خبرهای داغ:
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال 275 کیلو پیله کرم ابریشم در استان تولید شد.
کد خبر: ۹۱۵۲۸۱۷
|
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

 رضا یوسفی رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: صنعت نوغانداری از سال ۹۳ در استان دوباره احیا شده است و امسال برای ششمین سال متوالی شاهد شکوفایی این صنعت در استان هستیم که گامی مهم در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی است.

یوسفی با تاکید بر اهمیت توسعه و احیای نوغانداری و صنعت ابریشم در استان، تصریح کرد: تخم های تفریخ شده  از 20جعبه تخم نوغان در اختیار15 نفر ازمتقاضیان قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این راستا در اواخر اسفند ماه آموزش‌های لازم همراه با تحویل نهال توت رایگان جهت غرس به زنان روستایی انجام شد و تخم های تفریخ شده نیز در اواخر اردیبهشت ماه به نوغانداران تحویل داده شد که در نهایت در نیمه خرداد ماه نیز 275 کیلو از این تخم ها پیله کرم ابریشم برداشت شد.

وی با بیان اینکه خريد تضميني توليدات نوغانداران در استان از ديگر اقدامات حمايتي از اين صنعت است، افزود:  در سال جاری هر کیلو پیله کرم ابریشم  تولیدی به قیمت 75 هزار تومان از نوغانداران استان خریداری شد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه وجود توتستان هاي متنوع در آذربايجان غربي از جمله در شهرستان هاي اروميه و خوي، زمينه را جهت توسعه و پرورش كرم ابريشم در اين استان فراهم مي نمايد ، اضافه کرد: در سال جاری به دلیل کمبود تخصیص منابع اعتباری برای توسعه این صنعت در استان و عدم تامین برگ توت مورد نیاز کرم های ابریشم به میزان کافی توسط نوغانداران با کاهش میزان تولید نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

یوسفی افزود: در صورت رعايت شرايط مطلوب نگهداري از هر جعبه حدود30 كيلو گرم پيله تر كرم ابريشم توليد مي شود.

لازم به ذکر است که صنعت نوغانداري شغلي جانبي براي كشاورزان بوده و امكان بكارگيري بخش غير فعال جامعه روستايي از جمله كودكان و سالخوردگاني كه توان انجام كارهاي كشاورزي را ندارد را فراهم مي نمايد و طي مدت كوتاه 35 روزه بازده مناسبي مي تواند داشته باشد و داراي توجيه اقتصادي مناسبي نيز است.

انتهای پیام/ع

ارسال نظرات