خبرهای داغ:
حواشی وزارت نفت در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است؛ از تأیید وجود دستگاه کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی وزارت اطلاعات تا کلید خوردن استیضاح بیژن زنگنه در مجلس و اکنون هم اخبار جسته گریخته درباره تذکر حسن‌روحانی به زنگنه در جلسه هیات دولت.
کد خبر: ۹۱۴۸۸۰۱
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج، در روزهای گذشته نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان این‌که برخی اخبار از انتقاد روحانی به زنگنه در جلسه هیات دولت به دلیل ضعف عملکرد وزیر نفت حکایت دارد، حتی از انتخاب گزینه جانشینی زنگنه هم خبر داده بود. سخنان این نماینده مجلس را علی ربیعی، سخنگوی دولت به طور تلویحی رد کرد و بگومگوی وزرا و رئیس‌جمهور را امری عادی دانست. دیروز هم زنگنه گفت اختلافی با روحانی ندارد. این در حالی است که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان درگیری لفظی حسن روحانی و زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در این نشست روحانی به دلیل ضعف عملکرد زنگنه به وی انتقاد کرده و از این‌که وزارت نفت در شرایط فعلی در زمینه صادرات نفت و گاز تدبیر لازم را ندارد انتقاد شدیدی مطرح کرده است.

 

فروش نفت در شرایط فعلی فرا وزارتخانه‌ای است

 

نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت: فروش نفت اکنون فراتر از وزارتخانه نفت در حال بررسی است و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا آب پاکی را روی دست آنها ریخت و همین موضوع باعث شد کشورهای زیادی حاضر به همکاری با ایران شوند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که ایران در بحث برجام به همه تعهدات خود عمل کرده و در دنیا کشوری متعهد شناخته می‌شود، افزود: تفاوت تحریم‌های فعلی با تحریم‌های قبلی این است که همه کشورها غیر از آمریکا، ایران را کشوری متعهد می‌شناسند و مقامات روسیه قرار است به زودی راهی کشورمان شوند تا در مورد صادرات نفت ایران مذاکراتی داشته باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حضور کشورهای دیگر در ایران نشان می‌دهد ضخامت تحریم‌های آمریکا علیه ایران کاهش یافته و راهکارهایی که بدنه جمهوری اسلامی ایران برای فروش نفت در نظر گرفته به زودی اجرا خواهد شد.

وی به حادثه نفتکش‌های ژاپن اشاره کرد و گفت: دشمنان ایران برای این‌که نام کشورمان را بدنام کنند دست به هر کاری می‌زنند و آمریکا باید بداند ایران، عراق نیست که بخواهد نیروی نظامی پیاده کند و فقط منافعش را در نظر بگیرد.

ایران کشوری قدرتمند در زمینه دفاعی است و همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند هر میزان که بخواهیم نفتمان را می‌فروشیم.

 

تلاش وزارت نفت برای صادرات

 

علی ادیانی راد، عضو کمیسیون انرژی درباره صادرات نفت ایران می‌گوید: ارائه اطلاعات در مورد فروش نفت ایران ممنوع است؛ به دلیل این‌که فروش نفت ایران از طریق دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود.

وی به اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت در مورد این‌که اعلام کرده بود تحریم‌ها باعث تکثیر بابک زنجانی‌ها می‌شود، افزود: منظور زنگنه این بود که در دور زدن تحریم‌ها باید مراقب بود بابک زنجانی‌های جدید به وجود نیایند و اظهارات وزیر نفت بد منعکس شد.

ادیانی راد تاکید کرد: من در مورد اظهارنظر کسی نظر نمی‌دهم اما قطعاً گفته وزیر نفت آنطور که بیان شده نیست و این وزارتخانه در حال تلاش برای فروش نفت است. عضو کمیسیون انرژی معتقد است، اگر وزارت نفت برای صادرات تلاش نمی‌کند پس چگونه محصول ایران در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

 

پشت بابک زنجانی پنهان می‌شوند

 

هدایت ا… خادمی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگویی، به‌سابقه مدیریت زنگنه، وزیر نفت در دوران اصلاحات اشاره و تصریح کرد: مدیریت فعلی که در وزارت نفت حاکم است همان تفکری است که در زمان اصلاحات وجود داشت و آقای زنگنه معتقد بود به جای هزینه زیادی که برای ساخت پالایشگاه قرار است انجام دهیم بهتر است بنزین وارد کنیم که همین سیاست راه را برای تحریم کشورهای غربی علیه ایران باز نگه داشت.

وی افزود: ایران با وجود ظرفیت بالایی که دارد، کشوری تک محصولی است و به همین دلیل به راحتی تحریم می‌شویم. از ابتدای انقلاب اسلامی بحث تنوع در صادرات و همچنین کاهش خام فروشی را مطرح کردیم و مقام معظم رهبری بارها در این زمینه تذکر دادند اما عدم اجرای این سیاست باعث شد نفت را صادر کنیم و بنزین با قیمت بالاتری وارد کشور شود. خادمی به صادرات نفت در دوره تحریم شورای امنیت اشاره کرد و ادامه داد: در دوره قبل همه کشورها ایران را تحریم کرده بودند اما به دلیل این‌که وزارت نفت ارتباط خوبی با مشتریان سنتی نفت خود داشت، توانست بخشی از نفت خود را به کشورهایی مانند چین و هند صادر و در ازای آن تجهیزات و کالا دریافت کند. شرکت‌های چینی در ایران فعالیت داشتند و پروژه‌ها پیش می‌رفت تا وقتی که بحث برجام پیش آمد و گشایشی ایجاد شد و این شرکت‌ها به دلیل بد رفتاری مدیران مجبور به ترک ایران شدند و اکنون در کشورهای کانادا و آمریکا مشغول فعالیت هستند.

عضو کمیسیون انرژی با بیان این‌که وزارت نفت برخورد مناسبی با شرکت‌های چینی پس از برجام نداشت، تاکید کرد: هنوز شرکت‌های اروپایی به ایران نیامده و رفتار نامناسب وزارت نفت باعث شد چینی‌ها ایران را ترک کنند.

وی در مورد صادرات نفت در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران توضیح داد: اکنون افرادی ناکارآمد در پست‌های مهم مشغول فعالیت هستند و حاضر نیستند برای دور زدن تحریم‌ها کاری انجام دهند. این در حالی است که در تحریم شورای امنیت افراد زیادی حاضر شدند برای دور زدن تحریم‌ها اقدام کنند و برای این کار از آبروی خود گذشتند تا نظام جمهوری اسلامی زمین نخورد اما اکنون برخی مدیران این وزارتخانه مهم که باید در شرایط فعلی آرایش جنگی داشته باشند پشت بابک زنجانی پنهان می‌شوند تا ناکارآمدی خودشان پوشانده شود.

 

اطلاعات دقیقی ندارم

 

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: درباره صادرات نفت اطلاعات دقیقی از سوی وزارت نفت بیرون نمی‌آید و ما خبر نداریم چه اقداماتی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: مجموعه کوچکی از مجلس موضوع مقابله با تحریم‌ها را پیگیری می‌کنند و خبری در این خصوص نمی‌گذارند منتشر شود که البته کارشان ازنظر فنی درست است. شرفی ادامه داد: مجموعه دستگاه‌ها به وظیفه‌شان عمل می‌کنند، اما برخی موفق هستند و برخی دیگر به بن‌بست می‌خورند.

 

صادرات نفت، آبروی ایران است

 

کوروش کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار ما گفت: در بحث دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت تنها وزارت نفت الآن تعیین‌کننده نیست و همه بدنه دولت برای این کار باید اقداماتی را انجام دهند. وی افزود: در جنگ اقتصادی مسؤولین سه قوه طی جلساتی که با هم دارند برنامه‌ریزی‌هایی را در این خصوص انجام می‌دهند اما اطلاعاتی در این زمینه نمی‌توانم ارائه کنم چون آبروی جمهوری اسلامی ایران در میان است. در بحث کاهش صادرات نفت وزارت نفت مقصر نیست و قدرت تصمیم‌گیری از این وزارتخانه به بدنه اصلی نظام رفته است. کرم‌پور به نفتکش‌هایی که موردحمله قرار گرفت اشاره کرد و گفت: نخست‌وزیر یک کشور صلح‌طلب در حال دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران است که نفتکش‌هایشان را نزدیک سواحل ایران موردحمله قرار می‌دهند. همین موضوع نشان‌دهنده خصومت کشورهای دشمن ایران است و ما نباید در این زمینه اطلاعاتی را بیان کنیم که قرار است دور زدن تحریم‌ها با چه مکانیسمی اتفاق بیفتد.

 

عملکرد وزارت نفت با انتظارات همخوانی ندارد

 

مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نفت به خبرنگار ما گفت: آقای زنگنه سابقه زیادی به عنوان وزیر در وزارت نفت را دارند و انتظار می‌رفت با تجربه‌ای که در اختیار دارند عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشند اما آنچه اتفاق افتاد و شاهد هستیم با توقعی که از وزیر نفت داریم فاصله زیادی دارد. وی با تاکید بر این‌که تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال شده، افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت سخت است اما ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تحریم بوده و وزرایی که در بدنه دولت قرار می‌گیرند اطلاع دارند که شاید شرایط برایشان همیشه هموار نباشد. از آقای زنگنه هم انتظار می‌رود با توجه به این‌که در پست مهمی قرار دارند نسبت به دورزدن تحریم‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. ناصری نژاد تاکید کرد: راه‌های دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و نباید با تهدید دشمن ترسید و تسلیم شد. کشورهای زیادی حاضر به خرید نفت ایران هستند اما در ابتدا ایران باید زمینه را برای فروش و صادرات نفت مهیا کند. این نماینده مجلس گفت: عملکرد وزارت در کل راضی‌کننده نیست و انتظار می‌رود نسبت به اصلاح رویه اقدامات لازم را انجام دهد.

 

نگران فروش نفت نیستیم

 

علی گل مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت نفت در دوران تحریم گفت: شرایط و وضعیت کشور به گونه‌ای است که کار مدیران و وزرا برای پاسخگویی به مطالبات بودجه مخصوصاً در حوزه نفت و فروش آن بسیار سخت است. وی افزود: با این حال به اعتقاد بنده در وضعیت فعلی ساختار و فرآیندی که موضوع فروش نفت را دنبال می‌کند نسبتاً موفق بوده، منتها یک‌سری موضوعات قابل انتقال به مردم نیست، ولی با توجه به جلسات و گزارش‌هایی که درکمیسیون انرژی مطرح‌شده است، در زمینه فروش نفت جای نگرانی وجود ندارد. این عضو کمیسیون انرژی اظهار کرد: امکان به صفر یا به حداقل رسیدن فروش نفت در بازار جهانی وجود ندارد ولی با این حال وزارت نفت برنامه‌های دیگری نیز برای فروش نفت دارد که می‌تواند این امر را تقویت کند. گل مرادی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل ساخته نشدن واحدهای پالایشگاهی در سال‌های اخیر برای خنثی کردن تحریم‌ها، افزود: متاسفانه در وزارت نفت جدیتی در زمینه ساختن این واحدها وجود نداشته ولی توسعه آن به‌علاوه احداث پالایشگاه‌ها با مشارکت مردم جهت کاهش نقدینگی در دستور کار وزارت نفت قرارگرفته است و دولت و کمیسیون به شدت به دنبال رفع نواقص در این زمینه هستند.

 

کوتاهی وزارت نفت را نظام جمهوری اسلامی جبران کرد

 

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است، وزارت نفت در زمینه دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت کوتاهی‌های زیادی انجام داد اما جمهوری اسلامی ایران این کوتاهی را جبران کرد و اکنون صادرات نفت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آمریکا برای اثرپذیری تحریم‌های خود اقدامات زیادی انجام می‌دهد که از جمله آنها حفاظت از نفتکش‌های جهان به‌غیراز نفتکش‌های ایران است اما یکباره خبر از حمله به نفتکش‌های ژاپنی در دریای عمان شنیده می‌شود.

 

تلاش وزارت نفت کافی نیست

 

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: ظرفیت فروش نفت ایران بیش از میزانی است که اکنون انجام می‌شود و نیاز است که وزارت نفت در این زمینه تلاش بیشتری کند. حسینی کیا با بیان این‌که ایران باید از خام‌فروشی فاصله بگیرد افزود: مقاومت ایران در برابر تحریم‌های آمریکا شکستنی نیست اما باید اقدامی انجام شود تا بودجه ایران به طور کامل از درآمد نفتی فاصله بگیرد و نیاز به خام‌فروشی نداشته باشیم.

 

عزم لازمی برای فروش نفت وجود ندارد

 

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران گفت: به نظر می‌رسد مسؤولان وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم توانایی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت را در سطح دولت‌های نهم و دهم ندارند. وی افزود: با این حال نمایندگان مجلس بارها اعتراض خود در این خصوص را به وزارت نفت اعلام کرده‌اند ولی هر بار مسؤولان این وزارتخانه و دیگر مسؤولان دولتی بهانه‌های واهی برای این امر می‌آورند. این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازار جهانی و مؤلفه‌هایی که در وزارت نفت وجود دارد، به راحتی امکان فروش نفت ایران وجود دارد ولی متاسفانه عزم و اراده جدی برای این کار در مجموعه دولت وجود ندارد.

 

 

منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظرات
پر بیننده ها