خبرهای داغ:
مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: در سال جاری با ۹ درصد کاهش زندانیان کیفری روبه‌رو بودیم و فقط ۱۴.۵ درصد برگشت زندانی داشتیم که در سال‌های گذشته این آمار ۳۳ درصد بوده است.
کد خبر: ۹۱۵۰۳۴۵
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی تهامی در نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل زندان‌های قم برگزار شد ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهدای ۷ تیر، شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای زندان‌های سراسر کشور اظهار داشت: امیدواریم این شکل جلسات که در این هفته برگزار شده منعکس‌کننده خدمات و فعالیت‌های مثبت کل قوه قضاییه باشد.

وی با تأکید بر لزوم ارتباط مستمر مردم و قوه قضاییه افزود: در این هفته فرصت ارتباط بیشتر قوه قضاییه با آحاد مردم بیش از پیش است و این ارتباط باید دوطرفه بوده تا برای جامعه، مردم و مسئولان مفید باشد.

مدیرکل زندان‌های استان قم با اشاره به عفو گسترده مقام معظم رهبری در سال جاری ادامه داد: در استان قم ۲۱۲۵ نفر مشمول این عفو شدند که ۳۳ نفر از این آزادشدگان خانم بوده‌اند، ۵۸۶ نفر تخفیف گرفتند و مابقی آزاد شدند.

وی با ابراز خشنودی از اینکه درصد قابل‌توجهی از زندانیان برگشتی نبوده‌اند گفت: در سال جاری با ۹ درصد کاهش زندانیان کیفری روبه‌رو بودیم، همچنین فقط ۱۴.۵ درصد برگشت زندانی داشتیم که در سال‌های گذشته این آمار ۳۳ درصد بوده است.

تهامی با اشاره به تعداد کل زندانیان استان قم گفت: در زندان‌های قم حدود ۳۰ درصد متهم قرار داشته که ممکن بوده بخشی از این درصد پس از رسیدگی قضایی و اتمام دادگاه‌ها آزاد شوند، ۶۹ درصد از زندانیان محکوم هستند که با انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی شامل تخفیف می‌شوند و پس از مدتی آزاد می‌شوند.

وی جرائم را به دو دسته عمد و غیرعمد برشمرد و خاطرنشان کرد: جرائم غیرعمد بیشتر شامل دیه، نفقه و مهریه هستند و جرائم عمد هم دو بخش خشن و غیرخشن بوده که ما سعی داریم با زندانیان غیرعمد و غیرخشن همکاری‌های لازم را به عمل بیاوریم.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه نوجوانانی که جرائمی را مرتکب شده در کانون اصلاح و تربیت نگه‌داری می‌شوند، گفت: تعداد این افراد که زیر ۱۸ سال هستند خیلی ناچیز است که کانون اصلاح و تربیت همانند مدرسه عمل کرده و این نوجوانان در آنجا مشغول یادگیری حرفه و فراگیری درس هستند.

وی با اشاره به اینکه زندان‌های جمهوری اسلامی با زندان‌های قبل از انقلاب و زندان‌های خارج از کشور تفاوت زیادی دارد اضافه کرد: مرکزی به نام مرکز پژوهش و آموزش داریم که پرسنل زندان‌ها در این مرکز آموزش دیده تا رفتار خوب و تربیتی را با زندانیان داشته باشند.

تهامی ابراز کرد: بیشترین درصد زندانیان در قم و کشور مربوط به مواد مخدر بوده که ۴۰ درصد است و مابقی جرائم مربوط به اشخاص و اموال هستند.

وی با شاره به فعالیت‌های سازمان زندان‌ها در هفته قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکسری مسابقات ورزشی برای زندانیان، پرسنل و سربازان در نظر گرفته شده و یک روز مختص کوه‌نوردی برای پرسنل و خانواده‌هایشان ترتیب داده شده است.

مدیرکل زندان‌های استان قم با اشاره به بازدید فرماندار و مدیرکل ورزش و جوانان از زندان و زندانیان ادامه داد: ملاقات مقام‌های قضایی با مددجویان، اعطای مرخصی به زندانیان، میز خدمت برای تسهیل در اوامر خانواده‌های مددجویان، ملاقات مسئولان زندان با خانواده زندانیان، بازدید مسئولان استانی با زندانیان، محافل انس با قرآن و دعوت از سخنران‌های برجسته برای حضور در زندان‌ها از جمله فعالیت‌های خدماتی و فرهنگی برای پرسنل، سربازان و زندانیان است.

وی با بیان اینکه مراسم گل‌ریزان رسمی سه سال پی‌درپی در قم در حال برگزاری است، افزود: در سال ۹۷ موفق به جمع‌آوری ۵۲۰ میلیون تومان جمع‌آوری کنیم که توانستیم با همین مبلغ کم ۱۰ میلیارد تومان آزادی برای جرائم دیه داشته باشیم، همچنین در سال ۹۸ نیز مبلغ جمع‌آوری شده یک میلیارد و ششصد میلیون تومان بود که با این مبلغ ۷۲ نفر از زندان آزاد شدند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها