دیوار در آخرین گزارش آماری که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است از ارزش ۶ تا ۹ میلیارد دلاری «صنعت دست دوم» در ایران خبر می‌دهد.
کد خبر: ۹۱۵۰۳۸۲
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، دیوار در آخرین گزارش آماری که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است از ارزش ۶ تا ۹ میلیارد دلاری «صنعت دست دوم» در ایران خبر می‌دهد. دلیل اهمیت این اعداد، میزان ارزی است که از این طریق و با به گردش درآمدن کالا در صنعت دست‌دوم، از کشور خارج نمی‌شود.

در کشورهای استرالیا و کانادا بزرگی بازار دست‌دوم به ترتیب برابر با ۳۴ میلیارد دلار استرالیا و ۲۸٫۵ میلیارد دلار کانادا تخمین زده شده و سهمی بین ۱٫۵ تا ۲ درصدی از تولید ناخالص ملی این کشورها را داراست.

دیوار در این گزارش، آمارهایی از دسته‌بندی‌های مختلف خود منتشر کرده است که بیشتر نشان‌دهنده تاثیر این پلتفرم در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نظیر کاریابی و استخدام، خرید و فروش خانه و ماشین و همچنین میزان دست‌به دست شدن لوازم خانه و لوازم الکترونیکی است. آمارهایی که به خوبی می‌تواند تصویری از سبک زندگی ایرانیان در سال گذشته را ارائه کنند.

همچنین در این گزارش علی ابراهیم‌نژاد، استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در یک مقاله علمی به تحلیل صنعت دست‌دوم در ایران پرداخته است.

استخدام و کاریابی

اکنون دیوار که ۷ سال از زمان فعالیتش سپری می‌شود و شناخته‌شده‌ترین بازیگر در صنعت دست دوم ایران است، در آخرین آمار رسمی که ارائه کرده، می‌گوید که برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده و ۵۰۰ هزار نفر را با آگهی‌های خود به استخدام کارفرمایان درآورده است. گزارش سال ۹۷ دیوار همچنین حکایت از آن دارد که این پلتفرم برای ۳۸۰ هزار کسب و کار که شامل فروشندگان کالاهای نو، دست دوم و فعالان بخش خدمات و کاریابی در دیوار هستند، به صورت غیرمستقیم  اشتغالزایی کرده است.

یک مقام در دیوار می‌گوید، در سال گذشته ۸۰ درصد کارفرمایانی که از طریق دیوار موفق به استخدام نیروی کار شده‌اند، ظرف کمتر از یک هفته به نتیجه رسیده‌اند. از سوی دیگر ۵۰۰هزار نفر در کل کشور از طریق آگهی‌های استخدام دیوار که توسط شرکت‌های کاریابی یا کارفرمایان ثبت شده، موفق به پیدا کردن کار شده‌اند: «در تهران ۱۸۰ هزار نفر، در سایر شهرهای بزرگ ۱۹۰ هزار نفر و شهرهای کوچک ۱۳۰ هزار نفر از طریق آگهی‌های دیوار استخدام شده‌اند.»

خرید و فروش کالا

در مورد کالاهای لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی که سال ۹۷ در دیوار به فروش رفت باید گفت که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کالا شامل مبلمان، فرش، لوازم آشپزخانه و... به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کالای الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، رایانه و... به ارزش ۱۴۰۰ میلیارد تومان از طریق دیوار معامله شده است.

این اعداد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم ایران واردکننده عمده لوازم الکترونیکی است و با به گردش در آمدن این کالاها در بازار دست‌دوم در واقع از خرید یک کالای نو جلوگیری به عمل آمده و به این ترتیب ۱۴۰۰میلیارد تومان معادل ۳۵۰میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به این دسته از لوازم اختصاص یافته است، صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

خودرو و املاک

خودرو و املاک از سایر بخش‌های مهم دیوار هستند که آمار آگهی‌ها و بازدید آنها قابل توجه است. دیوار در گزارش سال ۹۷ خود در رابطه با همین دو قسمت نوشته است: «در بخش خودرو ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی ثبت شده که حدود ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بازدید داشته است.

همچنین سهم دیوار از کل معاملات خودرویی اینترنتی تهران ۸۰ درصد بوده‌ است. به عبارت دیگر ۸۰ درصد از معاملات اینترنتی تهران از طریق دیوار صورت گرفته است. در بخش املاک نیز ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار آگهی ثبت شد که رقمی در حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید داشته است.»

بر اساس گزارش دیوار با فروش بدون واسطه کالاها و حذف انحصارگران، رقابت در این فضا بیشتر شده و همچنین با اتصال مستقیم عرضه‌کننده و مصرف کننده به یکدیگر، قیمت تمام شده محصولات برای مصرف‌کنندگان کمتر شده است.

به علاوه تبلیغات ارزان در دیوار موجب شد تا کسب و کارهای کوچک خود را بهتر به بازار معرفی کنند و این از جمله دلایلی بود که حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار در این فضا فعالیت کردند.

ارسال نظرات