خبرهای داغ:
معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی گفت: فعالیت این بنیاد با ۳ رویکرد احیای تراث، تحقیق و ترجمه کتب و آثار علما و اندیشمندان انجام می شود.
کد خبر: ۹۱۵۳۲۶۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام سید غلامرضا حسینی، معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی، در خصوص تاریخچه تشکیل بنیاد معارف اسلامی بیان داشت: این بنیاد در سال 63 از سوی مرحوم آیت‌الله سید عباس مهری نماینده وقت امام خمینی(ره) در کویت تأسیس شد و مبنای کار آن فعالیت پژوهشی پیرامون اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان این که بنیاد معارف اسلامی با بیش از 4 دهه فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی در راستای احیای فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام گام بر می دارد، افزود: این فعالیت ها با رویکرد احیای تراث، تحقیق و ترجمه کتب و آثار علما و اندیشمندان انجام می شود.

بنیاد معارف اسلامی مورد اقبال و توجه دفاتر مراجع تقلید و مراکز دینی

معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی حضور در مجامع علمی و نمایشگاه های داخلی و خارجی را از دیگر فعالیت های بنیاد معارف اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: بنیاد معارف اسلامی مورد اقبال و توجه دفاتر مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه، شورای عالی حوزه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی احیای تاریخ اهل بیت(ع) و نگرش شیعی، تحقیق و پژوهش پیرامون مفاهیم دینی به ویژه فرهنگ اهل بیت(ع)، ترجمه آثار و اندیشه های دیگر اندیشمندان مذاهب اسلامی که به مذهب تشیع تشرف پیدا کرده اند، احیای میراث دینی و آموزش و ترویج معارف دینی را از اهداف این بنیاد برشمرد.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: این بنیاد منشأ خیرات و برکات بسیاری در گستره داخلی و بین المللی برای جامعه حوزوی و دانشگاهی بوده است.

وی به تشریح رویکردهای فعالیت بنیاد معارف اسلامی پرداخت و گفت: این رویکردها را می توانیم در 3 مرحله بیان کنیم.

احیای تراث

معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی نخستین رویکرد بنیاد را احیای تراث عنوان کرد و افزود: در این رویکرد، آثار ارزشمند مفاخر شیعی و آثار اسلامی که جزء سندهای دست اول است، طی فرآیندی بازخوانی، بازنویسی، تحقیق و تدقیق می شود.

وی با بیان این که در رویکرد احیای تراث، کتاب ارزشمند  و خطی مصالح شهید ثانی که 2 جلد بود بعد از تحقیق تبدیل به 16 جلد شد، خاطرنشان کرد: زبدة التفاسیر ملا فتح الله کاشانی نیز در این رویکرد بعد از بازخوانی، بازنویسی، تحقیق و تدقیق از یک جلد به 7 جلد افزایش پیدا کرد.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: معجم احادیث امام مهدی(عج) یکی دیگر از فعالیت های بنیاد است که اواسط دهه 60 در قالب کار گروهی جمعی از فضلا و اندیشمندان حوزه آغاز شد و با نظارت هیأت علمی و ترتیب مشخص ادامه یافت تا در اوایل دهه 70 در 5 جلد به چاپ رسید.

وی ادامه داد: استقبال بسیاری از این معجم  صورت گرفت ولی نیاز به بازنویسی، تصحیح و تکثیر بهتر و بیشتری بود که 5 جلد تبدیل به 8 جلد شد و با توجه به ارزیابی ها قریب به 10 سال است در همه مراکز کشور و کشورهای اسلامی به صورت منبع مورد استفاده قرار می گیرد.

تحقیق

معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی  رویکرد دوم فعالیت بنیاد را رویکرد تحقیق عنوان کرد و گفت: موسوعه امام حسین(ع) از 10 سال قبل مورد بررسی قرار گرفت و در 28 جلد به اتمام رسید که 4 جلد آن از چاپ خارج شده  و 15 جلد آماده چاپ است و بقیه جلدها نیز در مرحله تصحیح و تدوین نهایی قرار دارد.

وی موسوعه امام حسن(ع)، موسوعه امام سجاد(ع)، موسوعه حضرت زهرا(س) و خطب و مراسلات پیامبر اکرم(ص) را نیز از دیگر کتاب هایی برشمرد که در مرحله تحقیق قرار دارد.

ترجمه

حجت الاسلام حسینی با بیان این که رویکرد سوم برنامه های بنیاد، بحث ترجمه است، ادامه داد: در این رویکرد آثار اندیشمندان اهل سنت که با گرایش به فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) نوشته شده یا آثار مستبصرین اندیشمند اهل سنت که به مکتب اهل بیت(ع) روی آورده اند، ترجمه می شود مثل کتاب های آقای تیجانی.

وی تصریح کرد: مخاطبان کتب مورد بررسی در این مرکز به دلیل این که مرجع نویسی است، افراد خاصی همچون اساتید حوزه و دانشگاه، نخبگان مراکز علمی و مؤسسات هستند.

حضور علمی بنیاد معارف اسلامی در نمایشگاه های داخلی و خارجی

معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی با اشاره به این که حضور بنیاد معارف در نمایشگاه های داخلی و خارجی بیشتر جنبه علمی دارد، بیان داشت: این حضور توانسته افکار بسیاری از اندیشمندان را متوجه مکتب تشیع و سیره اهل بیت(ع) کند و بسیاری مستبصر و شیعه شده اند.

وی افزود: با اکثر مراکز پژوهشی در کشور تعامل داریم و معمول پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه به دلیل علمی بودن مرکز با ما ارتباط دارند و در جهت تدوین رساله ها، کتب و مقالات خود از بنیاد کمک می گیرند.

جمع آوری 100 هزار کتاب تخصصی مرجع و منبع در بنیاد

حجت الاسلام حسینی با بیان این که گنجینه منحصر به فردی از کتاب های مرجع و منبع در این بنیاد جمع آوری شده و غالب منابع جهت بررسی فعالیت ها موجود است، گفت: 100 هزار کتاب تخصصی در مرکز وجود دارد و کمتر منابعی خارج از مؤسسه جهت تحقیق و بررسی فعالیت ها استفاده می شود.

وی اظهار داشت: بنیاد معارف اسلامی در 2 شیفت صبح از ساعت 8 تا 13 و بعدازظهر از ساعت 16 تا 20 با حضور 25 نفر از پژوهشگران حوزوی مشغول به فعالیت است و از همکاری با افراد و محققانی که سابقه علمی ویژه ای داشته و با متون آشنا هستند، استقبال می کند و حاضر است فرصت های پژوهشی در اختیار آنان قرار دهد.

تهیه و تنظیم موسوعه اهل بیت علیهم السلام در افق پیش رو

معاون پژوهشی بنیاد معارف اسلامی در پایان با بیان این که پروژه های در دست بررسی بنیاد تعیین شده و افق ترسیم شده مشخص است، تصریح کرد: امیدواریم به یاری خداوند بتوانیم موسوعه اهل بیت(ع) را تهیه کرده و در خدمت اساتید، نخبگان و پژوهشگران ملی و بین المللی قرار دهیم.

وی سلسله کتاب های دکتر تیجانی، حقیقت گمشده: داستان گرایشم به مذهب اهل بیت(ع)، حمزه سیدالشهدا(ع)، آیین بندگی و نیایش، معاویه را بشناسیم: نقدی بر کتاب معاویه را بهتر بشناسیم، در جستجوی حقیقت، شیعه شناسی: یکصد و ده پرسش و پاسخ پیرامون عقاید شیعه، صراط الذکر: برگزیده ای از آیات قرآنی، پاسخ به یکصد سؤال و شبهه پیرامون امام عصر و فرهنگ مهدویت، تعقیبات مشترکه نماز، نویدی از اسلام در سرزمین لبنان: اعتقادی، علمی، تاریخی، فرهنگی و ابتکاری همراه با پژوهشی درباره مسیحیت، الهادی فی تفسیر القرآن الکریم و موسوعه الامام الحسین(ع) را برخی از کتب منتشر شده بنیاد معارف اسلامی عنوان کرد.

مجموعه ای از سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد: نامه ها و ملاقات های امام حسین(ع)، از آگاهان بپرسید، اضواء علی الصحیحین، حقیقت گمشده: داستان گرایشم به مذهب اهل بیت(ع)، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، الامام علی(ع) فی آراء الخلفا، ترتیب الامالی: ترتیب موضوعی لامالی المشایخ الثلاثه: الصدوق والمفید و الطوسی رفع الله مقامهم، عدة الداعی و نجاح الساعی، تفسیر الصراط المستقیم، با نور فاطمه(ع) هدایت شدم، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، تفسیر راهنما، قرآنی موضوعات اور مفاهیم کی باری مین ایک جدید روش، موسوعه الرسول(ص) و العتره، حدیث حول الجبر و التفویض و زبده التفاسیر از دیگر آثار منتشر شده توسط بنیاد معارف اسلامی بود که حجت الاسلام حسینی به آنها اشاره کرد.

گفتنی است، بنیاد معارف اسلامی در قم، خیابان صفائیه(شهدا)، کوچه 37، پلاک 8 واقع شده است و علاقه مندان جهت آشنایی و همکاری پژوهشی با این مرکز می توانند با شماره 0257732009 تماس بگیرند.

ارسال نظرات