معاون سیاسی سابق وزارت کشور گفت: فردی که چندین میلیارد برای نمایندگی مجلس خرج می‌کند، با ورود به مجلس، چند میلیارد از قدرتی که برایش ایجاد می‌شود، برداشت کند، لذا به دنبال نمایندگی مردم و حل مشکلات نیست.
کد خبر: ۹۱۴۹۱۶۳
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل تبلیغات ناسالم، وعده های کاذب انتخاباتی و صلاحیت های محدود نمایندگی) با حضور دکتر محمدعلی پورموسوی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی و معاون سیاسی سابق وزارت کشور روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

محمدعلی پورموسوی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: اگر بخواهیم روند ورود یک نماینده به مجلس را بررسی کنیم، درباره مسائل مالی قانون بر موارد بسیاری دست گذاشته است، اما واقعیت این است که به قول معروف ذهن آدم‌ها را که نمی‌توانیم بخوانیم و نیت‌خوانی که نمی‌توانیم بکنیم! اما در ذهن ما تعریفی از سیاستمدار آمده که تعریف درستی نیست و یک تعریف غربی است و تعریف دینی و اسلامی نیست. به قول معروف دیانت ما عین سیاست ما نیست. البته ممکن است در شعار این حرف را بزنیم و بگوییم سیاست ما عین دیانت ماست. اما در عمل همان روش غربی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در روشی که سیاستمداران ما دنبال می‌کنند برای اینکه دیگران را تحریک کنند، غوغاسالاری و موج ایجاد کند، واقعا خیلی از این افراد به دنبال آن هستند که این اتفاق بیفتد و وعده‌های فراتر از خود و حتی کشور ممکن است سر بدهند و برایش مهم نیست یک عده‌ای ممکن است طبق تعریفی که این سیاستمدار از بسیاری مسائل ارائه داده، ممکن است از خیلی چیزها ناامید شوند و مسائل بسیار زیادی را مطرح و هزینه‌های زیادی نیز می‌کنند این مسائل اتفاقا همان نکاتی است که مردم باید توجه کنند این فرد، همان آدمی که ترسیمش می‌کند، نخواهد بود.

معاون سیاسی سابق وزارت کشور ادامه داد: این انسانی که اکنون در پیشگاه مردم ایستاده و خودش را به عنوان نمایاننده افکار مردم معرفی می‌کند، به عبارتی مجلس عصاره فضائل ملت است، آیا نماینده‌ای که عصاره فضایل ملت است، می‌تواند نماینده رذائل ملتش هم باشد؟ خیر، زیرا هر وقت تعریفی بین فضائل و رذائل می‌کنیم، معمولا فضائل را مدنظر قرار می‌دهیم. ما می‌خواهیم فضائل ملت را نمایندگی کنیم اما اکنون صحبت از مسائلی درباره نمایندگان است که همان گذرگاه‌ها و بزنگاه‌هایی است که مردم، احزاب، نمایندگان مجلس باید توجه بکنند.

محمدعلی پورموسوی گفت: مردم، احزاب، نمایندگان مجلس باید یگویند فردی که خود را نماینده و حامی مردم معرفی می‌کند، اصلا مناسب این کار نیست، فردی که چندین میلیارد برای نمایندگی مجلس خرج می‌کند، نگاهش این است، افرادی که این پول‌ها را به او می‌دهند آن آدم‌ها و خودش دنبال این هستند، این چند میلیارد را از قدرتی که برایشان ایجاد می‌شود، برداشت کنند. این فرد به دنبال قدرت است و به دنبال نمایندگی مردم نیست. اگرچه هر نماینده باید قدرت داشته باشد و من منکر این قدرت نیستم. اما برخی به دنبال نماینده مردم بودن نیستند، بلکه به دنبال قدرت هستند.

وی افزود: نمایندگانی که با خرج پول‌های آنچنانی به مجلس ورود پیدا می‌کنند، به دنبال کسب قدرت و ثروت هستند که این ثروت در آینده منبع قدرت آنها می‌شود. اگر این موازنه به صورت جدی در یک دوره به هم نخورد، باید دید کدام جوان مبارز و اندیشمندی در این مبارزه چند صدمیلیاردی بتواند شرکت کند و بگوید من یک سخن می‌گویم و آن فردی که ده‌ها میلیارد خرج کرده، نیز یک سخن می‌گوید. لذا این موازنه، موازنه درستی نیست و باید یک جایی شکسته شود.

معاون سیاسی سابق وزارت کشور در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: از طرفی باید درباره کاندیداهایی که در عرصه انتخابات شرکت می‌کنند و پول بسیاری نیز برای تبلیغات خرج می‌کنند، اما رای نمی‌آورند، این کاندیدا با آن نماینده‌ای که وارد مجلس شد و هر دو پول‌های کلانی خرج کردند، باید بررسی شود که این پول‌ها را از کجا آوردند؟ لذا یک بار برای همیشه باید موضوعاتی از این دست را حل کنیم. ضمن اینکه بررسی کنیم که چرا وعده‌های غیرممکن دادند؟! شورای نگهبان برای دوره آینده انتخابات به مساله پول‌های کلان برای تبلیغات توجه کند.

ارسال نظرات