مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: با موافقت کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، چهار میراث ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۱۵۱۹۶۳
|
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،یحیی رحمتی افزود: این چهار اثر شامل "فنون و مهارت سفالگری روستای گلابر"، "فنون و مهارت تنور سازی روستای گلابر"، "فنون و مهارت پخت غذای آیینی دویمج" و بازی محلی"کولونگ آغاجی" می شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: اعضای کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور، "سفالگری روستای گلابر" که توسط زنان انجام می شود را به عنوان اثر ویژه ناملموس پذیرفتند و مقرر شد که از قدیمی ترین سفالگر روستای گلابر به نام "ننه نساء خانم" در سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تقدیر شود.

 

 به گفته وی، میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است؛ این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی در سطح این استان شناسایی شده است که ۷۵۱ مورد از آنها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.

 

ارسال نظرات