خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور در جلسه تکریم و معارفه مسئول بسیج دانشجویی استان فارس گفت:در سراسر کشور بسیاری از شهدای نامدار ما از دانشگاه راهی عرصه دفاع سخت شدند و البته خوش درخشیدند امثال باقری‌ها و دیگران و دیگران.
کد خبر: ۹۱۵۱۵۵۶
|
۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، دکتر محمد جواد نیک روش، مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور در جلسه تکریم و معارفه مسئول بسیج دانشجویی استان فارس گفت:تشکلی که نهال آن با دستان مبارک امام راحل تاسیس شد در واپسین ماه‌های حیات ایشان در سال ۶۷ که قریب به ۱۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و از تاسیس نهاد های انقلابی از جمله بسیج سال ها گذشته بود از حضور دانشجویان در عرصه های مختلف به ویژه دفاع مقدس سال های سال گذشته بودواقعا چه دغدغه ای امام راحل را به این پیامی که صادر کردند و معروف شد به پیام دانشجو تاسیس شد بسیج دانشجو و طلبه با داشتن آن جمله تاریخی که فرمودند امروز یکی است ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است.

وی عنوان داشت: دانشجوها که حضور خیلی خوبی در جبهه داشتند بسیاری از شهدا از جمله ۳۸۵ شهید دانشجویی که از این استان تقدیم انقلاب اسلامی شد و شاید اگر ارزیابی شود بسیاری از آنها جزء موثرین حاضر در عرصه نبرد بودند و جزء کسانی که باری از مسئولیت های جنگ سخت در آن دوره برعهده گرفتند.

مسئول بسیج دانشجویی کشور گفت: در سراسر کشور بسیاری از شهدای نامدار ما از دانشگاه را راهی عرصه دفاع سخت شدند و البته خوش درخشیدند امثال باقریها و دیگران و دیگران..

وی با بیان اینکه: امام دنبال چه چیزی بودند؟ بنا به اشاره سردار غیاثی که دانشجویی با تحولات همراه است. بارها و بارها از امام راحل شنیدیم چرا دانشگاه مبدا تحولات است؟ دو کارکرد اساسی که نهاد علم برای این تحول آفرینی در یک جامعه دارد قطعا مورد نظر حضرت امام بوده است و امام راحل آحاد نیروهای موثر این نهادین چه حوزه و چه دانشگاه را مد نظر قرار داشتند در این پیام که خواستند اینها متشکل باشند دنبال اهداف بزرگتری بودند که شاید به صورت منفرد قابل طرح شدن نبودند.

نیک روش بیان داشت: امام راحل فرمودند باید به فکر حکومت بزرگ اسلامی باشیم حکومتی که گستره اش فراتر از مرزهای ایران اسلامی است آنچه که در ادبیات امام خامنه ای بود با تعبیری چون تمدن نوین اسلامی از آن یاد می‌شود این تمدن نوین اسلامی یا همان حکومت بزرگ اسلامی دارد که هر دو در گرو کارکرد صحیح و انقلابی نهادینه است رکن یک سرمایه انسانی تراز حکومت بزرگ اسلامی است تمدن نوین که نهاد علم، تکفل تربیت این نیروهای تراز را دارد که هم تخصص و هم تعهد را باید داشته باشند.

نیک روش عنوان داشت: در نهایت علم اگر لکوموتیو و پیشران جامعه است از این باب هست زمانی که به سمت اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند ما می توانیم امیدوار باشیم که به این حکومت بزرگ اسلامی که امام راحل فرمودند شدنی است امام راحل در همان پیام می‌فرمایند: «و این شدنی است قطعا» به آن سمت حرکت می کنیم. اما چگونه؟ امام راحل بسیجیانی که درقسمت دانشجو و طلبه در نهاد دانشگاه و حوزه حضور دارند را متشکل خواستند خب امام همان جا می فرمایند باید هسته های مقاومت راه بیفتد.

مسئول بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه چیزی که نیاز امروز سازمان بسیج دانشجویی است ایجاد و شبکه سازی هسته های دانشجویی با رویکرد تمرکز بر مسائل انقلاب اسلامی است گفت: ۵ گام برای این هسته ها باید تعریف کنند ما یک ماموریتمان در بسیج دانشجویی تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است که البته معتقدیم این ماموریت اول ماست ولی لازمه دارد لازمه آن حضور در میدان است صرفا در کلاس و بحث و مطالعه نیست که البته آن هم لازم است اما شرط کافی نیست شاید لازم باشد .

وی بیان داشت: هزار دوره آموزشی ۱۰۰۰ دوره تربیتی زمانی به نقطه‌ای میرسد که میتوانیم از آن به وجودی شده نیروی تراز انقلاب اسلامی تعبیر کنیم که نیروی آن را در بوته عمل و در میدان آزمون کنیم  میدان عمل دانشجو کجاست؟ بارها و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تاکید شده دانشگاه باید پیوند با جامعه داشته باشد باید مسائل انتزاعی را تعقیب کند این فقط به صنعت نیست در سایر حوزه‌ها هم هست کمابیش حرکت هایی شروع شده ما معتقدیم  بسیج دانشجویی آنچه که بنده تعبیر می کنم از فوق‌برنامه بودن خارج شود بنا نیست بسیج دانشجویی فوق برنامه باشد مثل خیلی از فعالیت های فرهنگی که در دانشگاه صورت می گیرد نه خیر؛ بسیج دانشجویی متن برنامه در نهاد علم است متن برنامه در نهاد علم باید دانشجویی عمل کند بلکه فراتر از آن دانشجویی که آمیخته با ایمان باشد و ما به حکمت بنیان از آن یاد می کنیم دانشی که تکمیل شده با علم الهی باشد.

مسئول بسیج دانشجویی کشور با اشاره اینکه حتما باید فعالیت های جبهه دانشجویی ما فعالیت های دانش بنیان باشد گفت: ۵ گام برای ماموریت دومی که عرض کردیم لازمه تحقق ماموریت یک ما یعنی کادرسازی لازمه آن ماموریت دوم نقش آفرینی برای حل مسائل انقلاب اسلامی است، این میدان عمل ماست.

وی بیان داشت: این پنج گام یکی شناخت مسئله است دانشجوی ما نه منفرد بلکه با جمعی و هسته ای که ممکن است یک موقع یک گروه دو نفره سه نفره پنج نفره باشد پیگیر یک مسئله باشد و هسته مقاومت دغدغه اش یک مسئله باشد که از متن جامعه گرفته باشد که مسئله مردم هست مسئله انقلاب اسلامی است ممکن است یک مسئله لازم به یک موضوع در مقیاس محلی، ملی و بین المللی باشد و اول مسئله را بشناسد و دوم پاسخ آن را کشف کند از ظرفیت اساتید استفاده کند از تیم تخصصی نخبگان و خبرگان استفاده کند دانشجو باید به معنای واقعی کلمه به دنبال دانش باشد.

نیک روش افزود: راه حل که پیدا کردید این ها همه مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری که آقا تعبیر مشخص دارد و در لازمه بسیج دانشجویی می‌فرمایند: "بسیج دانشجویی وظایفی دارد" کار تک تک این گام‌ها با سند و مبتنی بر فرمایشات گهربار ایشان است. گام سوم گفتمان‌سازی است برای مثال اول از محیط خود دانشگاه بعد عموم مردم نسبت به این مسئله حساس شوند با رویکرد دانش بنیان و حکمت بنیان گام بعدی مطالبه‌گری صورت بگیرد آنهایی که دست اندر کار هستند باید تصمیم‌گیری کنند برای حل این مسئله اقدام کنند پیگیری شود مسئله این است پاسخی که ما به آن رسیدیم این است اقدامی متناسب باید انجام شود .

وی گفت: مطالبه گری کاری که الحمدلله تجربه‌اش توسط شما کم و بیش به خوبی اجرا شده است در گام پنجم آقا می فرمایند: «این مراحل را طی کردید نباید بیکار بنشینید نباید احساس کنید تکلیف شما تمام شده نخیر خودتان وارد میدان شوید» یک نمونه اش همین حوزه ماموریتی جدید آقای قزل سفلی یعنی حوزه اجتماعی است مسائل اجتماعی هزاران هزار مسئله به هم پیوسته دارد که در آن اصلی و فرعی باید صورت بگیرد گروه های دانشجویی میتوانند بیایند و متمرکز شوند از رشته های تخصصی شان و تا آنهایی که می‌توانند بیایند کارکرد عمومی داشته باشند مثلا در حوزه مسائل اجتماعی یک نمونه موضوع زنان سرپرست خانوار، موضوع طلاق، حاشیه نشینی و... بسیاری از مسائل در این حوزه اجتماعی هست.

نیک روش گفت: اما فارغ از آنها هم هسته‌های مسئله محوری که می توانند شکل بگیرند میتوانند کمک کار شوند مثلاً برای حل مسئله ای که در حاشیه شهر شیراز و در نقاط کم برخوردار شهر شیراز وجود دارد گاهی اوقات شاید چهار تا خواهر دانشجو که با هم بروند درددل یک زن سرپرست خانوار را بشنوند همین کلی اثرگذار است این فارق از آن کار تخصصی هست که سایر رشته های مختلف دارند پس ما می توانیم با ایجاد هسته های مقاومت حکمت بنیان برای حل مسائل انقلاب اسلامی شرایط را محیا کنیم و گام دوم انقلاب اسلامی را که بنده یک توصیه های مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش و فناوری است زمینه اش را به خوبی فراهم کنیم و ان شاءلله سربازان خوبی برای انقلاب دوم باشیم.

وی اظهار داشت: بهانه اصلی جلسه، خداحافظی با کسی است که پنج سال شبانه‌روز به معنای واقعی کلمه حالا شاید شهادت به این موضوع از سوی بنده که از تهران خدمت شما رسیدم بیشتر به گواهی مقایسه هایی که با سایر استان ها صورت گرفته الحق و الانصاف در این سالها اگر بخواهم احتیاط کنم میگویم جزء سه استان برتر بوده و الان شاید اگر مسامحه کنم باید بگویم استان اول بوده است. طبق گفته دانشجویان و هم فرمانده سپاه استان شما در حضور جمعی شهادت دادند و بر عملکرد پنج ساله شما مهر تایید زدند خوشا به حال شما برادر اسماعیل قزل سفلی پرونده شما اینجا روشن است امیدواریم که این توفیق شما مزدش شهادت در رکاب ولی باشد.

نیک روش افزود: خدمت صادقانه در حوزه‌هایی که پیش روی شماست و نزدیک ترین آن حوزه خدمات اجتماعی جزء مقدس ترین حوزه هاست اگر آن نگاه حضرت امام که ولی نعمت ما است  را یک راهبرد ارزش بدانید که اول که از عمق جان به آن معتقدیم تصمیمی که گرفته شد برای ادامه مسیر خدمت شما نشانه این است که خداوند متعال هم سربازی در مجموعه بسیج دانشجویی را از شما قبول کردند که توفیق خدمت مضاعف به مردم را به شما عنایت کرده است ان‌شاءالله که در این سنگر و سنگر های دیگر برای اسلام و مسلمین ارزش آفرینی خواهید کرد موفق و موید باشید.

مسئول بسیج دانشجویی کشور: اما برادر یوسفی از همین مجموعه هستند از مجموعه بسیج دانشجویی البته چند سالی در سنگر دیگری که آن هم سنگر علمی یعنی بسیج حقوقدانان بوده خدمت کردند و امروز دوباره به مهد خودشان برگشتند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بسیج دانشجویی این هست که هر کسی که دورانی در بسیج دانشجویی طی کرده چه آنهایی که در ناحیه یا دانشگاه یا در حوزه یا در شورای بسیج دانشجویی مسئولیت داشتند چه کسانی که در نهاد و ستاد سازمان بسیج دانشجویی مسئولیت داشتند اگر امروز نماینده مجلس، قاضی یا هیئت علمی دانشگاه هستند هر جا هستند همه و همه بارها و بارها به ما ابراز لطف کردند و گفتند ما خودمان را مدیون و رشد یافته بسیج‌دانشجویی میدانیم و جای امام راحل خالی است که ببیند نهالی که ۳۰ سال پیش غرص کرد امروز اینگونه تناور و پرثمر شده که آن در جای جای این نظام چه در نهادهای لشکری و کشوری چه در سپاه پاسداران که در مجموعه های دیگر خدمت می کنند.

نیک روش در پایان گفت: یکی از آن ثمرات چند سالی است جدا بوده از مجموعه بسیج دانشجویی و امروز دوباره برگشت به همان مجموعه و می داند که دوباره شب و روز یکی خواهد شد و قطعا مسیری که اسماعیل قزلسفلی عزیز طی کرده و اینگونه انتظارات را بالا برده به خوبی توسط شما ادامه خواهد یافت و این مسیر یک مسیر تسامحی است نباید غفلت شود ان شاءالله که شما هم در این کسوت ها حمایت که سردار فرماندهی محترم استان که در این سال‌ها حمایت حکیمانه و عالمانه است استمرار پیدا کند همچنین همکاری حمایت مسئولین محترم دستگاه آموزش عالی استان دانشگاه‌های مختلف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری البته از همه اینها مهمتر خود دانشجوها دانشجوهایی که در میانه میدان و در مجموع آنها حضور دارند که خاطرات بسیار خوبی از  تصدی شما در این سنگر در اذهان همه ذی‌حقان این مجموعه به جای ماند امیدواریم که همه خادمین به انقلاب روز به روز موفقیت‌های بیشتری در خدمت به مردم و انقلاب توفیق نصیبشان شود کسب کنند و نهایت توفیق شهادت اجر تلاش‌هایشان باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار