خبرهای داغ:
سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکایی نشانه ای بر بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران اسلامی در برابر به صفر رساندن صادرات نفت است.
کد خبر: ۹۱۴۹۷۳۷
|
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، برای ایجاد اردوگاهی نظامی دستور استقرار ناو هواپیمابر لینکلن را در ماه می میلادی به غرب آسیا اعلام کرد. این تغییر استراتژی نظامی برای افزایش فشار فزاینده در این منطقه که محل گذر ۲۰ % از نفت جهان است.
آمریکا با تحرکات در دریای عمان و به آتش کشیده شدن نفتکش های حاوی محصولات نفتی به دنبال آن است تا به راحتی بتواند با اتهام به سیاست های تهران، بهانه ای برای حضور بیشتر سربازان جدید آمریکایی و گشت زنی های پهبادهای جاسوسی در دریای عمان و خلیج فارس پیدا کند.
مسائلی چون حمله موشکی به مرکز نفت جنوبی بصره در هفته گذشته و حمله انصارالله یمن به ایستگاه برق عربستان سعودی باعث گردید، تا شرکت های نفتی مانند اکسوم موبیل و توتال را وادار به ترک کارگران خود از منطقه بکند ، این امر نگرانی فزاینده ای برای کنگره آمریکا در مورد چگونگی رصد و پایش حرکات محور مقاومت ایجاد می کند؛ تا جایی که از هم پیمانانش در خلیج فارس می خواهد تا امکان لازم برای گشت زنی های بیشتر را در منطقه فراهم کنند.
پاسخ محکم سپاه پاسداران به تجسس های آمریکا بر فراز خلیج فارس و حریم هوایی ایران با سیلی محکمی به پیشرفته ترین پهباد جاسوسی آمریکا همراه بود، این سیلی محکم خود نشانگر یکپارچگی در ایجاد امنیت تنگه هرمز است.
پس از خروج دولت ترامپ از برجام در ماه می سال گذشته و کناره گیری آمریکا از تعهدات خود، آژانس انرژی اتمی ایران در 27 ژوئن اعلام کرد که از محدودیت های غنی سازی اورانیوم که برنامه جامع اقدام مشترک ایجاد کرده بود، خارج شده است.
سیاستمدارن ایرانی بر این باور هستند که منافع برجام همچون برداشته شدن تحریم های جهانی علیه صادرات نفت تحقق نیافته است و امضا کنندگان اروپایی برجام تعاملی سازنده با ایران نداشتند از سوی دیگر اروپایی ها با بی توجهی به سیاست های خصمانه دولت آمریکا برای کاهش صادرات نفت و گاز ایران و ایجاد بحران برای متحدانش چون عراق، وضعیت سخت تری را برای منطقه رغم می زنند.
در پایان باید گفت که با توجه به سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکایی می توان این پیام را درک کرد که اگر کوچکترین ایده ای برای برنامه ریزی جهت به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران باشد، آنگاه ایده بسته شدن تنگه هرمز و جلوگیری از صادرات نفت کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یکی از گزینه های پیش رو به طور فزاینده ای منطقی خواهد بود.
میلاد ملحانی، کارشناس مسائل منطقه ای

ارسال نظرات
پر بیننده ها