رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: هزینه زیادی بابت چاپ کتاب درسی صرف می‌کنیم در حالیکه می‌توان تبلت ارزان‌قیمت را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد!
کد خبر: ۹۱۵۳۳۰۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد‌باقر اثنی عشری در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع فناوری اطلاعات و نظام آموزشی با اشاره به موج موج فناوری اطلاعات در ایران و جهان اظهار‌کرد: گردش مالی بازی‌های یارانه‌ای در سال 96 در ایران 800 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: طبق مطالعات 60 درصد دبستانی‌ها در مشاغلی بکار گرفته خواهند شد که امروز وجود ندارد و عمدتاً مشاغلی خواهد بود که به آی‌تی مرتبط است؛ در سال 2018 گردش مالی بازار آموزش 6000 میلیارد دلار بوده است و در سال 2030 به 10 هزار میلیارد دلار می‌رسد، ما نیم درصد بازار جهان را در اختیار داریم و بازار ما باید 50 تا 100 میلیارد دلار در سال 2030 باشد که اینگونه نمی‌شود.

نظام آموزشی نتوانسته فارغ‌التحصیلان را برای ورود به شغل‌‌های تخصصی تربیت کند

اثنی‌عشری گفت: در زمینه فناوری اطلاعات بالاترین نرخ رشد بیکاری را در فارغ‌التحصیلان آی تی داریم اما در عین حال در بخش‌های تخصصی به شدت با کمبود نیرو مواجهیم؛ علت این تناقض این است که فارغ‌التحصیلان، صاحب مهارت‌های کاربردی آی تی نیستند و نظام آموزشی ما نتوانسته خود را تطبیق دهد و دانش‌آموزان و دانشجویانی تربیت کند که بتوانند وارد شغل‌های تخصصی مرتبط شوند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور با اشاره به اینکه مردم در مناطق سیل‌زده از نخستین تقاضاهایشان برقراری مخابرات و اینترنت بود و امروز ابزار ارتباطات برای مردم بسیار اهمیت دارد، گفت: کم‌سوادی دیجیتالی مدیران یکی دیگر از معضلات ماست؛ فارغ‌التحصیلانی داریم که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و بازمی‌گردند و خدمت می‌کنند اما گروهی هم داریم که بعد از فارغ‌التحصیلی توانمندی حرفه‌ای برای ورود به بازار کار ندارند فارغ‌التحصیلان نرم‌افزاری داریم که نمی‌توانند برنامه‌نویسی کنند.

وی با بیان اینکه تفاوت آی تی با سایر صنایع در این است که سرعت رشد در آن بسیار بالاست و نمی‌توان کتاب 5 سال پیش را امروز تدریس کرد، گفت: اگر در بیست و اندی سال گذشته تفاوت پیشرفت و تغییرات در تلفن همراه را با خودرویی چون پراید مقایسه کنید متوجه این سرعت پیشرفت خواهید شد.

هزینه زیادی بابت چاپ کتاب‌های درسی صرف می‌شود

اثنی عشری با اشاره به اینکه در برنامه هوشمندسازی مدارس دربخش خصوصی نقش داشتیم، گفت: هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می‌کنیم؛ اگر آموزش و پرورش با ما مشارکت بهتری داشته باشند و تبلت ارزان قیمت را در اختیار دانش‌آموزان بگذاریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ واقعیت این است که در چندین سال گذشته هنوز نقطه اتصال صحیح و درستی با آموزش و پرورش در این زمینه برقرار نشده است.

کتاب سوادرسانه‌ای دانش‌آموزان را از فناوری می‌ترساند!

به گزارش تسنیم، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه دو مشکل اساسی در حوزه فناوری داریم، گفت: نخست آنکه فناوری و آی تی در هیچ کجا اولویت نیست در حالیکه در عصر فناوری زندگی می‌کنیم.

وی افزود: مشکل دوم که تقریبا ریشه تاریخی دارد، ترس ما از فناوری است و بیشتر به نقاط منفی فناوری نگاه می‌شود؛ خروجی درسی چون تفکر و سواد رسانه‌ای هم این است که دانش آموزان را از فناوری بترسانیم و عمدتا نسبت به خطرات آن هشدار دهیم؛ شبکه‌های اجتماعی هم همینطور است و بسیاری مشکلات جامعه را به آن نسبت می‌دهند افرادی برای توجیه ناکارآمدی خودشان به دنبال عامل بیرونی می‌گردند که یکی از آنها همین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

ناظمی با اشاره به اینکه از سوی دیگر بخشی از سیاستمداران بروز نیستند، گفت: منع ورود اساتید و معلمان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام به معنای باز گذاشتن راه برای سوءاستفاده و حضور افرادی چون سلبریتی‌ها می‌شود که توانمندی گروه مرجع بودن و هدایت به سمت توسعه را نمی‌توانند برعهده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قبول ندارم که همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما تخصص لازم را برای ورود به بازار کار در بخش آی تی ندارند و باید با عدد و رقم کارشناسی در این باره اظهار‌نظر کرد، گفت: در رنکینگ تایمز برای سنجش وضعیت دانشگاه‌ها، به لحاظ شاخص‌هایی چون بین‌المللی و آموزش در رتبه‌های پایانی هستیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود مشکلات ساختاری برای اجرای برنامه‌های توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی در دانشگاه‌ها گفت: واگذاری علل و عوامل وقوع هر موضوعی به سیستم اداری نامناسب، همواره هم درست نیست؛ امروز دولت الکترونیک اجرا شده اما از 120 دانشگاه 90 مورد وصل هستند و دانشگاه‌های بزرگی داریم که هنوز به سامانه‌های مربوطه متصل نیستند.

تمام مدارس تا پایان امسال به اینترنت متصل می‌شوند

وی درباره علت اجرایی نشدن ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر هوشمندسازی مدارس گفت: این برنامه شامل سه سطح زیرساخت، خدمات و محتواست. سطح دوم و سوم در اختیار آموزش و پرورش است و سطح اول برعهده ما است؛ تمام مدارس را تا پایان امسال به اینترنت و شبکه ملی متصل می‌کنیم؛ بخش دوم و سوم برعهده آموزش و پرورش است.

به گزارش تسنیم علی معینی، دبیر شورای راهبردی فناوری وزارت علوم نیز در این برنامه اظهار کرد: اکنون دانشگاه‌ها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده و نظام آموزشی ما دچار عقب ماندگی در این زمینه نیست.

وی افزود: نقش دانشگاه را بدرستی در عرصه صنعت تبیین نکرده‌ایم. ایجاد پتانسیل و ظرفیت‌های لازم برعهده سیستم آموزشی و بالفعل‌کردن این توانمندی و ظرفیت‌ها، برعهده بخش صنعت است.

معینی با اشاره به اینکه امکان دارد ضعف‌هایی در اجرا در بخش آموزش داشته باشیم ولی کلیت موضوع آموزش در وزارت علوم انطباق با استانداردهای جهانی است، گفت: وظیفه دانشگاه‌ها آموزش و ایجاد پتانسیل است تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی با آموزش دو سه ماهه خودش را با محیط کار تطبیق بدهد. مطالب کلی نهادینه می‌شود تا بتواند پس از ورود به بازار کار خودش را سریعتر تطبیق بدهد.

وی ادامه داد: 4.5 میلیون دانشجو داریم. ساختار موجود سلسله مراتبی است و اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم که بین رشته‌ای باشد و هر دانشکده‌ای یک مبحث را ارائه دهد ساختارها به سختی اجازه آن را می‌دهند. ساختارها مانع اجرای برخی نوآوری‌ها هستند. فناوری اطلاعات می‌تواند نقش خوبی در این زمینه بازی کند.

دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم ادامه داد: فناوری اطلاعات در بخش محتوا و اجرا می‌تواند کمک کننده باشد. مثلا اگر تصمیم گرفتیم تخته هوشمند برای همه کلاس ها در مدارس بگذاریم یا e-learning را پیاده کنیم باید بدانیم ساختارها چیست، دستورالعمل ها و روندهای اجرای آن چیست.

وی با بیان اینکه ساختار فعلی در دانشگاه‌ها از این‌ حیث مطلوب نیست، درباره متصل بودن دانشگاه‌ها به سامانه های مرتبط با دولت الکترونیک گفت: عمده دانشگاهای مهم ما به سامانه وصل هستند. به دنبال اتصال همه دانشگاه‌ها هستیم و وزارت علوم حداکثر تلاش خود را بکار بسته و در حال تکمیل آن است. البته برخی مسائل هم در اختیار ما نیست و دانشگاه‌ها مشکلاتی دارند که باید کمک کنیم حل شود.

ارسال نظرات