خبرهای داغ:
با تاکیدات رهبر انقلاب بر افزایش روحیه ی مطالبه گری دانشجویان؛

نقش موثر تشکل های دانشجویی در تحول دانشگاهی

حضور و شکل گیری تشکل های دانشجویی با هدف ایجاد وحدت در میان این قشر و همچنین تعیین راهکار برای مشکلات و مسائل مختلف دانشگاهی یک اتفاق بسیار بزرگ و مهمی است.
کد خبر: ۹۱۵۱۶۵۱
|
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
نقش موثر تشکل های دانشجویی در تحول دانشگاهی 

به گزارش بسیج علمی خبرگزاری بسیج، حضور و شکل گیری تشکل های دانشجویی با هدف ایجاد وحدت در میان این قشر و همچنین تعیین راهکار برای مشکلات و مسائل مختلف دانشگاهی یک اتفاق بسیار بزرگ و مهمی است که در مراکز دانشگاهی صورت گرفته است.اینکه دانشجو علاوه بر انجام رسالت اصلی و اولیه خود یعنی علم آموزی در لباس مطالبه گری جهت رفع مشکلات دانشگاه و حتی جامعه حاضر شود دانشجو را به جامعه و مشکلات آن پیوند می زند و اورا به ابداع راه حل وا می دارد که تاثیرات بسزایی در جامعه شاهد هستیم.

تشکل‌های دانشجویی باید بر این اساس برنامه ریزی و گفتمان سازی بر این باور باشند که نسل جوان امروز می تواند با آگاهی از ظرفیت‌های کشور در عین روشنگری و آگاهی بخشی، برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند و این آماده شدن برای پذیرفتن مسئولیت از وظایف تشکل‌های دانشجویی است.

فرمایش رهبرمعظم انقلاب خطاب به تشکل های دانشجویی

حضرت‌آیت الله خامنه ای دراین جلسه و خطاب به دانشجویان بیان فرمودند:اگر چنانچه ایستادگی کردیدهمان‌طور که قبلاً هم گفتم- گفتمان‌سازی کردید،ذهنها را آماده کردید، آن‌وقت در هنگام لازم به دردتان میخورد. یعنی میتوانیدذهن مردم را بسیج کنید به سمت یک حقیقتی تا آن را مطالبه کنند. وقتی مطالبه کردند، مسئولین ناچارند انجام بدهند. پس ایستادگی لازم است. ما در کار دانشجویی تکیه‌ی مؤکّد داریم بر اینکه کسانی که در مجموعه‌های دانشجویی فعّالیّت میکنند، باید ایستادگی بکنند؛ باید محکم باشند.

بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان| ۱۳۹۵/۰۴/۱۲

رهبرمعظم انقلاب، «برجام»، «ارتباط با آمریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده‌ی کشور» را ازجمله مسائل مهمی خواندند و خاطرنشان ساختند: تشکل‌های دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره‌ی آنها بیان کنند.ایشان، «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به‌هنگام بودن» را از الزامات موضع‌گیری تشکل‌های دانشجویی برشمردند و افزودند: این مواضع باید به‌خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می‌توان با روش‌های دیگر ازجمله سخنرانی نمایندگان تشکل‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: برخی مشکلات نیز به درون کشور مربوط می‌شود که تشکل‌های دانشجویی باید در ارائه‌ی راه‌حل آنها، به کمک مسئولان بشتابند.
ایشان پرهیز کامل از ناامیدی و خستگی را از رموز حل مشکلات خواندند و به تشکل‌های دانشجویی گفتند: اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته‌ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می‌شوند به مطالبات شما عمل کنند.

بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان| ۱۳۹۵/۰۴/۱۲

رهبر انقلاب، خنثی شدن توطئه‌های نرم دشمنان را از نتایج مهم «عمل جوانان و تشکلهای دانشجویی به راهکارهای بیان‌شده» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیتهای بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند اما با حرکات نشاط‌آور و امیدآفرین جوانان و مجموعه‌های دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.

بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان|۹۸/۰۳/۰۱

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشکل‌های دانشجویی را به کارهای فکری و فرهنگی برنامه‌مند، هدفمند و عمیق توصیه و خاطرنشان کردند: در شرایط فعلی مجموعه‌های دانشجویی باید توجه و توان خود را به سمت کارهای عمیق فکری و تحقیق در زمینه مسائل کلامی، اخلاقی، تاریخی، مسائل انقلاب و مسائل گوناگون کشور معطوف کنند.

بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان|۹۰/۰۵/۱۹

وظایف مهم تشکل های دانشجویی از نگاه رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب سیزده توصیه و وظیفه برای تشکل­ های دانشجویی بر می­ شمارند که یکی از مهم­ترین آنها "حضور جسمانی و فکری دانشجویان در صحنه" است. رهبر انقلاب در این باره بر لزوم آگاه شدن دوستان و دشمنان انقلاب از مواضع مهم دانشجویان، لزوم ابراز عقیده دانشجویان، لزوم برگزیدن رویکرد تهاجمی و فعال دانشجویان در جنگ نرم، لزوم روشن، مستدل و به هنگام بودن مواضع دانشجویان و تاثیر گذاشتن عقاید انقلابی و محکم دانشجویان در روحیه دشمن تاکید می­کنند.

وظیفه مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب برای تشکل­ های دانشجویی بر می­ شمارند و بر آن تاکید می ­کنند "تبیین کردن مسائل و گفتمان سازی از این طریق " است. ایشان در این باره به " اساس تبیینی تفکّر اسلامی" و لزوم تبیین موضوعاتی مانند "اقتصاد مقاومتی، پیشرفت های علمی، ارتباط با آمریکا، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و فرهنگ" اشاره می ­کنند.

"افزایش دادن آگاهی­ های سیاسی و دینی" توصیه و وظیفه مهم دیگری است که رهبر معظم انقلاب خطاب به تشکل­های دانشجویی مطرح می کنند. ایشان "کتاب‌خوانی"، "شنیدن از برجستگان حوزوی و دانشگاهی"، "برگزاری تورهای علمی" و " برپایی کرسی های آزاداندیشی" را در این باره پیشنهاد می دهند.

رهبر معظم انقلاب همچنین به تشکل های دانشجویی درباره "گسترش مخاطبان" توصیه و بر "اخلاق داشتن"، "صبر و حوصله داشتن"، "شنیدن حرف مخالف"، "تسلط بر مطلب" و "تلاش برای اقناع مخاطب" تاکید می کنند.

وظیفه مهم دیگری که رهبر معظم انقلاب برای تشکل­های دانشجویی بر می­شمارند "صریح بودن و تقیه نکردن در دفاع از نظام اسلامی" است. ایشان در این باره نظام اسلامی را مایه افتخار و شرف می­دانند و تاکید می­کنند دفاع از نظام به معنای دفاع از رهبری نیست بلکه به معنای مجموعه ارزش­ های در هم تنیده نظام است.

"گسترش اردوهای جهادی"، "دنبال کردن سبک زندگی اسلامی - ایرانی در اندیشه و عمل"، "تقویت گفتمان های اصلی"،  "تشکیل جبهه‌ واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی"، "پرهیز از متهم کردن دیگران به ضدانقلابی بودن"، "هم افزا بودن با دیگر تشکل های انقلابی"، "نگاه راهبردی به انقلاب" و" گسترش هیئت های دانشجویی" وظایف دیگری است که رهبر معظم انقلاب برای تشکل های دانشجویی بر می شمارند.

تشریح وجود موثر تشکل دانشجویی از زبان رهبر معظم انقلاب|دیدار دانشجویی ۹۸

وجود موثر تشکل های دانشجویی در یک معظل اجتماعی

در این یکی دو سالِ گذشته طبق گزارشهایی که به من میرسد تشکّلهای دانشجویی و مجموعه‌های دانشجویی کارهای خوبی انجام داده‌اند در زمینه‌ی مسائل گوناگون؛ چه مسائل کشوری، چه مسائل بین‌المللی؛ به طور مثال بچّه‌های دانشجو در زمینه‌ی خصوصی‌سازی وارد کار شدند که در همین مسئله‌ی نیشکرِ هفت‌تپّه و ماشین‌سازیِ تبریز، دانشجوها رفتند و یک مشکلی را واقعاً حل کردند؛ یعنی نه پول دارند، نه قدرت قانونی دارند امّا در عین حال حضورشان میتواند یک کار بزرگ را، یک مشکل بزرگ را حل کند.

مثلاً از جمله‌ی موارد این است: در حمایت از کارگران؛ یا در مطالبات از دستگاه‌ها، که این مطالبات اثر هم داشته؛ یعنی اینکه مجموعه‌ی دانشجویی از قوّه‌ی قضائیّه یا قوّه‌ی مقنّنه یا مجمع تشخیص یک چیزی را مطالبه بکند، تأثیرگذار است؛ این اثر داشته و این کاری بوده که شما کرده‌اید و بسیار خوب است. این مال همین یکی دو سال اخیر است که این تحرّکات را انسان در مجموعه‌های دانشجویی مشاهده میکند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی| رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

تشکل‌های دانشجویی می‌توانند فرهنگ دانشگاه را تغییر دهند

طهرانچی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران بحمدالله نور پرتلألو ولایت همه تفکرات را در آغوش می‌گیرد و همه با سلایق مختلف کنار هم قرار می‌گیرند، گفت: در چنین نظامی تشکل‌های دانشجویی می‌توانند ساختارشکنی کرده و فرهنگ ظرف دانشگاه را تغییر دهند. هنوز ساختار دانشگاه‌ها کشش این ساختارشکنی را ندارد و تشکل‌های دانشجویی یکی از مهم‌ترین جایگاه‌هایی است که از انقلاب و ولایت انرژی می‌گیرد و می‌تواند فرهنگ جدید در ظرف دانشگاه به وجود آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دغدغه تشکل‌های دانشجویی نسبت به شفافیت مالی و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سی و چند سال بر یک روال حرکت کرده و هرگونه شفافیت در آن غیرممکن بود، البته این دانشگاه خدمات زیادی انجام داده و در شهرهای کوچک که مردم برای توسعه این دانشگاه به صحنه آمده‌اند، وضعیت واحدهای دانشگاهی شفاف‌تر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی در ایجاد تحول در دانشگاه، گفت: تحول دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک شعار نیست و معتقدیم اگر تشکل‌های دانشجویی کنار ما نباشند، این تحول ممکن نیست، بنابراین نقدها و نظرات تشکل‌های دانشجویی را برای خود غنیمت می‌دانیم و به هیچ وجه از نقدها نگران و ناراحت نمی‌شویم.

محمد امین بخشیان مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان با بیان اینکه رسالت اصلی دانشجویان در دانشگاه ها تحصیل علم و پرداختن به موضوعات علمی است اذعان داشت:تشکلات دانشجویی دراین فضا باید در این پارادایم برای حل مسائل دانشگاهی و حتی جامعه کمک حال باشند.

وی ادامه داد:اگر بخواهیم حضور و نقش آفرینی برای تشکیلات را ماموریت اول آنها بدانیم طبیعتاً دونکته حائز اهمیت است،یکی اینکه اعضای تشکیلاتی در دانشگاه باید خودشان از تراز علمی بالا برخوردار باشند و این یک الزام است،دیگر اینکه در تشکلات باید بیش از حال حاضر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعیین نقش کنیم و این حلقه ی مغفول تشکلات ماست.

وی افزود:باتوجه به اینکه دانشجویان ارشد و دکترا در حوزه های تخصصی و علمی دارای توان بالای علمی می باشند و این نقش آنها را در تشکلات موثرتر و بهتر خواهد ساخت لذا می بایست زیرساخت ها برای این حضور فراهم گردد.

مسئول بسیج دانشجویی استان سمنان در بخش دوم گفت و گوی خود ایجاد رویکرد مساله محوری برای دانشجویان را مهم دانست و اظهارداشت:نگاه حل مساله را باید برای تشکلات دانشجویی قائل بود و این چیزی است که نقش آفرینی آنان را کاربردی می نماید.

وی تصریح کرد:مسائل می تواند در حوزه های مختلف مطرح و تعیین شود از مسائل مختلف دانشگاهی تا معضلات شهری و استانی و حتی ملی دراین رویکرد مد نظر می باشند که باایجاد وراه اندازی هسته های تخصصی درصدد کشف،ایجادراه حل و اقدام بربیایند.

بخشیان درپایان گفت:تحقق این امر در تشکلی مانند بسیج دانشجویی قطعاً دغدغه ی رهبر انقلاب است که اخیرا فرمودند و تاکیدداشتند اگرچه دانشجو قدرت و یا ثروت ندارد اما در بسیاری از مقاطع زمانی و شرایط به مسائل ورود کرده و حضوری موثر داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار