معرفی کتاب:

«این بانگ آزادی» حمید سبزواری

آخرین اثر زنده یاد حمید سبزواری کتاب «این بانگ آزادی» به کوشش رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی از سوی سازمان بسیج هنرمندان منتشر شده است.
کد خبر: ۹۱۴۸۹۹۹
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

آخرین اثر زنده یاد حمید سبزواری کتاب «این بانگ آزادی» به کوشش رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی از سوی سازمان بسیج هنرمندان منتشر شده است.
این اثر در حدود دو هزار صفحه و در چهار مجلد به کوشش استادان رضا اسماعیلی، محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی تهیه و تنظیم شده است.
این مجموعه 4 جلدی، کلیات آثار حمید سبزواری و یک منبع موثق برای ادب‌دوستان، پژوهشگران شعر معاصر و علاقه‌مندان به اشعار زنده‌یاد سبزواری است که توسط انتشارات سیمرغ هنر وابسته به سازمان بسیج هنرمندان و با مشارکت شهرستان ادب منتشر شده است.
به حمید سبزواری لقب 'پدر شعر انقلاب' هم داده‌اند. 'سرود درد'، 'سرود سپیده'، 'سرودی دیگر'، 'تو عاشقانه سفر کن' و 'بانگ جرس' از جمله آثار این شاعر فقید محسوب می‌شوند. حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری در سال 1286 در سبزوار زاده شد. پدرش، «عبدالوهاب»، پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحه شعری داشت. جدش، ملا محمدصادق ممتحنی نیز شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حمله راهزنان به یغما رفت.
سبزواری، قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته‌بود. پدر و مادر حمید اولین استادان وی بودند. او جامع المقدمات را نزد میرزا حبیب جوینی فراگرفت. حاج آقا محمدعلی محمدی نیز از دیگر استادان وی بود.
نوجوانی و جوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه وی تأثیر گذاشتند. او 14 ساله بود که سرودن شعر را آغاز کرد. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شود.
حمید سبزواری پس از کودتای 28 مرداد 1332 متواری و مخفی شد. بعداً خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق طی کرد تا سرانجام تبرئه شد.
مهمترین فعالیت سبزواری، شاعری است. شعر او را شناسنامه زمانمند انقلاب نامیده‌اند زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد.
حمید پس از آغاز انقلاب با استعفا دادن از بانک، تمام توان خود را صرف پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و فعالیت‌های فرهنگی هنری نمود و برای انقلاب اسلامی شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد. یکی از این شعرها «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» بود.
کمی بعد خود را بازنشسته کرد تا تمام توان خود را برای فعالیت‌های فرهنگی هنری صرف کند و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول به کار شد.
نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال 1371، چهره ماندگار دوره سوم در سال 1382 و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال 1393 از افتخارات این شاعر انقلابی است.
حمید سبزواری، بامداد 22 خرداد 1395 در سن 91 سالگی به دلیل کهولت سن و وخامت بیماری در تهران درگذشت.

ارسال نظرات