خبرهای داغ:

لیبی دروازه ورود داعش به اروپا

میلاد ملحانی ـ پیروزی های پی در پی مدافعان حرم و جبهه مقاومت در کشورهای عراق و سوریه و قطع ید مستشاران غربی در غرب آسیا، سبب پایان عمر داعش در منطقه شد و با انتشار خبر پایان خلافت خود خوانده ابوبکر بغدادی به دست سردار قاسم سلیمانی در اواخر سال2017 گروه افراطی داعش از مرزهای شمالی سوریه به سمت ناکجاآبادی نقل مکان کردند.
کد خبر: ۹۱۵۲۰۷۰
|
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

این واقعیت مبهم را نباید انکار کرد که با توجه به پیروزی های عملیاتی در عراق و سوریه، همچنان تهدیدی جدی در جوامع جهانی پابرجاست و جایی مناسب تر برای تجدید قوای داعش بجز در شمال و غرب آفریقا یافت نمی شود.
در حالی که داعش قلمرو خود را در سوریه و عراق از دست داده است، نفوذ گروه های افراطی فراتر از منطقه غرب آسیا فرصتی را برای ادامه توسعه داعش فراهم می کند.کشورهای ضعیف در شمال و غرب آفریقا بدلیل دسترسی آسان به سلاح، تامین بودجه و اعتبار برای اجرای عملیات های برنامه ریزی شده، مکان مناسبی برای گروه های ستیزه جو جهت استخدام و آموزش مبارزان افراطی می باشد.
داعش از خلا امنیتی که از ضعف حاکمیت ضعیف یا غایب کشورهای آفریقایی مانند لیبی ,سودان، سومالی, شمال شرقی نیجریه و شمال چاد برای افزایش نفوذ و گسترش شبکه خود استفاده کرده‌است .
گزارشاتی مبنی بر تحرکات و حضور قابل توجه داعش در آفریقای شمالی با ارسال تصاویری از ابوبکر بغدادی وجود دارد که بیانگر اینست که داعش در تکاپوست تا با فشار بر ساکنین قاره سیاه بتواند افراد محلی را جذب کند و با استفاده از پتانسیل های گروه تکفیری بوکوحرام در تضعیف مشروعیت دولت های آفریقایی و به چالش کشیدن ارتش های آنان با ایجاد ترس در میان مردم و یا جانبداری از فرقه های افراطی در جلب حمایت اکثریت مسلمانان آفریقایی بر بیاید.
در لیبی نیز داعش با اجرای این استراتژی و به حاشیه راندن معمر قذافی، مقامات لیبی را متقاعد کرد که با وجود خلافت داعش بر آفریقا ثبات و خدمات به ساکنان آفریقا افزایش می یابد. با این حال، با تحکیم قلمرو خود در سوریه و عراق و به نمایش گذاشتن الگوهای وحشیانه و ظالمانه حکمرانی خود را به جوامع غرب نشان می داد.
این تاکتیک و ماهیت غیر متمرکز داعش که به دلیل ساختار شبکه ای خود گسترش یافته بود، باعث گردید تا سازمان های جهادی از مناطق آفریقای شمالی مزدورانی را استخدام و با انطباق با شرایط محلی، به کار گیری شوند و سر انجام شاهد حضور بسیاری از ستیزه جویان خارجی در عراق و سوریه گشته و این امر سبب شد تا داعش بتواند با تکیه بر توسعه ریشه های خود در لیبی از سال 2011 پایگاهی خارج از غرب آسیا برای پناهندگی گروه های جهادی سلفی خود ایجاد کند.
تاکتیک دیگری که داعش در شمال آفریقا دنبال می کند، فرستادن نمایندگانی به جوامع محلی و قاچاقچیان در جنوب لیبی است تا با توسعه روابط و ایجاد ارتباط با شبکه های قاچاق فرامنطقه ای بتوانند از طریق آفریقای غربی و مرکزی کنترل کاملی بر دروازه های ورودی به اروپا را داشته باشد و با گسترش مانورهای اخیر مانند بمب گذاری در پایتخت کشورهای آفریقایی نشانه هایی برای ورود به فاز جدید حرکتی به سمت اروپا دیده می شود. هر چند سلفی های داعشی در شمال و غرب آفریقا به طور محلی مستقر هستند و همچنان کنترل مناطق حیاتی عملیات خود را به دست نگرفته اند اما می توان پیش بینی کرد با تسهیل هماهنگی های بیشتری که بین گروه های وابسته این غده سرطانی در حال شکل گرفتن است و توجه به روابط قوی القاعده درشمال آفریقا و ورود داعش به تجارت اسلحه و قاچاق مواد مخدر می تواند گمانه زنی های پیرامون پیوند گروه های تکفیری در غرب و شمال آفریقا را تقویت کند.
داعش از سال ۲۰۰۱ تاکنون بر اهمیت لیبی به عنوان دروازه‌ای به اروپا، ساحل و جنوب صحرای آفریقا تاکید کرده ‌است و به این ترتیب، فعالیت‌ها، تبلیغات و عملیات هایی مانند حمله ماه پیش داعش به لیبی باید به صورت موشکافانه تری دیده شود و با توجه به ماهیت فرا منطقه ای و پیشرو داعش، فرماندهان جبهه مقاومت باید در مورد تجدید حیات گروه تکفیری داعش در شمال آفریقا محتاط تر و تیزبین تر باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار