگاه ها را به سوی خود باز می گذارد و در واقع خواسته یا ناخواسته خود را در معرض نگاه های هرزه و آلوده قرار می دهد. در واقع وسیله آلودگی و انحراف خود و جامعه را فراهم می کند.


آرى! بانوانى که میخواهند به بهترین شکل عفت و پاکدامنى خود را حفظ کنند و تیرهاى زهرآلود نگاه غیر خودى را دفع کنند، حجاب برتر یعنى چادر را میگزینند. بنابراین بهترین حجاب زنان در بیرون از خانه و در محیط اجتماع و به طور کلى در برابر نامحرمان، چادر مشکى است که علم روان‏شناسى نیز آن را تأیید میکند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار