خبرهای داغ:
برنامه ویژه سازمان بسیج علمی مازندران برای ساماندهی زباله:

طرح تبدیل زباله به مواد قابل استفاده در مازندران عملیاتی می‌شود

دستگاه تبدیل زباله به مواد قابل بازیافت به صورت علمیاتی و مقایس کوچک در مازندران ساخته شده و در اختیار مسؤولان اجرای استان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۱۴۹۵۸۶
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
طرح تبدیل زباله به مواد قابل استفاده در مازندران عملیاتی می‌شود/ برنامه‌های سال ۹۸ بسیج علمی مازندران تشریح شد 
 

به گزارش بسیج علمی خبرگزاری بسیج، محمد هادی موذن در گفت‌وگوی اختصاصی در تشریح برنامه‌های سال جاری این سازمان اظهار کرد: ۳۵ برنامه در طول سال برای تحقق اهداف سازمانی تبین شده است.

وی با اعلام اینکه از این 35 برنامه 17 برنامه با محوریت استان مازندران انجام می‌شود، تصریح کرد: 18 برنامه دیگر توسط اقشار و واحدهای علمی و پژوهشی در سطح شهرستان‌ها پیگیری می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان مازندران خاطر نشان کرد: از این 35 برنامه چهار برنامه اعتلای استانی بوده که یکی از برنامه مربوط به بسیج مهندسین کشاورزی که مربوط به اصلاح نهادهای شیمایی در تولید محصولات کشاورزی است.

وی با اعلام اینکه سه برنامه ویژه‌ای که این سازمان در حوزه فناورانه پیگیری می‌کند، گفت: رفع معضل محیط زیستی زباله است.

موذن در تشریح برنامه رفع معضل زباله، بیان کرد: در این حوزه خیلی‌ها به صورت جدی ورود پیدا کردند اما موفق نشدند طرح راهبردی و مشخصی ارائه دهند اما ما به مجموعه قول دادیم که تا آخر سال 98 معضل زیست محیطی زباله را به صورت علمی و پایلوت در مقایس کوچک حل می‌کنیم و در اختیار نهادهای مرتبط قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤوال که دستگاهی را در این ارتباط تولید می‌کنید یا طرح پژوهشی در این ارتباط ارائه می‌دهید، افزود: به صورت عملیاتی‌تر ورود پیدا می‌کنیم و طرح تبدیل زباله به مواد قابل استفاده را در دستور کار داریم.

مسؤول سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران در ارتباط با سایر برنامه‌ها، گفت: طرح جایگزین انرژی تجدید پذیر را در برنامه کاری داریم، برنامه داریم از انرژی‌های تجدید پذیری که در محیط وجود دارد و از آن استفاده بهینه نمی‌شود را مورد استفاده قرار دهیم.

وی دیگر برنامه این سازمان را طرح اصلاح الگو مصرف آب اعلام کرد و بیان داشت: برخلاف تصور مردم اگر در بحث الگوی مصرف آب ورود پیدا نکنیم در آینده شاهد بیابانی شدن استان خواهیم بود.

موذن ادامه داد: همه طرح‌های اعتلای ما مربوط به حفظ محیط زیست بوده و در این بخش برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار داریم.

وی در ارتباط با برنامه‌های اوقات فراغت، گفت: کلاس‌های ویژه‌ای برای ایام تابستان پیش بینی شده است و این کلاس‌ها در سطح استان پراکنده است.

مسؤول بسیج علمی و پژوهشی مازندران یادآور شد: غیر از این در طرح شهید بهنام محمدی که مخصوص گروه دانش آموزی است برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم.

وی در پاسخ به این سؤوال که آیا در سال 98 برای حمایت از نخبگان دانش آموزی برنامه‌ها و اعتبارات دیده شده است، گفت: اهتمام ویژه‌ای داریم که انگیزه تحقیق و پژوهش در بخش دانش آموزی افزایش پیدا کند، جلسات داوری ما در این حوزه چندان سخت گیرانه نیست.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی مازندران در پاسخ به این سؤوال که آیا برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با بسیج اساتید را در دستور کار دارید، گفت: در جلسات مختلفی که برگزار کردیم  و دیدگاهی که در مدیریت بسیج اساتید ایجاد شده ارتباط بسیار مناسبی قرار دارد، بسیج اساتید به دنبال نقش آفرینی در بخش‌های مختلف هستند، الگو بسیج اساتید شهید چمران هستند و هر جا احساس نیاز کنند ورود پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: در مباحث مختلف با توجه به علم و دانشی که اساتید دارند بسیار اثر گذار هستند که اگر کارگروه‌های استفاده از ظرفیت‌های علمی فعال تر شود ظرفیت‌های علمی بسیار گسترده‌ای در استان وجود دارد که در برخی مواقع برای توسعه استان بسیار مفید است.

موذن در پایان گفت: در سال 98 و با توجه به طرح اعتلای بسیج بسیار مناسب‌تری برای بیسج است و در این طرح نقاط قوتی در نواحی شهری ایجاد کنیم،متولیان پایگاه اختیار داده شده است که در فعالیت علمی به صورت ویژه شرکت کنند.

 زباله یکی از معضلات جدی استان مازندران است، روزانه بیش از سه هزار تن زباله در شرایط عادی و حدود ۶ هزار تن در ایام تعطیل وارد محیط زیست مازندران می شود،همه مراکز دفن استان مازندران نامناسب بوده و در حال حاضر زباله به صورت نامناسب در مناطق کوهستانی، جنگلی و حتی سواحل دریا دپو می‌شود.

مهمترین معضل زباله در استان مازندران مربوط به شهرهای، آمل،‌بابل،‌ساری،محمود آباد، تنکابن، قائمشهر، بابلسر و فریدونکنار است و تنها طرح تبدیل کمپوست از زباله در بهشهر اجرایی می شود که در برخی مواقع این مجموعه هم دچار مشکل است.

کارخانه زباله سوز ساری با وجود وعده‌های بهره برداری از سال ۹۵ تاکنون عملیاتی نشده است و کارخانه زباله سوز نوشهر هم با وجود پیشرفت‌های فیزیکی بالای ۸۰ درصد و بر اساس اعلام قرار بود که در روزهای اخیر افتتاح شود همچنان با مشکل تامین اعتبار مواجه است.

این اقدام بسیج علمی و پژوهشی در استان مازندران باعث تحول اساسی در زمینه ساماندهی زباله می شود.

ارسال نظرات