کنگره مشاهیر کُرد:

افتتاح خانه دف ایران در کنگره بین المللی مشاهیر کُرد

خانه دف ایران 12 تیر امسال در کنگره بین المللی مشاهیر کرد در سنندج افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۰۸۶۵
|
۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، گردهمایی پیشکسوتان دف کردستان از سری برنامه‌های کنگره مشاهیر کرد در مسجد خورشید لقاخانم شهر سنندج با حضور هنرمندان، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج برگزار شد.

بیژن کامکار، منصور مرادی، علاالدین یاسینی، احمد خاک طینت، اعضای هیئت مدیره خانه دف ایران را تشکیل دادند.

بیژن کامکار در تماس تلفنی که با او برقرار شد، اظهار داشت: مایه خوشحالی است که بعد از سال‌ها شاهد ایجاد خانه دف ایران در شهر سنندج که خواستگاه این ساز معنوی است، هستیم.

وی ضمن قدردانی از تمام کسانی که از این اقدام حمایت کردند، افزود: در کنگره مشاهیر کرد شاهد افتتاح رسمی خانه دف ایران در شهر سنندج هستیم و بی شک از این به بعد بیشتر شاهد رشد و توسعه این ساز معنوی خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره خانه دف ایران نیز در این مراسم گفت: ساز کوبه ای دف در کردستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

احمد خاک طینت با بیان اینکه مردم کرد دف را نماد پاکی و صداقت می‌دانند، افزود: نواختن این ساز در بیشتر لحظات زندگی مردم این دیار حضور داشته است.

وی یکی از اساس اساسنامه خانه دف را برگشت به فرهنگ و معنویت دف در گذشته این دیار اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم جایگاه دف که بر اثر هرج و مرج شبکه‌های اجتماعی به انحراف کشیده شده است را احیا کنیم.

وی اظهار داشت: اگر در هنگام نواختن پوست دف پاره می‌شد لفظ شهادت برای آن اطلاق می‌شد چراکه نواختن آن منجر به برقراری ارتباط بین نوازنده و باری تعالی می‌شود.

رئیس کمیته تشریفات کنگره بین المللی مشاهیر کرد هم در این مراسم با اشاره به اینکه 11 تیر امسال سنندج میزبان این کنگره است، گفت: مراسم امروز گردهمایی و پیش افتتاحیه‌ای خانه دف ایران بوده که به همت جمعی از پیشکسوتان این عرصه برگزار شده است.

آرش حسین پناهی اضافه کرد: افتتاح رسمی این خانه در روز برگزاری کنگره و با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

وی افزود: علاوه بر افتتاحیه خانه دف، المان دف هم در یکی از میادین سطح شهر سنندج رونمایی می‌شود.

حسین پناهی اعلام کرد: از رسانه های معتبر دنیا هم دعوت شده تا این کنگره را پوشش دهند.

وی گفت: برنامه های اجرای موسیقی و شعرخوانی و دیدار با هنرمندان برجسته کرد از دیگر برنامه های این کنگره است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات