کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به وجود ۲.۶ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور، گفت: با ورود این خانه‌های خالی به بازار، قیمت مسکن ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۹۱۵۳۶۴۹
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵

به گزارش سرویس بسیج مهندسین عمران و معماری  خبرگزاری بسیج ، افشین پروین پور  با اشاره به این‌که مطابق آمار مرکز آمار ایران هم‌اکنون 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم، اظهار کرد: از این تعداد واحد مسکونی بیش از 500 هزار واحد در تهران قرار دارد.

وی ادامه داد: خانه‌های خالی ظرفیت بزرگی در کشور به شمار می‌رود که معطل مانده و باید هر چه سریع‌تر به چرخه مصرف وارد شود.

وی تاکید کرد: این واحدهای مسکونی ثروت ملی هستند و عقلانی  و اصلا درست نیست ظرفیتی عظیم این‌چنینی بلااستفاده بماند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این ظرفیت در کشور قابل جایگزینی نیست، افزود: نباید دولت اجازه دهد مثلا فردی 50 دستگاه واحد مسکونی داشته باشد و آنها را خالی نگه دارد تا بعدا با قیمت‌های بالا به فروش برساند.

پروین‌پور با بیان این‌که بحث خانه‌های خالی باید از چرخه انحصار خارج شود، گفت: در دنیا با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی اجازه نمی‌دهند واحد مسکونی خالی بماند؛‌ زمین متعلق به همه است و نمی‌توانیم و نباید اجازه داد در این بخش انحصار به وجود آید.

وی با اشاره به این‌که ارزش خانه‌های خالی در تهران بیش از 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: چنانچه خانه‌های خالی با یک نرخ موثر شناسایی شده و از آنها مالیات دریافت شود به طور قطع قیمت مسکن 50 درصد کاهش خواهد یافت.

ارسال نظرات