عضو هیات علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس:

تبدیل زلزله به بلای طبیعی با مدیریت غیرعلمی

با توجه به قرارگیری کانون‌های جمعیتی در مجاورت گسل‌ها باید با استفاده از روش‌های علمی، همزیستی در کنار گسل ها را با کمترین خطر به مردم آموخت.
کد خبر: ۹۱۵۰۳۹۷
|
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج ازدشتی ،  شبیر اشکپور مطلق در هفتمین نشست مکتب بوشهر که با موضوع پدیده شناسی زمین لرزه در در دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، افزود: وقوع زمین لرزه یکی از روش های طبیعی تخلیه انرژی زمین است.

وی با اشاره به این که تا امروز دانشمندان روش علمی و قابل اعتمادی برای پیش بینی کوتاه مدت و دقیق وقوع زمین لرزه نیافته‌اند، افزود: وجود برخی شواهد سطحی در مناطق زلزله خیز برای پیشیابی های وقوع زلزله شناسایی شده اند اما به این معنی نیست که اگر در منطقه ای تا کنون زمین لرزه رخ نداده است امکان وقوع آن وجود نخواهد داشت.

این مدرس دانشگاه همچنین عمده ترین منابع تولید زمین لرزه در استان بوشهر را گسل‎هایی دانست که در سراسر استان گسترش یافته اند.
اشکپور ادامه داد: گسل برازجان به طول ۱۸۰ کیلومتر از مجاور شهرهای دالکی، برازجان، اهرم و خورموج عبور می کند که در دوره های زمانی مختلف بخش‌هایی از آن فعال، و زمین لرزه ایجاد می‌شود مانند زلزله فروردین  ۱۳۹۲ در شنبه و کاکی و آذر ۱۳۹۲ در برازجان.

وی بیان کرد: با توجه به قرارگیری کانون‌های جمعیتی در مجاورت گسل‌ها باید با استفاده از روش‌های علمی، همزیستی در کنار گسل ها را با کمترین خطر به مردم آموخت زیرا به کارنگرفتن این روش ها گاه منجر به ویرانی مراکز جمعیتی و متمدن شده است مانند وقوع زلزله ای که باعث ویرانی و نابودی بندر تاریخی و فعال سیراف در آن دوران شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار