خبرهای داغ:
نمایشگاه آلبالو در شهر مرواریدهای سرخ زازران باحضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان ،فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان فلاورجان افتتاح شد
کد خبر: ۹۱۵۱۴۱۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱

همزمان با فصل برداشت آلبالو نمایشگاهی با غرفه‌هایی از محصولات باغی ،صنایع دستی ،افتخارات ورزشی و علمی ،غذاهای بومی و محلی ، فرآورده‌های آلبالو نظیر مربا، شربت، لواشک  در شهر زازران برپا شد .

نمایشگاه آلبالو در شهر مرواریدهای سرخ زازران باحضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان ،فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان فلاورجان افتتاح شد

به گزارش خبر گزاری بسیج از فلاورجان ، همزمان با فصل برداشت آلبالو نمایشگاهی با غرفه‌هایی از محصولات باغی ،صنایع دستی ، افتخارات   ورزشی و علمی ،غذاهای بومی و محلی ، فرآورده‌های آلبالو نظیر مربا، شربت، لواشک در شهر زازران برپا شد .

زازران شهر مرواریدهای سرخ بزرگ ترین تولید کننده آلبالو

در این خبر، شهری را  با مردمان سخت کوش داریم که به شهر آلبالوها و یا شهر مروارید سرخ معروف است و کیفیت آلبالوی تولیدی در  آن  با سایر نقاط دیگر کاملا متمایز است. این شهر زیبا ” زازران” نام دارد که در سالهای اخیر هم کشت و تولید آلبالو از رشد و توسعه مناسبی برخودار بوده است.

شهر مرواریدهای سرخ زازران یکی از شهرهای شهرستان فلاورجان است.این شهر از نظر نقطه جغرافیایی در مدار ٣٢ درجه و ٣٧ دقیقه عرض شمالی و ٥١ درجه و ٢٩ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است. این شهر هیچ گونه  ناهمواری  قابل  ملاحظه ای ندارد و از نظر جغرافیایی زمینی تقریبا هموار است.

علی اصغر ذاکری مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان درحاشیه افتتاح نمایشگاه مرواریدهای سرخ شهرزازران با  رونمایی از تمبر این نمایشگاه خاطر نشان کرد : امروز در بازدید از محصولات به‌دست ‌آمده از تولید آلبالو در شهر زازران که همان تعبیر زیبای مرواریدهای سرخ در این شهر است به‌ خوبی این موضوع دیده شد که می‌توان با استفاده از پتانسیل مردمی کارهای مهمی در رونق شهرها و روستاها انجام داد و نشاط شهری ایجاد کرد.

وی در ادامه اذعان کرد : موضوع مهمی که در جامعه امروزی مدنظر است درآمد پایدار بوده که زمینه برندسازی شهری و روستایی را هموار می‌سازد؛ چراکه از این قبیل اتفاقات قطعاً می‌تواند بسترهای مهم دیگری را در سطح جامعه فراهم سازد. اگر در بحث برند سازی روستایی و شهری  بتوان  موفق ظاهر شد قطعاً خواهیم توانست سرمایه‌های انسانی و ظرفیت‌های موجود را نمایان  کنیم که سیاست حال حاضر دولت در حال حاضر همین  بوده  و به ‌ویژه  به  این قبیل از موضوعات اهمیت ویژه خواهد داد.

توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات آلبالو برای کمک به باغداران 

آلبالو میوه ای خوشمزه با خواص فراوان است که در سال های گذشته تا کنون با توجه به وجود دلال ها و هزینه های زیاد دستمزد، نتوانسته قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند.کشاورزان و تولید کنندگان این میوه خوشمزه با توجه به خشکسالی های اخیر حال و روز مناسبی ندارند به طوری که از وضعیت موجود ناراضیتی و از مسئولان تقاضای همکاری و حمایت جدی دارند.

شایان ذکر است که آلبالو در ۵ درصد مواقع به مصرف تازه خوری و ۹۵ درصد به صنایع تبدیلی و تولید نوشیدنی و مربا اختصاص می یابد که توسعه صنایع تبدیلی و توجه به صادرات مناسب میتواند در رونق این محصول و بازده اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد.

در شرایط فعلی و برای حفظ باغات بویژه آلبالو این ” مروارید سرخ ” ضروری است برنامه مناسب برای ایجاد صنایع تبدیلی داشت تا روزنه های امید بیشتر در زندگی و آینده کشاورزان و باغداران شهرستان فلاورجان حاصل شود.

گفتنی است شهر زازران با مساحت ۸۰۰ هکتار بیش از ۱۰۰ هکتار آن زیر کشت  آلبالو است که به همین جهت به عنوان شهر مرواریدهای سرخ نام گرفته است که روزانه درفصل برداشت میوه آلبالو بین هشت تا ۱۰ تن آلبالو از ارقام گیسی ، مجارستانی و بومی در باغ‌های منطقه برداشت و به شهرها و استان‌های همجوار ارسال می‌شود. وبا وجود چنین ظرفیتی  نیاز است صنایع تبدیلی به جهت اشتغال و رونق تولید در منطقه راه اندازی شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها