کدام سامانه پدافندی پهپاد آمریکا را سرنگون کرد؟/ ضرب شست «سوم خرداد» در «سی‌ خرداد»
کد خبر: ۹۱۴۹۶۶۰
|
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸

سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا را ساقط کرد.
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.
مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند. همچنين حسين شريعتمداري در يادداشتي نوشت: در اولین ساعات روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه،  پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته آمریکا- MQ4- که بر فراز آب‌های سرزمینی کشورمان ظاهر شده بود با پدافند هوایی قدرتمند سپاه روبرو شده و منهدم گشت. انهدام این پهپاد، آمریکا و‌ متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن را با شوک گیج‌کننده‌ای روبرو کرد. پهپاد غول‌پیکر و ۲۰۰ میلیون دلاری «گلوبال هوک» در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند و آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند که «رادار‌گریز» است و شناسایی و رهگیری آن ناممکن خواهد بود! انهدام MQ4 نشانه پیشرفت اعجاب‌آور صنایع موشکی سپاه و توان فوق تصور آن در حفاظت از مرزهای میهن اسلامی است و...
اما در این میان نکته در‌خور توجه دیگری است که نمی‌توان و نباید از آن غفلت کرد. این پهپاد در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز پنج‌شنبه از پایگاه «الظفره» امارات پرواز کرده و با هدف جاسوسی به فراز آب‌های سرزمینی ایران وارد شده بود. بدیهی است که به امارات نباید اجازه داد شانه کثیف خود را از زیر بار خیانتی که علیه ایران اسلامی مرتکب شده است خالی کند و در مقابل پادویی و کاسه لیسی خبیثانه‌ای که انجام داده است تنبیه نشود. به اماراتی‌ها و سعودی‌ها باید فهماند که طناب ترامپ پوسیده است و حکام فاسد و عیاشی را که به آن چنگ زده‌اند به قعر چاه می‌فرستد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها