خبرهای داغ:
مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در خصوص بی توجهی به افزایش قیمت چادر مشکی، گفت: ارز دولتی به چادر مشکی تعلق نمی گیرد و حتی تعرفه گمرکی هم دارد.
کد خبر: ۹۱۴۹۸۷۹
|
۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، چادر زیر قیچی گرانی است، مخاطبان فارس من می‌گویند در بازار قیمت چادر از نیم میلیون تومان هم گذشته و  با این شرایط دیگر بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌ بضاعت توان خرید این محصول را ندارند. این گرانی برای جامعه اسلامی ما  که چادر را به عنوان حجاب برتر معرفی کرده و بسیاری از بانوان محجبه چادر مشکی را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده‌اند، خوب نیست.

درواقع نوسانات قیمت ارز بر اصلی‌ترین محصول عفاف و حجاب که پارچه چادر مشکی است هم تاثیر خود را گذاشته و  واردات ۹۵ درصدی این محصول را که جز کالاهای اساسی این حوزه است به شکل سرسام آوری بالا برده است، انتظار می‌رفت که برای تأمین این محصول هم تهمیداتی دیده شود و سؤال اینجاست که چرا مسؤولان  برای ارزان کردن و در دسترس گذاشتن این حجاب برتر برای تمام اقشار جامعه اهتمامی ندارند؟ گفته می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده است که این محصول را به عنوان محصول فرهنگی شناخته و معافیت‌های مالیاتی برای تولیداتش در نظر بگیرد.

این درخواست ثبت شده در سامانه فارس من، بهانه‌ای شد که برای آگاهی از علت افزایش قیمت چادر مشکی به سراغ اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب برویم.

 سلیمانی یکی از قدیمی ترین تولید کننده گان این حوزه و از ایده‌پردازان طرح تعویض چادر است. این طرح  به منظور  ارتقای کیفیت چادرهای مشکی بانوان کشور تحت عنوان «فردوس» به صورت دائمی در حال اجرا است. 

 طرح فردوس به صورت نمادین در چندین سال گذشته در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن  اجرا  می‌شود و برخی تصور می‌کنند که اجرای این طرح محدود به نمایشگاه قرآن بوده است این در حالی که این طرح به صورت دائمی در نمایندگی‌‌های سه برند مشارکت کننده انجام می‌شود تا کمکی به ارتقای فرهنگ استفاده از پوشش اسلامی باشد.

 وی بر اخبار مربوط به افزایش قیمت پارچه چادر مشکی و قیمت تمام شده این محصول صحه گذاشت و به واکاوی علل گرانی این محصول پرداخت.

فارس: در حال حاضر قیمت چادر مشکی چقدر است؟ صحبت از نیم میلیون تومان می‌شود این افزایش قیمت صحت دارد؟

بله. 500 هزار تومان حد وسط قیمت این روزهای چادر در بازار است و قیمت آن  تا یک میلیون و 200 هزار تومان هم می‌رسد، حداقل قیمت  این محصول چیزی حدود 300 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. 

یعنی چادری که پارسال با قیمت 300 هزار تومان می‌شد در بازار تهیه کرد، به قیمت یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته می‌شود.

*با این حساب قیمت چادر ۵ برابر شده است، دلیل آن چیست؟ مگر ارز دولتی به این محصول تخصیص داده نمی‌شود؟

 قیمت چادر 5 برابر شده چون قبلا پارچه این محصول با ارز 3 هزار تومانی و هر یارد چادر 6 هزار و 800 تومان خریداری می‌شد، اما اکنون قیمت ارز 14 هزار تومان شده و ارز دولتی به این محصول تخصیص داده نمی‌شود و پارچه آن با ارز آزاد خریداری می‌شود، قیمت آن 5 برابر افزایش یافته است.

علی‌رغم  افزایش سرسام آور قیمت این محصول فرهنگی، تنها ما در انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در حال پیگیر هستیم چون ماهیت کار خود را به غیر از کار اقتصادی یک کار فرهنگی می‌دانیم، و بارها از طریق رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که قیمت این محصول به صورت شوک آوری بالا رفته است اما تا به این لحظه موفق نشدیم که درباره نابسامانی بازار پارچه چادر مشکی پاسخی از مسؤولان وزارت صنعت و معدن و دیگر مسؤولان مربوطه دریافت کنیم.

سؤال اینجاست که چطور وزارت صنعت و معدن در جمهوری اسلامی ایران 18 میلیارد ریال سال گذشته واردات داشته و در لیست محصولات وارداتی کالاهای غیرضروری مثل کلاه‌گیس، چرخ پلاستیکی فرغون،‌ مربا و ظروف ملامینی دیده می‌شود ولی چادر مشکی که جزو کالاهای فرهنگی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و بر سر آنها خون‌های زیادی ریخته شده و از جمله وصایای شهدای انقلاب اسلامی بوده است، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

 این شرایط شبهه‌برانگیز است، احساس می‌کنم عمدی در این کار وجود دارد. به عقیده من کشف حجاب نرم با گرانی چادر در حال رخ دادن است چرا که با گرانی بیش از حد این محصول بسیاری از خانم‌های محجبه در مضیقه قرار گرفته‌اند. چون خودم تولید کننده و فروشنده این محصولات هستم بارها به عینه دیده‌ام که  خانواده‌هایی برای خرید چادر به مشکل افتادند، چرا که برای تهیه آن باید کل درآمد یک ماه‌شان را هزینه کنند به همین دلیل می‌گویم این شرایط نوعی کشف حجاب نرم است و باید مسؤولان در این باره پاسخ دهند.

فارس: با توجه به مشکلاتی که برای واردات این محصول وجود دارد، آیا تولید داخلی مشکل را حل نمی‌کند؟

در حال حاضر 93 درصد پارچه چادر مشکی وارداتی و تنها 7 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود.

با مدیران تنها کارخانه تولید پارچه چادر مشکی دائماً در حال مکاتبه  هستیم،  آنها می‌گوید، ما دولتی نیستیم. وقتی به آنها اعتراض می‌کنیم که برای برپایی کارخانه شما به پارچه چادر مشکی تعرفه گمرکی بسته شد، پاسخ می‌دهند این تعرفه به خاطر بی‌مبالاتی گمرک بوده است که در قالب چادر مشکی پارچه‌های دیگری هم وارد می‌شد و  پیش از اینکه کارخانه ما راه بیفتد گمرک به پارچه چادر مشکی تعرفه بسته بود.

درواقع مسؤولان این کارخانه با این ادعا که بخش خصوصی هستند تمایل دارند که پارچه‌شان را به تاجران بفروشند نه تولید‌کنندگان. وقتی 100 هزار متر پارچه را تاجر می‌خرد، خب طبیعی است که این پارچه در بازار به قیمت کارخانه نیست.

جالب است که قیمت چادر تولید شده این کارخانه در حال نزدیک شدن به قیمت پارچه چادری کره‌ای است. سؤال اینجاست که آیا قیمت نخ تولیدی داخل کشور، دستمزد کارگر ایرانی، انرژی و هزینه‌های حمل و نقل این کارخانه نسبت به کارخانه خارجی ارزان‌تر نیست؟ چطور می‌شود قیمت آن تنه به تنه پارچه کره‌ای بزند و  از 11 هزار تومان 13 ماه پیش به 30 هزار تومان رسیده باشد. 

فارس:چه کسی باید به این افزایش قیمت رسیدگی کند؟

نمی‌دانم چه بگویم، باید از مسؤولان پرسید! اگر مسؤولان ما گوش به فرمان رهبری هستند و ایشان اعلام می‌کنند امسال سال رونق تولید است،  چطور با این رفتارشان تیشه به ریشه کارها می‌زنند و مسؤولان تنها کارخانه تولید چادر مشکی در کشور را متقاعد نمی‌کنند که با تولید‌کنندگان همراهی داشته‌باشد؟ متاسفانه تولیدکنندگان محصولات حجاب به شدت تحت فشارند و از آنان در خصوص تأمین مواد اولیه و نقدینگی هیچ حمایتی نمی‌شود. پس از آشفتگی‌هایی که در اقتصاد و ارز رخ داد، کارگاه‌های تولید‌کنندگان محصولات حجاب در حال تعطیل شدن هستند و حتی بیش از ۳۵ درصد تولیدی‌ها تعطیل شده‌اند. 

فارس: میزان تولید این کارخانه چقدر است؟ آیا پاسخگوی نیاز داخلی هست؟

بر اساس گفته‌ها مسؤولان این کارخانه سال گذشته  4 میلیون متر پارچه چادری در این کارخانه بافته شده است که البته با توجه به میزان عرضه این محصول با بازار می‌گویم این 4 میلیون متر هم بافته نشد، اما مصرف ما حدود 100 میلیون متر پیش از این برآورد می‌شد که البته با ادامه روند کشف حجاب نرم در کشور این مقدار به 80 میلیون متر کاهش یافته است.

بنابراین در حال حاضر از 80 میلیون متر پارچه مشکی مورد نیاز در بهترین حالت 4 میلیون متر تولید داخلی است و مابقی را باید وارد کنیم. بارها اعلام کرده‌ام که با وجود علاقه و عرقی که به وطنم دارم اما در شرایط حاضر نیاز به تزریق پارچه به بازار  داریم تا در وضعیت پایدارتر اقتصادی به افزایش کارخانه‌های تولید کننده اقدام کنیم حتی اگر همین حالا هم به تعداد کارخانه‌ها بیفزاییم چند سال طول می‌کشید تولید ما با نیازمان برابر شود.

فارس: چرا این محصول در سبد کالاهای حمایتی دولت نیست؟

جالب است که بگویم در این تاریخ که با همدیگر گفت و‌گو می‌کنیم  کارگروه وزارت صنعت و معدن در حال توزیع هیجدهمین دوره پارچه‌های وارداتی خود است در حالی که توان تولید داخلی هم در این حوزه وجود دارد اما به برای واردات این پارچه‌ها ارز نیمایی تعلق می‌گیرد. هرچند ارز نیمایی چندان بر قیمت چادر مشکی تاثیر نمی‌گذارد( چیزی حدود 10 تا 20 هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می‌شود) و در مقابل چندین برابر شدن قیمت این محصول مؤثر نیست، اما همین مقدار هم به محصولات عفاف وحجاب توجه نمی‌شود. آیا به عقیده شما می‌شود این مسأله را چیزی جز عناد و نفوذ تعریف کرد؟

ابائی ندارم که بگویم وزیر صنعت و معدن باید پاسخگوی این شرایط باشد. وزیری که برای کارگروه مواد اولیه چادر مشکی رئیس اتحادیه محصولات صوتی و تصویری را منصوب می‌کند که شناختی از این شخص ندارم اما توقعم این بود از من و امثال من که حدود نیم قرن در این حوزه تجربه داریم مشورت بگیرد اما این فرد حتی نمی‌داند اوضاع گرانی چادر چگونه اتفاق افتاده است.

26 اسفندماه برای ریشه‌یابی این معضل به وی نامه ارسال کردم و هنوز پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌ام. تنها دو پیامک به من ارسال شده و گفته است: ببینید قیمت این پارچه‌ها چقدر است. این فاجعه است. کسی که تخصص ندارد باید متخصصین حوزه را فرا بخواند تا ابعاد مسأله باز شود اما به نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد.

​درخواست ما در درجه اول از مسؤولان این است که برای سامان دادن وضعیت قیمت چادر مشکی حداقل تعرفه واردات آن را بردارند.

باورکردنی نیست اما خانم‌ها در کشور ما باید برای حجابشان جریمه می‌پردازند و در شرایط حاضر وقتی خانم‌های محجبه برای حفظ  اعتقادشان جریمه پرداخت می‌کنند من هم مشکلی ندارم که به خاطر  حفظ چادر حضرت زهرا (س)  این چنینی به مسؤولان و متولیان تند و تیزم انتقاد کنم و مورد شماتت قرار بگیرم. واقعا جای سؤال است که چرا در جمهوری اسلامی حجاب و چادری که یکی از انگیزه‌های نسل ما برای انقلاب بود این طور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. بخاطر این شرایط متأسفم و خودم را در مقابل زنان محجبه و ظلمی که به آنها می‌شود مسؤول می‌دانم. چرا یک خانم باید برای تهیه یک چادر از گلوی بچه‌هایش بزند؟ این چه توجیهی است که  ارز به لوازم آرایش اختصاص داده می‌شود اما به چادر مشکی نه؟ در حالی که ما حجاب را یکی از نمادهای ملی و دینی خود می‌دانیم.

نمی‌دانم مسؤولان فرهنگی خبر دارند یا نه،  هنوز ردیف چادر مشکی و محصولات حجاب در لیست مالیات قرار ندارد. یعنی من تولید کننده وقتی برای پرداخت مالیات به اداره مالیات مراجعه می‌کنم باید توضیح دهم که محصولم چادر مشکی است نه چادر ماشین. این شرایط در اداره بیمه هم وجود دارد.

فارس: شما حدود ۵۰ سال است که در این حیطه فعالیت می‌کنید و شرایط را بخوبی می‌شناسید به‌نظرتان بهترین راه برای حل معضل گرانی چادر و بهبود حال بازار چیست؟

به همراه فعالان عرصه عفاف و حجاب سه سال پیش برنامه‌ای را تدوین کرده و به کمیسیون فرهنگی مجلس بردیم و درخواست کردیم تا محصولات حجاب را به عنوان کالای فرهنگی بشناسند. اما با شرایط حاضر که این محصول مورد بی‌توجهی مسؤولان کشور قرار گرفته  و دولت اهتمامی برای حل آن ندارد، تنها امیدمان این است که اگر وضعیت را از طریق رسانه‌ها شرح دهیم  شاید برخی خیرین فرهنگی با دغدغه‌هایی که دارند برای کاهش قیمت این محصول پا به میدان بگذارند.  البته سازمان برنامه و بودجه هم باید پاسخگو باشد که چرا برای کالاهای غیرضروری ارز اختصاص داده می‌شود اما برای چادر مشکی اینطور نیست.

اما با توجه به قیمت جهانی چادر مشکی که حدود 2 دلار است، پیشنهادمان این است که  50 میلیون متر پارچه به کشور وارد شود، تا وضعیت قیمت این محصول به  قیمت سال گذشته بازمی‌گردد.

در واقع اگر ارز مناسبی به واردات چادر اختصاص داده شود، انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب آمادگی دارد که چادر 300 تومانی حال حاضر بازار را با قیمت 100 هزار تومان عرضه کند، و به این ترتیب قیمت چادر را کنترل کنیم.

ارسال نظرات